Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej alla bilkunniga människor där ute.

Jag har ett stort problem, det är nämligen så att (lång historia)
Våran volvo V70 automat från 2010 flexifuel gått 8600mil skulle in på rutin service
Med bl.a. Byte av växellådsolja. När vi senare hämtar bilen efter att dom provkört och sådant så börjar en lampa lysa
Som säger nedsatt vällelådefunktion eller nåt liknande. Bilen börjar varva och växlar inte upp och ja vi fattar ju att något är fel.
Vi åker in med de igen och dom konstaterar att det är 2 dl för lite olja i lådan men inget läckage, så dom har alltså fyllt på för lite.
Han provkör bilen och den går bra, sen när vi hämtar den igen samma visa lampan lyser och den växlar inte som den ska.
Vi blir tvungna att åka in igen och har nu inte sett bilen på över en månad. Dom ringde och sa, hela växellådan är trasig måste bytas.
Vi blev inte erbjudna någon lånebil ingenting. Nu ringer dom igen och säger att dom måste byta nåt datasystem? Felsökningssystem? Och bara de skulle gå på ca 30.000 och växellådan på de, vet ej vad de kostar. Har vart i kontakt med volvia försäkringsbolag som tycker att detta är bilia (Volvos) fel och att dom ska betala.

Bilen är från 2010 har gått 8600mil garanti borde finnas? Vad täcker den? Hur lång tid tar sånna här reparationer? Allt detta tär på våran familj och vi går mest runt och ör oroliga över vem som ska betala och när vi får tillbaka våran bil.
Det är bilia i nacka som ställt till de för oss, är det någon annan som har erfarenhet från dom? Vad tycker ni om servicen?

Jag är så upprörd och förbannad har aldrig haft några problem med bilen innan! Dom gör säkert sitt jobb och försöker fixa men känns som att de hittar en massa fel och börjar laga utan våran vetskap och sen tror att vi bara ska betala och vara glada.

Så hjälp någon? Jag är tjej. tycker inte om bilar vet inget om dom vet bara att allt kostar skjortan.
Uppdatering ..

Pratat med verkstadschefen och han säger att dom anser att dom gjort en fackmannamässigt jobb (med servicen)
Och att det inte finns som alternativ att dom ska ta på sig och betala.

Pratat med volvia försäkringsbolag dom säger att dom inte tänker ta detta som maskinskada eller stå för kostnaderna. Det har dom även sagt till volvo.

Så nu har vi varit utan bil i över en månad och dom bråkar om vem som ska betala och inget blir gjort förrän dom vet vem som betalar.
Helt sjukt att det får gå till såhär. Vi anser inte att volvia ska behöva betala eftersom de är uppenbart att bilia i nacka gjort fel.

Vi har fått intrycket av flera mekaniker/tekniker på bilia att dom håller på fixat som har även gett osd två olika datum då vi ska kunna hämta bilen men det har blivit inställt eftersom de fortfarande varit fel på den. Och när jag pratat med verkstadschefen säger han att ingen gjort något överhuvudtaget på bilen. Frågade även om jag kunde få numret till någon på volvo som jag kunde prata med, det fick jag inte.
Är så förbannad nu. Finns ingen vi kan vända oss till och vi måste ha en bil till nästa vecka och har inte råd att ta en hyrbil.
Skandal!!
Sarah1989 skrev:
Pratat med volvia försäkringsbolag dom säger att dom inte tänker ta detta som maskinskada eller stå för kostnaderna. Det har dom även sagt till volvo.
Skandal!!
Det där tycker jag inte håller. Man har en försäkring för att vara i det närmaste skadeslös. De skall beordra reparation och ta skadan minus självrisk. Sedan får de ta snacket med verkstaden. Kommer de fram till att verkstadsslarv ligger bakom, skall de även betala tillbaka din själrisk. Men som sagt, Skandal :!: Du frågar även efter synpunkter på Bilia i Nacka. Ja jag har goda erfarenheter av dom när de hette Eneqvist Bil. Underbara människor att ha att göra med. Men en liten sak förbryllar mig, det borde inte ha blivit sådana symtom på att det var 2 dl för lite olja. Men som sagt, på maskinskadeförsäkringen skall det gå under alla omständigheter.
2 dl olja mer eller mindre kan jag omöjligt tro skulle påverka något med lådan. Har byt olja på många automater henom tiderna.
Har även fyllt på automater på moderna bilar där det varit för lite olja och det ändå jag varit med om då är att växel hoppar ur vid kikdown samt fel code uppståt. Nollade fyllde på olja lådan gick perfekt.

Varför provar dom inte byta olja igen eller kollar upp en gång till om mängden är helt rätt.

Skulle inte det hjälpa så är det troligen smuts i ventilpacketet kan förvinna vid upprepade oljebyten och körning. Gör det inte det kan man plocka isär och göra rent. (Se video på youtube hur man gör) ofta är det smuts i solinoiderna som orsakar problemen.

Känner man inte för det kan man köpa nytt ventilpacket och byta.

Finns trådar här på forumet om båda sakerna att rengöra eller byta ventilhus. Ventilhus lihger på ca 10.000kr plus byta har jag för mig en som byte för ett tag sen sa han byte själv.

Testa och sök efter någon firma som bara jobbar med automater och ring dom.

Just det här att det sägs att automaten kan börja strula efter oljebyte gör att många verstäder inte vill röra en automatlåda. jag har själv aldrig varit med om att en automat börjat strula efter oljebyte. Däremot har jag varit med om lådor som strulat och efter flera byten av olja och körning blivit helt friska

Lycka till med bilen.
SvenB skrev:
Sarah1989 skrev:
Skandal!!
Det där tycker jag inte håller. Man har en försäkring för att vara i det närmaste skadeslös. De skall beordra reparation och ta skadan minus självrisk. Sedan får de ta snacket med verkstaden. Kommer de fram till att verkstadsslarv ligger bakom, skall de även betala tillbaka din själrisk. Men som sagt, Skandal :!: Du frågar även efter synpunkter på Bilia i Nacka. Ja jag har goda erfarenheter av dom när de hette Eneqvist Bil. Underbara människor att ha att göra med. Men en liten sak förbryllar mig, det borde inte ha blivit sådana symtom på att det var 2 dl för lite olja. Men som sagt, på maskinskadeförsäkringen skall det gå under alla omständigheter.

2dl olja hit el dit kan ju omöjligt påverka lådan, och som du säger så täcker maskinskada, TS måste ha råkat ut för något blåbär på Volvia. Det är ju bara att läsa igenom försäkringsvilkoren så ser man att maskinskada täcker skadan.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]