- tor 28 aug 2014, 09:55
Vad har du då för indicier som kan ge dig trovärdighet? Du nämner inga, men det kan finnas ändå. Har du t.ex. något belägg för att du inte var i närheten av att parkera i sex timmar? Isf så har du ju exkluderat möjligheten att du skulle ha något motiv för att sätta P-skivan fel. Du kan också fundera på ifall ditt hämtande av din son på något sätt indikerar en tid, kanske var det något han hade gjort som hindrade er från att vara där 18:24?
Ett annat fulgrepp i en rättegång är att påpeka bristande ordningen i företaget och ifrågasätt ifall de med den bakgrunden är speciellt trovärdiga. Kanske kan man ifrågasätta ifall de saknar motiv för att felaktigt bötfälla folk - de har ju trots allt brister i redovisningen och tillsynen.
Notera det viktiga i gången när det gäller parkeringsböter är att den är helt olika ifall det är kontrollavgift eller felparkeringsavgift. Den förstnämnda skall du ALDRIG betala om den är tvistig och den sistnämnda måste du betala även om du överklagar. Jag tror det är den förstnämnda i detta fallet (den sistnämnda skall betalning ske till kommunen eller möjligen staten - annars skall man tänka sig för innan man betalar åtminstonde).
tanaris skrev:Tyvärr har jag inga bevis, jag plockade bara upp min son och handlade ingenting. Garaget körde jag inte in i eftersom jag hade saker att lasta av, det var därför jag ställde mig på sextimmarsparkeringen utanför. Lappen är den gamla sorten, handskriven. Så jag har ju ingenting, annat än kontrollantens uppgifter (där står det å andra sidan att p-skivan stod på just 19:00, och att det finns ett foto. Men det lär de väl inte lämna ut.)Som det ser ut så står ord emot ord - det blir en trovärdighetstävling för att se vem som verkar ha trovärdigast story. Notera ifall de tagit ett foto på den, det är troligt att de vill använda det som bevisning i en rättegång, isht ifall du inte preciserar din invändning tidigt nog. Vill du precisera så kan du ju låta bli att nämna klockslag och hävda att P-skivan var korrekt ställd (kanske har de foto på din P-skiva?). Med foto som bevisning skall du sen kräva att få ut orginalet (filen) och undersöka den för tidstämplar och annat som kan fastställa tidpunkten. Det är heller inte uteslutet att man kan fastställa tidpunkten mha skuggorna på platsen. Notera att går det till rättegång blir de tvungna att lämna ut sin bevisning iaf.
Jag ser det som helt omöjligt att bilen varit där 18:24, så troligen har kontrollanten dykt upp precis efter att jag gått därifrån och antingen lappat för att uppfylla någon kvot eller haft en klocka som gått fel. Men det enda jag har att gå på är just det tveksamma sammanträffandet mellan klockslagen här.
Vad har du då för indicier som kan ge dig trovärdighet? Du nämner inga, men det kan finnas ändå. Har du t.ex. något belägg för att du inte var i närheten av att parkera i sex timmar? Isf så har du ju exkluderat möjligheten att du skulle ha något motiv för att sätta P-skivan fel. Du kan också fundera på ifall ditt hämtande av din son på något sätt indikerar en tid, kanske var det något han hade gjort som hindrade er från att vara där 18:24?
Ett annat fulgrepp i en rättegång är att påpeka bristande ordningen i företaget och ifrågasätt ifall de med den bakgrunden är speciellt trovärdiga. Kanske kan man ifrågasätta ifall de saknar motiv för att felaktigt bötfälla folk - de har ju trots allt brister i redovisningen och tillsynen.
Notera det viktiga i gången när det gäller parkeringsböter är att den är helt olika ifall det är kontrollavgift eller felparkeringsavgift. Den förstnämnda skall du ALDRIG betala om den är tvistig och den sistnämnda måste du betala även om du överklagar. Jag tror det är den förstnämnda i detta fallet (den sistnämnda skall betalning ske till kommunen eller möjligen staten - annars skall man tänka sig för innan man betalar åtminstonde).