Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Mwi skrev:
Camel skrev:Jag betalade boten utan närmare eftertanke.
I ditt fall så var P-boten felaktig,/.../
Ja, det tror jag nästan. Men säker är jag inte. Men så här ser det ut:

Planteringsvägen riktning norrut med indraget område för parkering på höger sida. Denna indragning slutar längre norrut efter korsningen med Fredsgatan som korsar längre fram in till vänster, bild nedan:
Bild

Skyltning vid vägens början, upprepas efter varje korsning. bild nedan:
Bild

Aktuella T-korsningen med Fredsgatan in till vänster och Planteringsvägen löper rakt igenom. Man kan se skyltning som upprepas efter korsningen. Min bil parkerade jag framför bilen till höger på bilden i T-korsningen. När bilden togs stod ingen bil där. För många böter utdelade antagligen. :wink: . Se bild nedan:
Bild
Användarvisningsbild
av StringerBell
joel80 skrev:Surt.. vissa korsningar har ju utmarkerade parkeringsplatser och då är det okej.. lurigt om det "nästan" ser ut som att det är utmarkerade platser.
Så här kan det se ut. (Sofiagatan / Borgmästaregatan i Göteborg)

Bild

Området är har svår parkeringsinfarkt och man fick loss ett par tre parkeringsplatser genom att låta bilar parkera en bra bit fram i T-korsningen. Jag fick själv en parkeringsbot i den här korsningen före omläggningen för att jag inte hade tillräckligt med avstånd.
Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev: I ditt fall så var P-boten felaktig, om skylten på högersidan visar att parkering är tillåten så gäller det även i en T-korsning. Om det inte finns någon skylt som tillåter parkering, är det kommunens generella parkeringsregler som gäller och då är det 10 meter i korsningen. Alla skyltar gäller till och med nästa korsning på högersidan eller att någon skylt informerar att det inte gäller längre.
Här finns ett exempel från Gävle när det gäller parkering i T-korsrning.
http://www.gd.se/opinion/insandare/komm ... t-korsning
P-skyltar gäller "fram till nästa korsning" inte "på högersidan" eller något sånt.
Som det står i artikeln så krävs det en skylt som visar att det är tillåtet.
Den ska då stå i anslutning till korsningen där det annars är förbud och ha tillägsskylt med pilar under.
Bild

(Alltså antingen pil för "fram till skylten" eller "från skylten".)

Det ska alltså framgå i just den korsningen att man frångår trafikförordning och de "vanliga" reglerna om parkering i korsning.

Jag läste på som satan för ett antal år sen när jag åkte på en bot där jag trodde jag hade rätt.. (Vilket jag inte hade och min tanke om överklagan försvann rätt fort.. :( )
Användarvisningsbild
av Camel
Intressanta kommentarer. Men på min sista bild av T-korsningen framgår ju att skyltningen är uppsatt mittför T-vägens kant efter korsningen. Alltså inte 10 m efter. Även om skyltningen är "Parkering förbjuden" med tilläggstavla "2:a torsd. i månaden kl.8-12" är placerad omedelbart mittför kanten på T-vägen så får man ända inte parkera förrän 10 m efter skylten? Varför är skylten inte istället uppsatt 10 m efter korsningen då? Och om man får parkera omedelbart efter skylten borde man ju även få närmare parkera närmare än 10 m före och i korsningen eftersom likadan skylt finns före korsningen. Undantag som undantag.

Allmänt får man väl parkera 24h om inget annat sägs samt att reglerna för datumparkering måste följas samt övriga regler vid korsningar etc. Skylt med "Parkering förbjuden" med tilläggstavla "2:a torsd. i månaden kl.8-12" innebär väl att man får parkera 24h om inget annat sägs så länge man inte gör det 2:a torsdagen i månaden kl.8-12? :roll:

Tilläggas kan väl att jag parkerade regelbundet i området under ca 6 mån. Såg inga bilinbrott eller bus under denna tid. Men polisen var frekventa i området pga att Bandidos höll till i närheten. Det höll kanske vanligt bus borta? Polisen passade väl på att lappa lite bilar när de ändå var där. De hade väl inte så mycket annat göra ibland. Men patrullera området ofta gjorde de. Det var ju bra iaf. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag är inte helt säker men när det gäller upphäva generella förbud så måste det väl vara en skylt som talar om att det som är förbjudet (i det här fallet parkering) är lagligt på just den platsen..
Men märklig placering av den skylten håller jag med om!
Användarvisningsbild
av Camel
På gatorna i Helsingborg råder inget generellt förbud mot parkering. Skyltarna beskriver motsatsen, med tilläggstavla om undantag.
Helsingborgs stad skrev:På gator och vägar får du parkera under högst 24 timmar i följd på vardagar utom dag före söndag och helgdag, om inte annat anges genom särskilt vägmärke.

Bestämmelsen gäller allmänt utan att vägmärke behöver vara uppsatt inom tättbebyggt område.
Men givetvis råder förbud mot parkering i T-korsning enligt vägtrafikförordningen om inget annat sägs. Men i detta fall är skyltningen mycket egendomlig eftersom man skyltar om "parkering förbjudet" med tilläggstavla att det bara gäller "2:a torsd. i månaden kl. 8-12" inom 10-metersområdet i korsningen. Och bilar har stått mycket närmare än 10 meter från korsningen, direkt efter skylten, utan att lappas. Men i korsningen på den anslutningsfria sidan lappades bilar av någon anledning som inte är konsekvent med att andra bilar inte lappades. Antingen råder väl förbud inom hela korsningen eller så gäller skyltningen som satts upp hela korsningen. Detta var vad jag tänkte den dagen jag lappades. Jag betalade böterna, men det blev inte av att jag klagade eftersom fallet är tveksamt. Men hur man än vrider och vänder på det är det inkonsekvent.
av SirDuke
sony skrev:Jag parkerade på en plats efter skylten där det är förbud att parkera mellan kl.05:00-17:00 lastzon. Under dessa skyltar står det ett stort P . Med andra ord får man stå Från kl 17:00 -05:00. Men när jag pratade med en lapplisa säger hon att det är bara en timme parkering. När jag ifrågasatte detta fick jag till svar att längst upp typ 30m i början av gatan finns en skyllt där det står P1timme. Men efter den skyllten 30m längre ner finns en annan skyllt och jag parkerade efter den skyllten. Vad är rätt???? Det här funderar jag att anmäla för att det här är missledande ?
TSVFS 1984:32 Regler om utmärkning enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering":
"Har begränsningar av den tillåtna parkeringen angetts på tilläggstavla till märke 1.4.31.1 vid infarten till ett område för att ange de grundregler som gäller för området, får inte märke 1.4.31.1 användas utan tilläggstavla inom området annat än i de fall parkering är tilläten 24 timmar i följd enligt VMF:s närmare föreskrifter för märket."

Lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering, 3 §:
"Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken."

Lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering, 12 §:
"Markägaren ansvarar för att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor som avses i denna lag har för ändamålet lämplig utbildning."

Med andra ord, kommer det en ny P-skylt längs en sträcka så måste samtliga tilläggsskyltar också vara med. Så du har rätt och parkeringsvakten har fel. Bestrid eventuell kontrollavgift. Anmäla fel kan du göra men det är inte brottsligt att sätta upp felaktiga skyltar utan vad som händer är att markägaren inte har rätt att ta ut kontrollavgift. Likadant med parkeringsvakters låga kunskapsnivå, det finns inget straffansvar föreskrivet så det är nog inget att driva rättsligt.
av freakyfreak
Hejsan,

Fick nämligen böter under helgen, 1000 kr. Är dock osäker ifall boten är korrekt. Någon som kan stämma av ?
På boten står följande "Stannat eller parkerat i vägkorsning".

Se den rödmarkerade bilen.

Tack!
Bilagor
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (579.49 KiB) Visad 1539 gånger
av Lövet
Spontant ser det ju inte direkt ut som en parkering. Ingen [P] skylt eller markerade rutor.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det där ser ju ut att vara i mitten av korsningen.. Om det inte var slyltat specifikt där att man fick parkera så är det pförbud där.
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 85
230fk går snålt

Där är ytterligare en bild från en[…]

Köp en "ny" stol från skroten[…]

OEM är Ford inte Volvo. Köp inte den bil[…]

Så enkelt som att välja femman för[…]