- mån 24 mar 2014, 11:37
#849160
Jag vet inte om jag postar i rätt forumsdel. Vill bara uppmärksamma omvärlden i Stockholm på en aspekt som jag själva blev drabbad av genom min senaste service 25/2 (v70MY04) ade inne bilen på Bilia i Alvik för service och kamremsbyte. Eftersom jag vintertid inte använder bilen särskilt mycket och att den står i garafe har jag inte behövt tvätta förrän fredagen den 21/3. Noterade då att det fanns märken på ovansidan på skärmen vid kanten mot motorutrummet och de såg ut som något gnidits mot lacken. Färgen är svart metallick (452) så märken syns tydligt. Min hypotes är att det kommer från ett spänne på ett skärp eller knapp.
Mailade direkt i fredags kväll Bilia och idag ringde ansvarig chef tillbaka. När jag frågade om skälen till varför skärmskydd inte använts svara de vederbörande - Vi använder sällan skärmskydd för det kan repa lacken i sig. Vidare framförde han att jag inte kunde komma med klagomål av denna karaktär mer än 3 veckor efter besöket. Har försökt att fotografera skadad och det syns diaganala märke på ovansidan av lacken men det finns även en mängd småmärken. Versktadschefen svara inte på min fråga om rimligheten i att jag som kund ska behöva göra en fullständig okulär besiktning efter besök hos företaget utan upprepade bara att det var för sent. De kan med andra ord skada din bil och du har en omedelbar direkt skyldighet att uppmärksamma dem på det. Kravet på fackmannamässighet utförd är ett lagkrav och kan inte innebära att vi konsumenter ska förvänta oss att lackskador ska uppstå vid service. Sannolikt många mer konsumenter än undertecknad tar det för givet att så inte sker och agerar därefter. I detta fall måste mekanikern sett att det blev märken under själva arbetet, men bara skitigt i det och gladeligen lämnade ut bilen.lKommer nu att lämna in bilen för åtgärd den 3 och förhoppningsvis går det att polera bort reporna och med nytt lackskydd ser det normalt ut igen.
Mitt tips till omvärlden som anlitar dessa klåoare på Bilia: - Kolla era bilar mycket npga när ni hämtar ut dem och fråga vid bokning om de skyddar lacken vid arbetet. Själv kommer jag aldrig mer ta risken och lämna min bil till oproffesionella aktörer av detta slag Kan tillägga att verkstadschefen var en av de otrevligaste persoer jag pratat med de senaste 20 åren och borde definitivt gå en kurs i klagomålshantering och grundläggande kurs i juridik. Juridiska aspekter om olika sannolika omständigheter som t.ex. skadans lokalisering och utförrt arbete ville han inte sakligt diskutera.
Mailade direkt i fredags kväll Bilia och idag ringde ansvarig chef tillbaka. När jag frågade om skälen till varför skärmskydd inte använts svara de vederbörande - Vi använder sällan skärmskydd för det kan repa lacken i sig. Vidare framförde han att jag inte kunde komma med klagomål av denna karaktär mer än 3 veckor efter besöket. Har försökt att fotografera skadad och det syns diaganala märke på ovansidan av lacken men det finns även en mängd småmärken. Versktadschefen svara inte på min fråga om rimligheten i att jag som kund ska behöva göra en fullständig okulär besiktning efter besök hos företaget utan upprepade bara att det var för sent. De kan med andra ord skada din bil och du har en omedelbar direkt skyldighet att uppmärksamma dem på det. Kravet på fackmannamässighet utförd är ett lagkrav och kan inte innebära att vi konsumenter ska förvänta oss att lackskador ska uppstå vid service. Sannolikt många mer konsumenter än undertecknad tar det för givet att så inte sker och agerar därefter. I detta fall måste mekanikern sett att det blev märken under själva arbetet, men bara skitigt i det och gladeligen lämnade ut bilen.lKommer nu att lämna in bilen för åtgärd den 3 och förhoppningsvis går det att polera bort reporna och med nytt lackskydd ser det normalt ut igen.
Mitt tips till omvärlden som anlitar dessa klåoare på Bilia: - Kolla era bilar mycket npga när ni hämtar ut dem och fråga vid bokning om de skyddar lacken vid arbetet. Själv kommer jag aldrig mer ta risken och lämna min bil till oproffesionella aktörer av detta slag Kan tillägga att verkstadschefen var en av de otrevligaste persoer jag pratat med de senaste 20 åren och borde definitivt gå en kurs i klagomålshantering och grundläggande kurs i juridik. Juridiska aspekter om olika sannolika omständigheter som t.ex. skadans lokalisering och utförrt arbete ville han inte sakligt diskutera.