Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#849160
Jag vet inte om jag postar i rätt forumsdel. Vill bara uppmärksamma omvärlden i Stockholm på en aspekt som jag själva blev drabbad av genom min senaste service 25/2 (v70MY04) ade inne bilen på Bilia i Alvik för service och kamremsbyte. Eftersom jag vintertid inte använder bilen särskilt mycket och att den står i garafe har jag inte behövt tvätta förrän fredagen den 21/3. Noterade då att det fanns märken på ovansidan på skärmen vid kanten mot motorutrummet och de såg ut som något gnidits mot lacken. Färgen är svart metallick (452) så märken syns tydligt. Min hypotes är att det kommer från ett spänne på ett skärp eller knapp.

Mailade direkt i fredags kväll Bilia och idag ringde ansvarig chef tillbaka. När jag frågade om skälen till varför skärmskydd inte använts svara de vederbörande - Vi använder sällan skärmskydd för det kan repa lacken i sig. Vidare framförde han att jag inte kunde komma med klagomål av denna karaktär mer än 3 veckor efter besöket. Har försökt att fotografera skadad och det syns diaganala märke på ovansidan av lacken men det finns även en mängd småmärken. Versktadschefen svara inte på min fråga om rimligheten i att jag som kund ska behöva göra en fullständig okulär besiktning efter besök hos företaget utan upprepade bara att det var för sent. De kan med andra ord skada din bil och du har en omedelbar direkt skyldighet att uppmärksamma dem på det. Kravet på fackmannamässighet utförd är ett lagkrav och kan inte innebära att vi konsumenter ska förvänta oss att lackskador ska uppstå vid service. Sannolikt många mer konsumenter än undertecknad tar det för givet att så inte sker och agerar därefter. I detta fall måste mekanikern sett att det blev märken under själva arbetet, men bara skitigt i det och gladeligen lämnade ut bilen.lKommer nu att lämna in bilen för åtgärd den 3 och förhoppningsvis går det att polera bort reporna och med nytt lackskydd ser det normalt ut igen.

Mitt tips till omvärlden som anlitar dessa klåoare på Bilia: - Kolla era bilar mycket npga när ni hämtar ut dem och fråga vid bokning om de skyddar lacken vid arbetet. Själv kommer jag aldrig mer ta risken och lämna min bil till oproffesionella aktörer av detta slag Kan tillägga att verkstadschefen var en av de otrevligaste persoer jag pratat med de senaste 20 åren och borde definitivt gå en kurs i klagomålshantering och grundläggande kurs i juridik. Juridiska aspekter om olika sannolika omständigheter som t.ex. skadans lokalisering och utförrt arbete ville han inte sakligt diskutera.
#849164
Mycket trist men går inte alla ett varv runt bilen efter att den varit inne på verkstad? Nej jag vet att det inte är en självklarhet för de flesta av oss men man lär sig med tiden tyvärr är det synd att man ska behöva syna bilen efteråt. Har med åren och felande verkstäder lärt mig att man kollar bilen och när de gjort fel ber man dem göra rätt direkt.

Förstår både dig att du blir besviken och Bilia i detta läget. Misstänket även att det är många som inte använder skärmskydd då det är många som lämnar in skitiga bilar och detta skulle innebära att de ska rengöra skärmskydden mellan varje bil vilket inte lär hända på en vanlig verkstad.

Dock skulle jag som chefen där bett om att fått se på skadan antingen via mailad bild eller om kunden kan komma förbi. Men det är ju jag det.
#849193
Ok Micce, jag kommer naturligtvis ta lärdom av detta och kolla bilen i minsta detalj nästa gång. Nu kommer den aldrig mer att lämnas på Bilia. Hade en jätteduktig teknioker i sex år som tyvärr slutade förra året. Men jag tycker det ligger i sakens natur att "fackamannamässigt utförd" ska inte behöva innbära lackskadpr, oavsett om bilen är kemiskt ren eller skitig. Om det är så att fackmannamässigt utförd kräver ren bil vid vissa åtgärder som t.ex kamremsbyte borde de informera konsumneterna om detta innan och vid bokning. De föreligger här tydligt s.k. asymmetrisk information, konsumenten vet inte vad som krävs för att åtgärden ska kunna hanteras fackmannamässigt, utan det måste säljande företaget upplysa konsumneten om i de fall de ställer krav på olika eventuella särskilda omständigheter. Här kan det jämföras med hur sjukvården agerar där ordinationer ges innan vissa typer av ingrepp. Kanske ska tilläggas, jag skickade bild på skadan med mitt mail när jag upptäckte den i fredags.

Tyvärr tror jag att tjänstebilskåren I STHLM skapar ett sjukt beteende hos BIlia jmfr med en normalt fungerande marknad. Det är sällanköpsvaror och de vet att en förlorad enskild kund i mängden har de råd med, eller inte ens lönsamt och försöka behålla, så länge de har ett stort kollektiv opriskänsliga konsumneter som drar runt deras kostnadsmassa. Men som sagt, jag jar fått en läxa och vill bara i preventivt syfte informera andra om att kolla era bilar i minsta detalj.
#849196
Om du inte kan polera bort repan tycker jag att du ska prova med att skriva en skrivelse och skicka den högre upp i hierkin. I skrivelsen ska du återge din kontakt med verkstadschefen. Vad har verkstadschefen för stöd i att du inte kan komma med krav efter tre veckor? Är det inte konsumentköplagen som styr detta?
#849352
Trist det som hände sen kan det vara svårt jobba med bilar som är så skitiga att lägger man dit ett skärmskydd så gär det mera skada än nytta. Så som kund så kan man ju tänka på tvätta bilen innan storservice om det är möjligt. Men i detta fallet så ska ju bilia ta på sig saken även om det är svårt komma tillbaka senare och påpeka skadan....
#849468
Mot bakgrund av mina erfarenheter ovan, finns det någon här som har någon bra verkstad i STHLMs norr- eller västerort som ni är nöjda med? Bilia är exkluderat. Lätt att googla till sig dåliga, men svårare att hitta verkstäder med solida goda omdömen.
#850045
Nu låter inte du som en sådan kund, men när jag var bilmek råkade våran verkstad ofta ut för kunder som skulle ha allt på goodwill utan att vi hade orsakat skadorna , så förstår faktiskt om verkstadschefen inte godtog 3 veckor senare... sen håller jag med om att meken säkert har gjort märkena på din bil :(


2 exempel jag kommer ihåg nu på sekunden på kunder som försökte få på goodwill.


kund 1 har fått sina låsbara hjulbultar bortsvetsade då han slitit sönder nyckeln helt själv.
vi fick byta hela torkarmotor + mekanism till framrutan för denna gnisslade efter vi fixat hans hjul... han gav sig inte...

kund 2. JAG kör ut kundsbil som jag jobbat klart med, parkerar den på parkeringen å ALLTID när jag parkera sätter jag fingrarna på utsidan av dörren så jag är helt hundra på att jag inte kan slå upp dörren mot annan bil (lite tajt mellan bilarna ibland på parkeringen)
går in å ska hänga upp nycklar å lämna in papprena... känner mig väldigt iaktagen av en annan kund inne i kundmottagningen...
han går ut, å kommer in 20 sekunder senare å säger, Var de du som parkerade den röda bilen så nära min ?
Japp de var jag säger jag
Han säger, du vet att du slog upp ett märke i min bil va ?
Jag, Nej de gjorde jag inte, de var i så fall ett gammalt märke.
Han blir nu lätt irriterad å verkstadschefen ber mig gå ut med kunden.
Jag Öppnar då dörren på bilen jag nyss parkerade å visar att här däremot hade jag gjort ett uppslag på din bil om jag öppnat dörren felaktigt...
kunden ser att de diffar 20 cm mellan hans märke å vart min dörr hade träffat hans bil...
hade jag inte på studs visat han detta så hade han garanterat fortsatt hävda att de hänt på verkstaden..
#852952
Jag har en V50 my11, tog ut den på Upplands motor i Akalla. Mkt bra service hos säljarna. Dock servar jag den i Norrtälje, på Roslagsbil. Bor i Nacka, men resan betalar sig med råge jämfört med Bilia här i Nacka. De ville fö inte byta in min gamla bil vid ett nyköp. Det var en exemplariskt skött S40 2,0T 04a....
#853285
Ibland blir man bara så trött på vissa som alltid skall försöka få hela
forumet att vända sig mot i detta fallet Bilia. (Kunde givetvis varit UM, Bra Bil mm)
Givetvis jättetråkigt det som hänt, är du inte nöjd med svaret så kan du som
någon skrev ta detta högre upp och se om du får nåt gehör där istället.

Jag vill förtydliga att Bilia Alvik är en av dom absolut bästa verkstäderna i Stockholm,
en bra verkstad som har väldigt mycket återkommande kunder, både privata och givetvis
väldigt många tjänstebilsförare.
Att stå här och totalsåga verkstan pga några repor är inte ok.
Är du missnöjd med jobbet på nåt vis bortsett från reporna ?

Det roliga är att folk synar aldrig sina bilar så tydligt som när bilen har varit på verkstan,
många borde ställa sig själva frågan ibland om den repan, eller den bucklan eller liknande kanske
kan ha funnits där tidigare ??
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]