Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Tycker du att det är en bra eller dålig idé med skatteavdrag för bilreparationer?

Bra
4
24%
Dålig
13
76%
Annat
Inga röster
0%
Det har lämnats en motion om att se över möjligheterna för bilägare att få skattebidrag för reparation av bilen.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true

"RUT- och ROT-avdragen har haft stora positiva effekter inom berörda branscher, bland annat har de bidragit till fler jobb, underlättat i människors vardag och tryckt undan svartarbete. Dessa positiva effekter bör kunna uppnås med liknande avdrag inom andra branscher.

Att äga en bil är idag dyrt. En stor kostnad är reparationerna. Att regelbundet vårda sin bil ökar trafiksäkerheten och bibehåller bilens miljöprestanda. Därför vore det angeläget att titta på möjligheten att införa ett avdrag som liknar RUT- och ROT-avdragen för att reparera privata bilar. Fler skulle på detta sätt ha råd att regelbundet vårda sin bil, jobben skulle växa till och även inom denna bransch skulle förmodligen förekomsten av svartarbete minska med denna typ av avdrag."

Webb-tv: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/efter ... 761616.svd

Tycker du att det är en bra eller dålig idé med skatteavdrag för bilreparationer?
Farhågor? Möjligheter? Problem?
Användarvisningsbild
av joel80
Även om jag är bilägare tycker jag det är en korkad idé att låta allas skattepengar stå för en del av mina reparationer. På samma sätt är jag som husägare tveksam till Rut och Rot då jag inte anser att gemensamma skattekassan ska gå till reparationer på mitt hus. Jag inser fördelarna med det dock, det har minskat svartjobben..

Ett liknande avdrag för bil blir ytterligare ett "bidrag" till de som redan har råd.. den grupp som torskar mest är de som redan inte har tillräckligt för att ha råd med bil eller valt att inte ha bil. Märkligt om dom ska behöva betala mina reparationer.
Men kanske skulle många som idag inte har råd med bil, få råd att köpa en äldre bil om de fick större hjälp att finansiera reparationskostnaderna? Ja, då antar jag alltså att äldre bilar har större reparationskostnader.

Detta avdrag kan ju få en lite annan målgrupp än vad som idag är fallet för ROT-avdraget, där du måste äga ett småhus eller en bostadsrätt.
För de som inte har råd att äga en bil utan att få hjälp med reparationer är jag väldigt tveksam till om det här skulle vara en "samhällsinsats" värd att lägga skattepengar på.
Vill man satsa på riktade insatser till folk med dålig ekonomi så är det här INTE en sån.
Målgruppen är inte i sig i behov av skattesubventioner. De delar av målgruppen som skulle behöva det nås enligt mig bättre på en mängd andra sätt.

Pengarna måste ju tas från annan gemensam verksamhet.. sånna här saker kostar.
Varför ska skattemedel användas till att subventionera områden som har utvecklats till att bli för dyra så att vanligt folk inte har råd att anlita dess företag och tänker då i första hand på rotområdet . Ska någon sektor gynnas borde det vara exportföretagen som drar in pengar i Sveriges ekonomi och inte de som bara flyttar runt pengar inom landets gränser.
1:Lånar man pengar får man göra skatteavdrag
2:Bygger man om-till huset/bostadsrätten får man göra ROT-avdrag
3:Har man städhjälp eller liknande får man göra RUT-avdrag

Vad är skillnaden med att repa bilen...REP-avdrag, bort med alla 3 ovanstående eller inför REP avdrag....
Användarvisningsbild
av joel80
Vem ställer du frågan till? Är det till mig så skrev jag tidigare att jag inte heller gillar hur Rot och Rut är utformade och att de get "bidrag" till fel målgrupper.
Bara för att de bidragen redan finns behöver man inte införa ett till som slår orättvist enligt mig.
Användarvisningsbild
av joel80
Men då kan M inte längre skrämmas med att vi beskattar arbete så hårt i landet längre!

Jag räknade ut att min inkomstskatt förra året låg på 23,5% efter alla jobbskatteavdrag. Jag tycker det är sjukt lågt, och betalar gärna mer om dom slutar att stänga igen var o varannat dagis och lägger av att öka kostnader för vård och omsorg.

Det är en myt att vi betalar drygt 30% skatt.. de enda som gör det nu mera är de sjuka och arbetslösa. (Plus de som tjänar över typ 480 000kr per år)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]