Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Först och främst vet jag inte riktigt om denna ligger i rätt kategori, men isåfall får mod gärna flytta.

Nåväl, jag är lite fundersam kring priserna hos Jönköping Bildemo, främst vad ni fått betala för saker ni demonterat själva.
Priserna för färdigmonterat vet jag då jag handlat online från JB men i påsk ska jag ner till självplocken och vad jag förstått så är det ÄNNU billigare då.

Men ännu billigare säger inte speciellt mycket, jag har en "måste ha"-lista och en "vill ha"-lista, jag är nyfiken på vad jag kan väntas komma hem med. :)
Så om ni har varit där och plockat och kan ge lite prisexempel så vore det högst uppskattat!

Trevlig helg!
Användarvisningsbild
av grillchips
Om de där priserna skulle stämma så vore det ju fantastiskt, men något säger mig att det där kan vara någon form av utgångspris och då från ex en skruttig 740. Jag kan definitivt ha fel och det hoppas jag att jag har, med den där prislistan kan jag plocka hem allt jag har på min lista, haha!

(Gjorde det enkelt, mailade JB och hänvisade till prislistan, tack för tipset!) :)
av Uninium
Det ska inte spela roll vilken bil det är i från. Men många gosaker saknas ofta, iallafall när man är på en returbilen skrot och ska ha nått.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag mailade och frågade just hur prislistan stämmer överens med verkligheten, dvs oavsett bilmodell osv. Återkommer när jag får svar.

Ja, visst är det så. Förhoppningsvis finns de sakerna kvar som jag vill åt. Såg på bilarna de hade inne att det var sparsamt men det är ett tag kvar och har jag tur (och någon annan otur) så kommer det in lite nya bilar framöver.
Främst behöver jag ny dyna+klädsel till passagerarstolen och klädsel till dynan till förarstolen och enligt bilder så verkar det finnas inne, frågan är bara hur snabbt det går åt. Dörrlister behöver jag och det verkar inte vara någon större fara samt hitta en V50 utan rails på taket så jag kan ta täcklisterna. Resten är bara onödiga saker men som vore trevliga att ha.

Fördelen med V50 är ju att de förstnämnda sakerna kan jag ju ta ur en S40N eller C30 också vilket gör utbudet lite större förstås. :)
Men det är typiskt att Huddinge Bildemo inte längre har självplock och Sollentuna Bildemo i princip aldrig får in V50/C30/S40N, annars hade problemen varit lösta för längesen..
Användarvisningsbild
av mxjolle
grillchips skrev:Om de där priserna skulle stämma så vore det ju fantastiskt, men något säger mig att det där kan vara någon form av utgångspris och då från ex en skruttig 740. Jag kan definitivt ha fel och det hoppas jag att jag har, med den där prislistan kan jag plocka hem allt jag har på min lista, haha!
Visst kan det vara så men någon slags lista bör de ha o gå efter, sen kan jag se enkelheten i att sätta samma pris på allt som demonteras av kunderna. Tror dessutom inte delarna testas/kontrolleras baserat på följande text. Vilket jag tolkar som att man är också ansvarig att granska kvaliteten på det själv.
"Du är ansvarig för att plocka bort dina delar själv. Det innebär att du måste ha med dig egna verktyg."
grillchips skrev:(Gjorde det enkelt, mailade JB och hänvisade till prislistan, tack för tipset!) :)
Toppen,då får du svart på vitt :)
Användarvisningsbild
av grillchips
mxjolle: Absolut, du har nog rätt. Sist jag pratade med dom var de förbaskat snabba på att svara, idag verkar fredagshumöret göra sitt.. Väntan är olidlig. :D
Användarvisningsbild
av mxjolle
grillchips skrev:mxjolle: Absolut, du har nog rätt. Sist jag pratade med dom var de förbaskat snabba på att svara, idag verkar fredagshumöret göra sitt.. Väntan är olidlig. :D
hehe, samma här. Väntar bara på att fredagen ska ta slut^^ Det kanske märks eftersom jag sitter å häckar här :P?
Användarvisningsbild
av P210
Ha inga högre förväntningar, jag har bara ett par mil dit och har varit där ett flertal gånger.
Har man tur står där kanske ett tiotal V50 varav de flesta inte hade en pryl av intresse kvar..
Säten, dörrar mm är alltid bortmonterat.
Har aldrig känt att de har kunden i centrum, saker som att få plocka en sittdyna slutar oftast att de hänvisar till köp av en hel stol.
Ville t.ex, köpa bara IR mottagaren som satt i centrumgallret till RTI:n, gick inte..
Priserna känns mer som "övre smärtgränsen" för vad jag vill betala för deras begagnade prylar vilket inte gäller specifikt JB, utan svenska skrotar generellt..
Användarvisningsbild
av grillchips
Sådär, fick svar nu. Priserna gäller oavsett bilmodell.

P210: Det är så alltså? Ja, mycket priser generellt på skrotarna är ohyggliga även om det fortfarande är billigare än nytt. Exempelvis så ville ju Volvo ha 2500 för KLÄDSELN till DYNAN för passagerarsätet i fram, skroten tar 2500 för en hel stol. Ur det perspektivet är det ju billigt men jag vill inte byta stolen, jag vill byta klädseln.

Jag har aldrig varit där utan helt enkelt utgått från vad som bilderna visas, "hel bil för demontering", antingen så går sakerna jävligt fort åt eller så plockar de själva lite då och då och fyller på lagret eller nåt. En sväng förbi blir det oavsett, jag MÅSTE ha en ny dyna till passagerarsätet.. :(
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]