Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Jaha, då har man fått sin första sedan -88 nu då. Egentligen inte "mitt fel", men å andra sidan mitt fel, ja.
Var in i Skärholmens Centrum i några minuter och missade säga till frugan som övningskörde att sätta upp p-skivan i fönstret.
Var inne kanske 10 minuter.

Kommer ut och ser den lilla gula lappen under vindrutetorkaren.
Chocken 550kr.

Dyr liten pappskiva kan tyckas. Gratis parkering i några timmar med skiva, dock.

Frågan jag undrar över, får man ta ut hur höga kontrollavgifter som helst? :cry:

150-300kr kan jag accepterat som en "knäpp på fingrarna" men 550kr, det var i saftigaste laget.
Just då kändes det som att det kunde lika gärna suttit en nolla till efter det.

"över 3000 gratis p-platser", jag fick inte en sådan denna gång.

En annan gång stannade jag kvar i bilen tillsammans med hunden medan frun skulle handla, upptäckte då att det springer ganska många som kontrollerar bilarna.
Under den lilla stund jag satt i bilen så var två olika framme och kontrollerade bilen.
Så de verkar tjäna bra på folks glömska.

Nåja, betalt är det och får vara en läxa, men just beloppet undrar jag över.
Verkar vara i mitt tycke rätt högt för en i annat fall "gratis" parkering om man motpresterar genom att sätta upp information när man ankom.
av Marjan
Surkart skrev:Om infarten 'är skyltad med P-skylt kan man stå utanför markerad plats, om det inte finns en P-förbudsskylt just där.
Om infarten är skyltad med P-förbud område (tidigare P-förbud Zon) så får man bara parkera på platser med P-skyltar.
Men oavsett det så får man inte stå med ett hjul innanför och ett hjul utanför en ruta.
Jag har haft en strid om detta med Carpark/Q-park. De stämde mig i tingsrätten men gav upp innan muntlig förhandling.
Det kan vara bra att veta att om ett parkeringsbolag hotar med inkasso, behöver de inte fullfälja.
Om de hotar med stämning, måste de fullfölja.
1. Innebär det att man får stå utanför markerade p-rutor utan att ha löst p-biljett?
2. Man måste ha löst biljett men kan stå var som helst förutsatt att man inte korsar en p-ruta.
Användarvisningsbild
av joel80
Larzan skrev:Jaha, då har man fått sin första sedan -88 nu då. Egentligen inte "mitt fel", men å andra sidan mitt fel, ja.
Var in i Skärholmens Centrum i några minuter och missade säga till frugan som övningskörde att sätta upp p-skivan i fönstret.
Var inne kanske 10 minuter.

Kommer ut och ser den lilla gula lappen under vindrutetorkaren.
Chocken 550kr.

Dyr liten pappskiva kan tyckas. Gratis parkering i några timmar med skiva, dock.

Frågan jag undrar över, får man ta ut hur höga kontrollavgifter som helst? :cry:

150-300kr kan jag accepterat som en "knäpp på fingrarna" men 550kr, det var i saftigaste laget.
Just då kändes det som att det kunde lika gärna suttit en nolla till efter det.

"över 3000 gratis p-platser", jag fick inte en sådan denna gång.

En annan gång stannade jag kvar i bilen tillsammans med hunden medan frun skulle handla, upptäckte då att det springer ganska många som kontrollerar bilarna.
Under den lilla stund jag satt i bilen så var två olika framme och kontrollerade bilen.
Så de verkar tjäna bra på folks glömska.

Nåja, betalt är det och får vara en läxa, men just beloppet undrar jag över.
Verkar vara i mitt tycke rätt högt för en i annat fall "gratis" parkering om man motpresterar genom att sätta upp information när man ankom.
Står du på fel ställe i Stockholm kan du få parkeringsbot på 900kr.. jag har fått 750kr ett par ggr. Surt så in i... typ om man missar att det är städdag.

Jag har förresten också haft en sån där automatisk P-skiva. Funkar fint.. reagerar på när bilen stannat och ställer in närmsta halvtimme. Har inte i bilen nu då jag flyttat och inte har något ställe jag frekvent står på med krav på p-skiva.
av Surkart
Marjan skrev:
1. Innebär det att man får stå utanför markerade p-rutor utan att ha löst p-biljett?
2. Man måste ha löst biljett men kan stå var som helst förutsatt att man inte korsar en p-ruta.
Eftersom det står avgift vid infarten måste man betala även om man står utanför markerad ruta.
Däremot är skylten där det står:
Avgift
Alla dagar
00-24
felaktig.

Om det bara stått "Avgift" hade det varit OK. Då måste man betala dygnet runt alla dagar.
Men om man skriver dit 00-24 måste man ha ytterligare två rader, den första 00-24 inom parentes för lördagar och den andra 00-24 med röda siffror.
Om det kommer en turist måste han i princip sätta sig in i det svenska regelverket.
Där finns texten "Avgift" med, men inte texten "Alla dagar". Hur ska t.ex. en spanjor eller italienare kunna förstå den texten.
Därför får man bara använda egen text (sådan som inte finns med i Vägmärkesförordningen) om det inte finns någon annan möjlighet. I det här fallet finns andra möjligheter.
av Surkart
Larzan skrev: Frågan jag undrar över, får man ta ut hur höga kontrollavgifter som helst?
Man får inte ta ut högre avgifter än kommunen tar, och parkeringsbolagen tar säkert ut så mycket som de får.

Jag håller med erikn om att en automatisk P-skiva är idealisk. Jag har haft det i båda mina bilar i flera år.
De ställer t.o.m. om mellan sommar och vintertid.

Enda nackdelen är att om man tillfälligt använder en bil utan automatisk P-skiva, riskerar man att glömma. Det har hänt mig.
Användarvisningsbild
av erikn
Surkart skrev:Enda nackdelen är att om man tillfälligt använder en bil utan automatisk P-skiva, riskerar man att glömma. Det har hänt mig.
+1
av skyking
Surkart skrev:Om infarten 'är skyltad med P-skylt kan man stå utanför markerad plats, om det inte finns en P-förbudsskylt just där.
Om infarten är skyltad med P-förbud område (tidigare P-förbud Zon) så får man bara parkera på platser med P-skyltar.
Men oavsett det så får man inte stå med ett hjul innanför och ett hjul utanför en ruta.
Jag har haft en strid om detta med Carpark/Q-park. De stämde mig i tingsrätten men gav upp innan muntlig förhandling.
Det kan vara bra att veta att om ett parkeringsbolag hotar med inkasso, behöver de inte fullfälja.
Måste det verkligen vara P-skylt för att du skall få parkera? Borde det inte räcka med att det finns en parkeringsruta?
Parkeringsruta är som bekant upptagen i vägmärkesförordningen (M24) och borde tolkas som att man får parkera där. Det låter ju lite orimligt att man skall behöva en P-skylt för varenda ruta på parkeringsområdet för att kunna få bilarna att hålla sig till rutorna.
av Surkart
skyking skrev:
Måste det verkligen vara P-skylt för att du skall få parkera? Borde det inte räcka med att det finns en parkeringsruta?
Parkeringsruta är som bekant upptagen i vägmärkesförordningen (M24) och borde tolkas som att man får parkera där. Det låter ju lite orimligt att man skall behöva en P-skylt för varenda ruta på parkeringsområdet för att kunna få bilarna att hålla sig till rutorna.
Till att börja med är jag mer hemma på parkering på privat mark än parkering på offentlig mark. I det fall som diskuterades rörde det sig om parkering på privat mark (Europark övervakar parkeringen).
Varje parkeringsruta behöver inte ha en egen P-skylt, men platserna där man får parkera måste vara skyltade med P-skylt om infartsskylten är P-förbud område (tidigare P-förbud zon). Det räcker inte med en parkeringsruta. Jag stöder det uttalandet på TSVFS 1984:32 (Regler om utmärkning enligt LKOP) där det står:
"Märke 1.2.77.1 skall användas för ett område där förbud att parkera fordon gäller som grundregel. Platser eller sträckor inom området där parkering är tillåten skall anges med märke 1.4.31.1."
1.2.77.1 är P-förbud område och 1.4.31.1 är P-skylt.
Det vanligaste om man har enn rad med parkeringsplatser är att man har två P-skyltar (en på vardera sidan om raden) och en pil under vardera.
Om infarten i stället är skyltad med en P-skylt, räcker det med P-rutor utan skylt.
Sedan glömde jag tidigare att påpeka att även om man får parkera utanför markerad plats, får man aldrig parkera på ett sådant sätt att man blockerar för annan trafik.
av skyking
Surkart skrev:
skyking skrev:
Till att börja med är jag mer hemma på parkering på privat mark än parkering på offentlig mark. I det fall som diskuterades rörde det sig om parkering på privat mark (Europark övervakar parkeringen).
Varje parkeringsruta behöver inte ha en egen P-skylt, men platserna där man får parkera måste vara skyltade med P-skylt om infartsskylten är P-förbud område (tidigare P-förbud zon). Det räcker inte med en parkeringsruta. Jag stöder det uttalandet på TSVFS 1984:32 (Regler om utmärkning enligt LKOP) där det står:
"Märke 1.2.77.1 skall användas för ett område där förbud att parkera fordon gäller som grundregel. Platser eller sträckor inom området där parkering är tillåten skall anges med märke 1.4.31.1."
1.2.77.1 är P-förbud område och 1.4.31.1 är P-skylt.
Det vanligaste om man har enn rad med parkeringsplatser är att man har två P-skyltar (en på vardera sidan om raden) och en pil under vardera.
Om infarten i stället är skyltad med en P-skylt, räcker det med P-rutor utan skylt.
Sedan glömde jag tidigare att påpeka att även om man får parkera utanför markerad plats, får man aldrig parkera på ett sådant sätt att man blockerar för annan trafik.
En fråga är som sagt ifall det står P-förbud område och det finns parkeringsrutor i området utan P-skylt. Då har man ju inte skyltat enligt TSVFS och då vore det intressant att veta rättsläget, men det känns ju rimligt att man bör kunna gå fri ifall man parkerat i en parkeringsruta om den inte är skyltat på annat sätt. Man kan iofs resonera att utan korrekt skyltning så faller rätten att ta ut P-böter, men frågan är hur långt ett sådant resonemang räcker. Jag har en känsla av att TR skulle göra en bedömning ifall felskyltningen är sådan att parkören rimligen kunnat uppfattat det som att det är OK att parkera där. Men å andra sidan kan ju parkören resonera: oskyltad parkeringsruta - måste varit P-skylt vid infarten och parkering är tillåten överallt enligt allmänna regler.

Å andra sidan om markägaren tycker vägmarkeringar är billigare än skyltar borde man med vägmarkeringar kunna markera var parkering inte är tillåten, då torde det vara svårt att hitta en förklaring som håller i TR.
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 85

Sena GDI, minns inte vilket fabrikat men det var j[…]

Bensindoft utanför bil

Angående ditt laddningsproblem, jag har samm[…]

Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]