Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av rasmusdotse
#854969
Tror inte jag gör det igen, men mest för att jag inte har tid att hålla på med en massa bestridanden. Hade jag gott om tid skulle jag definitivt sätta det i system och sen polisanmäla för bedrägeriförsök när jag fått ihop en hög med ärenden.

Ifall någon som ofta behöver parkeringsplats i området Midsommarkransen/Telefonplan vill prova kan jag ge exakta anvisningar om var platsen finns. Tror det är totalt ett tiotal platser som omfattas av den felaktiga märkningen.
av Torke
#875602
Hej.

Jag fick en P-bot under veckan när jag var på landet.

Boten är på 600kr för Överträdelse 31. Förbud att satta eller parkera. Lokal Trafikföreskrift

Det sitter en vägskylt c39 (Förbud mot att stanna och parkera fordon) två billängder bakom bilen men jag är ganska säker på att jag parkerade bilen utanför vägen. Trodde inte skylten gällde då. Någon som vet om skylten gäller ändå?
Såg inte boten så jag hann rulla ett par meter så jag kunde inte ta ett foto själv dock står de på boten att dom tagit foto.

Boten är en gul remsa som de ska stå mer info på baksidan men de gör de inte. Så jag vet inte var jag ska betala den. Är den giltig då?

Är det värt att försöka bestrida eller har jag fel i båda fall?
av SirDuke
#884832
Jag är inte expert, men jag tolkar reglerna som att det räknas som parkering även om man står bredvid vägen:

Ø  fordon skall parkeras så långt till höger om körbanans mitt som möjligt i vägens längdriktning
Ø  parkering ska ske utanför körbanan om vägförhållandena medger det

Bilder brukar påstås vara tagna, du kommer nog inte få ta del av dessa förrän vid eventuell rättegång, om ens då. Jag tror det mest en psykologisk effekt de är ute efter, att du ska känna dig i underläge och betala.

Om det inte framgår av gula lappen hur du betalar så är det bara att vänta, det kommer skickas en faktura till fordonsägaren, utan straffavgifter.

Om du bör bestrida eller inte är svårt att säga, det hänger väl på första punkten, huruvida det är tillåtet att stå i terrängen eller ej. Samt om det kan finnas formella fel, dvs är skyltningen korrekt och komplett, finns giltigt uppdrag för att förbjuda parkering
Senast redigerad av 1 SirDuke, redigerad totalt 0 gånger.
av tanaris
#892290
Surt... fick en lapp på 650 spänn för att p-skivan enligt kontrollanten var felställd.

Enligt min uppfattning var jag runt 6 km hemifrån 18:18 (vilket jag vet, eftersom jag fick frågan om vad klockan var just då) och har därefter gått till bilen, hjälpt min son att spänna fast sig, kört hem och parkerat. Då kollade jag på klockan igen och ställde p-skivan på 19:00 eftersom den hade passerat 18:30. Det här är jag 100% säker på, och det finns ingen anledning att "fuska" till en halvtimme extra eftersom det är en sextimmarsparkering. Jag har också kollat min klocka (mobilen) mot Fröken Ur.

Men enligt kontrollanten har jag stått parkerad mellan 18:24 och 18:30, och därför brutit mot reglerna.

Jag ska givetvis överklaga, men det lär ju inte leda till något positivt. Är det någon mening att ens försöka dra det vidare?


(Parkeringsbolaget är för övrigt Länsparkerings Bevakning. Läser man deras senaste årsredovisningar (för 2012 och 2011, den för 2013 är inte inlämnad än vilket är ett brott i sig) sysslar de med systematisk grov ekonomisk brottslighet. De bokför inte korrekt, revisorn får inte tillgång till deras påstådda varulager, de betalar inte skatter, moms och arbetsgivaravgifter korrrekt. Revisionsberättelsen är ungefär så oren den kan bli, och de har varit på väg att tvångslikvideras fyra gånger. De har själva fått betala åtskilliga tiotusentals kronor i förseningsavgifter, vilket är en smula ironiskt.)
av SirDuke
#892321
Du gör ju fel om du betalar fastän du gjort rätt. Överklaga och ge din version, och avvakta med eventuell betalning.

Finns det vittnen på att du kom hem efter 18:30? Eller någon logg till gps, garage, portkod, larm eller liknande?

Har kontrollappen någon automatisk tidsstämpel det vill säga att det står när den är utskriven? Alltså inte bevakningstiden. Om den är utskriven långt efter den påstådda bevakningstiden är det ju misstänkt.

Jag skulle även begära att få ta del av bevisning för att du stått där den påstådda tiden. Typ foto med tidsstämpel taget före 18:30 OCH det ska framgå tydligt att det verkligen är din bil = synliga regskyltar samt den påstått felinställda pappersklockan i rutan. Det är dock möjligt att de inte lämnar ut detta varken nu eller vid en eventuell rättegång, utan kör med muntligt vittnesmål från vakten, och jag vet inte om rätten fortfarande tillmäter vakten större trovärdighet (en rest från tiden då myndighetstjänstemän skrev ut böter).
av tanaris
#892326
Tyvärr har jag inga bevis, jag plockade bara upp min son och handlade ingenting. Garaget körde jag inte in i eftersom jag hade saker att lasta av, det var därför jag ställde mig på sextimmarsparkeringen utanför. Lappen är den gamla sorten, handskriven. Så jag har ju ingenting, annat än kontrollantens uppgifter (där står det å andra sidan att p-skivan stod på just 19:00, och att det finns ett foto. Men det lär de väl inte lämna ut.)


Jag ser det som helt omöjligt att bilen varit där 18:24, så troligen har kontrollanten dykt upp precis efter att jag gått därifrån och antingen lappat för att uppfylla någon kvot eller haft en klocka som gått fel. Men det enda jag har att gå på är just det tveksamma sammanträffandet mellan klockslagen här.
Användarvisningsbild
av joel80
#892359
Synd att du inte har VOC och får resorna loggade för körjournal.. då hade du haft bra bevisläge.

Finns det ingen annan logg man kan få ut via VIDA för gjorda resor! Det är ju nästan så att det skulle vara värt att betala Volvo för att få ut den informationen för att kunna sätta emot P-bolaget även om det skulle kosta mer än 650kr! :D
av tanaris
#892375
Ja, extra surt att jag har både VOC och AutoParkTime i andra bilen. Som stod i garaget...
av Surkart
#892650
En chansning: Ring Transportstyrelsen och fråga om någon av deras kameror registrerat din bil.
En kompis hade en tvist med ett försäkringsbolag. En bilist påstod att han kört på hans bil med plats och tid.
Via Transportstyrelsens kameror kunde han få bevis för att hans bil befunnit sig på ett helt annat ställe vid tidpunkten.
  • 1
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 85

Rengjort ratten med mirakelsvamp. Svampen blev sva[…]

V90 miltal

Om du tycker möjlighet ha en maskinskadef&oum[…]

Baklucka V60

Bakluckan är svår att stänga, f&ar[…]

XC70 magnetkoppling

Konstaterat att det är själva magnetspol[…]