Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
#61183
Hej

Folksam har nyss höjt premien en hel del så jag tänkte byta försäkringsbolag. Vilket bolag försäkrar billigast, har en 940 -91.
av probas
#61186
Aktsam vart klart billigast när jag ringde runt!


//Probas
Användarvisningsbild
av Gizz
#61208
Många försäkringsbolag har en funktion på sina hemsidor där man kan räkna ut premien för försäkringen. Så gjorde jag när jag bytte bil i början av månaden. Svaret på min fråga blev att Aktsam var billigast så det var bara att fortsätta att ha försäkringen där.
Användarvisningsbild
av siviak
#61358
Har fått kontakt med en sight som heter insplanet.se eller .com.. kommer inte ihåg. Men de står till tjänst med att leta upp och förmedla den billigaste försäkringen som finns för just din bil. Nyttjade dem senast förra veckan då jag ställde på min bil, en Volvo 945 Turbo -92. Kostar 4326/år inkl vagnskada och bilallrisk inkl hyrbil. Då är jag 28 år och bor i Växjö stad med eget garage. Tyckte jag var OK iaf.. Blev ett bolag som heter Salusansvar som har kontor i STHLM. Innan har jag haft Dina Försäkringar(gamla Sockenbolagen) och tyckt att de haft bra priser.
Användarvisningsbild
av G-kraft
#61395
siviak skrev:Har fått kontakt med en sight som heter insplanet.se eller .com.. kommer inte ihåg. Men de står till tjänst med att leta upp och förmedla den billigaste försäkringen som finns för just din bil. Nyttjade dem senast förra veckan då jag ställde på min bil, en Volvo 945 Turbo -92. Kostar 4326/år inkl vagnskada och bilallrisk inkl hyrbil. Då är jag 28 år och bor i Växjö stad med eget garage. Tyckte jag var OK iaf.. Blev ett bolag som heter Salusansvar som har kontor i STHLM. Innan har jag haft Dina Försäkringar(gamla Sockenbolagen) och tyckt att de haft bra priser.
Alltså man får inte endast tänka på att det billigaste är bäst...för om det är billigt då kanske självrisken är hög...samt vilka verkstäder har bolaget avtal med !? så tänker jag i alla fall....

För det finns vagnskade sjävrisk, glas...självrisk, m.m lite olika...så man får vara noga med det...
Användarvisningsbild
av Loner
#61398
Precis G-Kraft, man måste se va dman får för pengarna oxå. Och som regel: man får vad man betalar för..

Kan ta ett exempel, du parkerar din nya XC70 i garaget med nyckeln i, dock är garaget låst. Snor nån då bilen vill Volvia ha 10% av bilens värde i självrisk. LF vill ha 6000:- i självrisk.

/L
Användarvisningsbild
av siviak
#61842
G-kraft skrev:
siviak skrev:Har fått kontakt med en sight som heter insplanet.se eller .com.. kommer inte ihåg. Men de står till tjänst med att leta upp och förmedla den billigaste försäkringen som finns för just din bil. Nyttjade dem senast förra veckan då jag ställde på min bil, en Volvo 945 Turbo -92. Kostar 4326/år inkl vagnskada och bilallrisk inkl hyrbil. Då är jag 28 år och bor i Växjö stad med eget garage. Tyckte jag var OK iaf.. Blev ett bolag som heter Salusansvar som har kontor i STHLM. Innan har jag haft Dina Försäkringar(gamla Sockenbolagen) och tyckt att de haft bra priser.
Alltså man får inte endast tänka på att det billigaste är bäst...för om det är billigt då kanske självrisken är hög...samt vilka verkstäder har bolaget avtal med !? så tänker jag i alla fall....

För det finns vagnskade sjävrisk, glas...självrisk, m.m lite olika...så man får vara noga med det...
Hmm.. kan ju vara värt att börja tänka i lite andra banor än premiekostnad kanske, har inte tänkt i de banorna tidigare. :roll: Självrisken jag fick på min försäkring ligger på : trafik - 1000:- Vagnskada - 3000:- Stöld - 2000:- Glas - 1700:-/200:- rep Brand - 1500:-
Bilallrisk inkl. hyrbil kostar 553:-/år
En dum sak jag hittade nu när jag synade villkoren, vid andra olyckstillfället dubbleras självrisken och fr o m tredje olyckstillfället tredubblas den.. Den regeln har jag aldrig hört förut!!!
En sista sak som jag hittade.. De betalar inte ut nån ersättning om det händer nåt vid tävling med fordonet!!!!?!? :roll: Vet någon om det finns nåt annat bolag som gör det? :lol:
av Cicaro
#74925
Jag har länsförsäkringar på min bil(jag vet att dom itne är billigast), men jag kna bara ge beröm det har ALDRIG varit något problem med dom. Hade rätt täta kontakter med dom efter en olycka i våras som var svårutredd men de var alltid trevliga och bra att ha att göra med. Bättre bemötande än det jag fick av dom är svårt att leta efter. Dessutom så får jag billigare försäkringar eftersom jag även samlat hemförsäkring och dylikt hos dom. Det är någontign som kan vara värt att kolla priset på om man bara lusläser avtalet så dom inte höjer alla föräskringar för att man råkar ut för något som gäller en. Men annarns kan man komma ner i pris lite där också. 10% på både hemförsäkring och bilförsäkring gör rätt mycket i längden.

Således, så länge ett företag sköter sig så bra som Länsförsäkringar har gjrot mot mig ser jag ingen anledning till att jaga ören, trots att jag är studerande och inte har någon skyhög inkomst.
av anp
#76300
siviak skrev:Har fått kontakt med en sight som heter insplanet.se eller .com.. kommer inte ihåg. Men de står till tjänst med att leta upp och förmedla den billigaste försäkringen som finns för just din bil. Nyttjade dem senast förra veckan då jag ställde på min bil, en Volvo 945 Turbo -92. Kostar 4326/år inkl vagnskada och bilallrisk inkl hyrbil. Då är jag 28 år och bor i Växjö stad med eget garage. Tyckte jag var OK iaf.. Blev ett bolag som heter Salusansvar som har kontor i STHLM. Innan har jag haft Dina Försäkringar(gamla Sockenbolagen) och tyckt att de haft bra priser.
Värt att notera är att Insplanet endast samarbetar ( eller samarbetade? ) med ett mindre antal f-bolag. Så billigast försäkring via dem, innebär inte att du får den billigaste försäkringen för dig.
Likaså var man tvungen, då jag använde deras tjänst för första och sista gången, att betala en medlemsavgift för att få utnyttja deras förslag.

30 minuter med telefonkatalogen avd, försäkringsbolag, och telefonen ger dig mest troligt ett bättre utbyte än vad insplanet någonsin kommer att göra.
G-kraft skrev:Alltså man får inte endast tänka på att det billigaste är bäst...för om det är billigt då kanske självrisken är hög...samt vilka verkstäder har bolaget avtal med !? så tänker jag i alla fall....

För det finns vagnskade sjävrisk, glas...självrisk, m.m lite olika...så man får vara noga med det...
Fast å andra sidan är det ju förhoppningsvis väldigt sällan man hamnar i sitsen att självrisker måste betalas.
En låg premie med hög självrisk kan vara väldigt lönsamt om du har få eller inga skadetillfällen. Och naturligtvis det omvända om du ofta råkar ut för olyckor.

Verkstäder? Hur ofta är man egentligen tvingad att anlita en speciell verkstad? De skador jag råkat ut för, har kunnat lagats på verkstäder jag själv valt. Fast vid båda tillfällena har jag valt att laga skadorna själv då de varit relativt små i förhållande till ersättningen 8)

Anledningen att det nog inte följde med n&a[…]

Min första tanke är att felkoderna inte […]

Martins S90-98

När solen tittade fram var det dags att ta li[…]

Dieseltilsats

Manualen rekommenderar att man INTE tillsätte[…]