Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
erikn skrev: Vilket avstånd var det då? Min kollega på jobbet fick en likadan, den var uppmätt till 9,98 m.
Allvarligt? Helt absurt. Jag förväntar mig en toleransmarginal på minst en meter.
av SirDuke
Ja det låter helt absurt. Undrar hur en domstol skulle tolka det. 9,98 borde vara ursäktligt. Bilisten har sällan ett måttband med sig. Och 10 meter är ju en grov angivelse (hade det varit livsviktigt hade bestämmelsen kunnat vara 10,00 meter).
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Dom hade mätt.. men visst.. det var nog lite nära.. Hade jobbat från morgon till 21 utan middag och var hungrig, trött och less, och skulle börja jobba 07:00 igen så skulle iväg 6:30.
Så du åker inte hem till Gävle för nattvila varje gång då :!:
Användarvisningsbild
av joel80
Nej åker inte hem varje natt.. inte om jag jobbar sent och börjar tidigt i allafall! :)

Dom hade mätt upp det till 7.80m tror jag.. så jag stod ett par meter fel, om dom nu mätte från-till rätt "punkt".
Jag stod inte ivägen (t.ex för bussar eller så) och skymde inte korsningen (Då jag stod bredvid ett hus som gick ut längre och skymde mer än vad jag skymde.).
Men regelmässigt kan jag inte säga nått.. bara lite surt att råka på en så petig lapplisa kl 4 på natten.
:(

Här stod jag förresten: https://www.google.se/maps/@59.3310152, ... !2e0?hl=sv
Och med tanke på att det var ett övergångsställe där så var det väl dumt (dock inte obevakat). Men det var inte så att jag ställde mig toknära.. Halva bilen stod lagligt, och jag trodde faktiskt jag hade 10m till korsningen.
av HVTH
Vad är det för skylt som sitter där? Svårt att se från andra sidan gatan med street view, men ser ut som parkering förbuden med undantag för vissa tider? Rätta mig om jag har fel, men hade det istället suttit en P-skylt istället som gällt vissa tider hade man väl fått stå hela vägen fram till korsningen/stopplinjen?

Jag förstår varför dom valt att inte sätta upp en P-skylt för att lämna utrymme för sikt för övergångsstället, men ändå lite fult att få det att se ut som en P-ficka. Jag hade iallafall antagit att det skulle suttit en P-skylt där enbart av vägens utformning att döma.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är p-förbud 9-17 samt torsdagar 0.00-6.00. Övrig tid får man parkera längst med trottoaren.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det som kan vara lurigt är riktigt runda, flacka gathörn, där man inte riktigt vet var man skall mäta från.
av skyking
SirDuke skrev:Ja det låter helt absurt. Undrar hur en domstol skulle tolka det. 9,98 borde vara ursäktligt. Bilisten har sällan ett måttband med sig. Och 10 meter är ju en grov angivelse (hade det varit livsviktigt hade bestämmelsen kunnat vara 10,00 meter).
När jag gick i gymnasiet fick vi lära oss att den underförstådda felmarginalen är halva den minst signifikanta siffran, dvs så att det korrekt avrundat blir det som anges. 10m betyder alltså att det skall ligga mellan 9,5 och 10,5 meter. Skulle man göra gällande att 9,98m är för nära skulle man alltså ange det som 10,00m.

Notera att man måste vara ganska klar på till vilken punkt man mäter för att få en nogranhet på cm-nivå. Titta noga på en vägkant och du märker nog att den kanske inte är i cm-precision (och kanske svänger lite också) - att kunna på centimetern ange var korsningen är blir då orimligt.
av skyking
joel80 skrev:Nej åker inte hem varje natt.. inte om jag jobbar sent och börjar tidigt i allafall! :)

Dom hade mätt upp det till 7.80m tror jag.. så jag stod ett par meter fel, om dom nu mätte från-till rätt "punkt".
Jag stod inte ivägen (t.ex för bussar eller så) och skymde inte korsningen (Då jag stod bredvid ett hus som gick ut längre och skymde mer än vad jag skymde.).
Men regelmässigt kan jag inte säga nått.. bara lite surt att råka på en så petig lapplisa kl 4 på natten.
:(

Här stod jag förresten: https://www.google.se/maps/@59.3310152, ... !2e0?hl=sv
Och med tanke på att det var ett övergångsställe där så var det väl dumt (dock inte obevakat). Men det var inte så att jag ställde mig toknära.. Halva bilen stod lagligt, och jag trodde faktiskt jag hade 10m till korsningen.
Förbudet mot att parkera nära eller i korsning handlar inte bara om sikten. Det handlar också om att bilister skall ha möjlighet att hålla till höger i korsningen osv.

Vägtrafikförordningen är dock utgiven utan motiveringar till reglerna så man får nästan ta reglerna som de är formulerade. Det står "man inte får parkera närmare än tio meter från korsningen" och inte "... för att ...".
Användarvisningsbild
av erikn
Jag ska dubbelkolla det där med 9,98. Han är sjukskriven just nu, åkte på en skjuts bakifrån i söderledstunneln för en vecka sedan.
  • 1
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 85
V70 D3 2016 bra köp?

Om det handlar om VEA, då kanske den femcyli[…]

Jag har också ny på gång fr&arin[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

VOC fram sänker inget, då får du […]