Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Fick se en liten matris på grejer som maskinskadeförsäkringen missade på ett antal andra bolag kontra volvia hos en säljare i helgen.

Vet någon om det är värt ~50 spänn extra i månaden att ta Volvia före Salus Ansvar? Skulle kunna få försäkring + hyrbilsförsäkring och självriskeliminering vid djurkollison hos salus för mindre pengar än försäkring utan nånting extra hos Volvia och kan inte riktigt bestämma mig. Någon input?
Användarvisningsbild
av SvenB
Har ingen erfarenhet av Salus. Jag har Volvia men inte behövt utnyttja dom, ännu. Det finns säkert försäkringsbolag som är billigare, men är det samma "innehåll". Om man köper en bil av en auktoriserad Volvohandlare brukar det bli vissa förmåner om man tecknar Volvia.
Användarvisningsbild
av crumpets
Ja, Volvia har ju 15000 mil på maskinskadan. Salus har dock 16000...

Jag ringde volvia och frågade igår om de visste några fördelar, de sade att de tog hand även om följdskador. Typ om motorn rasar pga nåt annat fel, rem som hoppar ur och sedan tar med sig resten i graven t.ex. Detta hittar jag inget i de andra bolagens villkor om att det INTE skulle täckas. Låter vansinnigt om det inte gör det.
Användarvisningsbild
av MartinS
Är du oense med verkstaden är det ju en fördel att försäkringsbolaget inte "är verkstaden" så att du kan ha dom på din sida istället för på verkstadens.
Användarvisningsbild
av crumpets
Smart! Har jagrullarsökt lite och läst brainys gamla(2008) tråd som totalsågar Volvia, och volvia care som jag var intresserad av verkade ju inte superb den heller. Kanske lika bra att ta en billigare bilförsäkring och sikta på en olycksfallsförsäkring om man är orolig att vanliga vården inte ska räcka i så fall.
Användarvisningsbild
av SvenB
crumpets skrev:Ja, Volvia har ju 15000 mil på maskinskadan. Salus har dock 16000...
Nu var det inte det jag tänkte på i första hand, utan att du får rabatt hos Volvia vid köp av bil hos Auktoriserad Volvohandlare. Jag är inte representant för Volvia, så jag avstår från att bemöta scenarion om att du skulle vara i underläge vid skadereglering på grund av att skadebesiktigsmannen finns på Volvoverkstaden.
av Mwi
Volvia är väl det enda försäkringsbolag som garanterar originaldelar,samt smidigheten vid skada, verkstaden fixar skadeanmälan och allt. Sedan brukar jag alltid välja samma försäkringsbolag till både bil och hem, If:s villa hem försäkring har ganska bra villkor när jag har jämfört villa försäkring. Så jag brukar alltid jämföra hela mitt försäkringsbehov innan jag väljer försäkringsbolag, byter alla försäkringar samtidigt om ett byte är aktuellt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag fick fri självrisk vid viltskada på volvia när jag bytta tillbaka till de. Brukar gå deala till sig saker om man säger vad andra bolag tar :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Mwi skrev:Volvia är väl det enda försäkringsbolag som garanterar originaldelar,samt smidigheten vid skada, verkstaden fixar skadeanmälan och allt.
Detta kan jag skriva under på. Under min taxiägartid hade jag det tveksamma "nöjet" att få två bilar smällda samma helg. Bägge ,Volvo med likvärdiga skador, bärgades till Bilia Södertälje eftersom de hade ledig kapacitet. Men bara en var försäkrad i Volvia, den andra som var lite äldre hade vagnskada i Trygg-Hansa. Bilen som var försäkrad i Volvia satte de igång med på måndagsmorgonen, och den hämtades ut fredag eftermiddag för att vara i trafik samma kväll. Då jag hämtade den frågade jag hur det var med den andra. De hade inte fått igånsättningstillstånd eftersom någon skadebesiktningsman från Trygg-Hansa inte varit där ännu. Det tog ytterligare nästan en vecka innan han dök upp. Hur mycket tror ni jag förlorade på att bilen stod nästan två veckor extra?
Mwi skrev:Sedan brukar jag alltid välja samma försäkringsbolag till både bil och hem, If:s villa hem försäkring har ganska bra villkor när jag har jämfört villa försäkring. Så jag brukar alltid jämföra hela mitt försäkringsbehov innan jag väljer försäkringsbolag, byter alla försäkringar samtidigt om ett byte är aktuellt.
Så har jag också gjort. IF har alla mina försäkringar.
Användarvisningsbild
av Hilmer
SvenB skrev:
Mwi skrev:Volvia är väl det enda försäkringsbolag som garanterar originaldelar,samt smidigheten vid skada, verkstaden fixar skadeanmälan och allt.
Detta kan jag skriva under på. Under min taxiägartid hade jag det tveksamma "nöjet" att få två bilar smällda samma helg. Bägge ,Volvo med likvärdiga skador, bärgades till Bilia Södertälje eftersom de hade ledig kapacitet. Men bara en var försäkrad i Volvia, den andra som var lite äldre hade vagnskada i Trygg-Hansa. Bilen som var försäkrad i Volvia satte de igång med på måndagsmorgonen, och den hämtades ut fredag eftermiddag för att vara i trafik samma kväll. Då jag hämtade den frågade jag hur det var med den andra. De hade inte fått igånsättningstillstånd eftersom någon skadebesiktningsman från Trygg-Hansa inte varit där ännu. Det tog ytterligare nästan en vecka innan han dök upp. Hur mycket tror ni jag förlorade på att bilen stod nästan två veckor extra?.
Ifall man inte fick klartecken direkt handlar nog mer om att det fanns tveksamheter kring skadan än vad det var för försäkringsbolag.

Och vad det gäller originaldelar, så länge bilen är mindre än två år gamla så är det nya originaldelar som gäller, därefter skall begagnat sökas vid skada. Så har bilen några år på nacken så kan man alltså få delar som inte är original ifall det handlar om begagnat (där man inte alltid vet ursprung). Finns det inget begagnat så blir det nya delar och är det då en märkesverkstad så säljer dom ju så klart delarna själva till försäkringsbolaget hellre än köper in pirat.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]