Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av sweborn
Vi lever i en annan tid idag än 1980. Det kommer inga löneökningar som driver inflationen. Vi kommer att tvingas (i europa generellt) ned i lön i stil med Grekland, Spanien, Portugal eller varför inte ta Baltländerna som exempel. Däremot kommer det säkert fackliga initiativ att försöka höja lönerna i ett försök att hänga med inflationen. Den senare ökar pga centralbanks(-planerings)försök att hålla ekonomin under armarna, kort sagt det trycks mer och mer pengar som tillförs banker och stater för att spenderas. 1300 miljarder Euro för inte många månader sedan från ECB, som redan är slut och det är dags för mer nu när börsen går som den går och marknadsräntorna för hela PIIGS drar iväg. När det pågår bank runs i södra Europa och deras lokala centralbanker har slut på Euros fylls det på med mer Euros via bland annat tyska bundesbank som nu ligger ute med Euros motsvarande 25% av tyska BNP, kurvan pekar idag faktiskt rakt uppåt för övrigt. Det är inget tyska skattebetalare direkt upplyses om, eller övriga förbindelser de har via diverse EMU-relaterade skyddsmekanismer.

Just nu sitter, eller har suttit, Obama med Hollande, Merkel etc. och alla utom Merkel vill få till Eurobonds som ett sätt att verkligen kunna kräma ut mer Euros på marknaden och blidka den röstande pöbeln ett tag till.

ECB:s anställda kräver nu unisont att få sina pensionsfonderingar i inflationssäkrade värdepapper. De ser vad som händer på ett säkert alldeles för obehagligt nära sätt.

Vi övriga torskar kommer att se våra pensioner raderas ut. AP-fonderna är politiskt styrda fordon som kommer att hålla masken in i det sista. De har redan börjat styras in på att köpa svenska bostadsobligationer på bred skala. Hellre att våra pensioner tar smällen än våra banker?

Det finns inga ljuspunkter när man försöker läsa på. Jo, det gör det förresten, solen går upp imorgon oavsett :-)

Men passa er privatekonomi. Ni håller inte på att tas om hand av staterna. Ta hand om er själva istället.
av sweborn
semmelman skrev:Jomen löneökningar driver ju inflation, bl a, inflation som i sin tur urholkar pengars värde, d v s minskar värdet på bolåneskulden, väl?
Hur som helst svårt att se att vi skulle se minskade löner i Sverige det har vi för starka fack för, så minst 2% inflation lär vi ju ha varje år minst. Ser ändå relativt allt annat att en fastighet kan va det mest värdebeständiga man kan äga på sikt, efter några års nedgång som kanske kommer nu. Eller?
Om du ser fastigheter, eller bostaden, som en investering bör du jämföra den med andra tillgångsslag. Bostäder exempelvis, ger över lång tid inget annat än motsvarande nominell tillväxt i kostnadsindex. Aktier har däremot gett mer över längre tid. Vet inte hur skog utvecklat sig i symbios med skogsindustrin. Men just bostäder är ingen toppengrej som investering över lång sikt. Vilket ger en hint om att nu när vi haft en god utveckling ett tag så kommer en "mean reversion", dvs återgång till den långsiktiga värderingen. Med andra ord ett värdefall på bostäder. Det kan man ju undvika genom att köpa andra saker (aktier eller skog eller åkermark eller?) tills dess att det ser bättre ut för bostäder relativt den långsiktiga värderingen. Statspapper kan också fungera, men ger inga "snabba cash". I dagens låga ränteläge är det inte heller så roligt.

Tyvärr är väl det mesta i tillgångsslag högt över den långsiktiga kurvan pga kreditexpansionen. Det gäller att hitta något som inte i dagsläget prissätts via maxbelåning. Eller att hitta saker som blir mer värt i framtiden. Energirelaterade aktier tror jag personligen kan vara något att köpa och sitta på; olja, naturgas, solenergi etc. Det ser svårt ut att att få till oljeproduktionen framöver. Det lär ge tryck uppåt på all annan energiproduktion, samt inte minst oljan förstås.
av semmelman
Det var lite det jag tänkte på med inflationen förut, den europeiska sedelpressen... Men tack för ett intressant och initierat inlägg sweborn, skulle vilja sticka in med ett litet OT bara, hur ser du på aktier nu? Sälja det man har å invänta stora härdsmältan eller? Och hur ska man bäst försöka spara sin surt förvärvade slantar till ålderdomen? Guld?

Edit: Jaha där kom visst svaret redan på frågorna... :D
semmelman skrev:den europeiska sedelpressen...
Öh, sedan NÄR har den europeiska politiken varit något annat än att hålla inflationen på minimala nivåer? Hög inflation kommer aldrig hända.
av semmelman
Men om jag förstår allt rätt jag läst så är det väl det som kommer ske nu, inflationen ska eller kommer äta upp skulderna så alla får va me å betala... i EU nu alltså. ?
av sweborn
semmelman skrev:Det var lite det jag tänkte på med inflationen förut, den europeiska sedelpressen... Men tack för ett intressant och initierat inlägg sweborn, skulle vilja sticka in med ett litet OT bara, hur ser du på aktier nu? Sälja det man har å invänta stora härdsmältan eller? Och hur ska man bäst försöka spara sin surt förvärvade slantar till ålderdomen? Guld?

Edit: Jaha där kom visst svaret redan på frågorna... :D
Bra fråga... skall man ta tiden sedan 2008 som den rådande kortsiktiga miljön skall man gå all in på indexfonder när amerikanska Federal Reserve påbörjar ett "pengatryckningsprogram", för att gå ur när programmet upphör. Och så gå all in när nästa program inleds. Spöklik precision på börsen vad gäller uppåt/nedåt de senaste åren. Men det mönstret tar ju slut något år :-) och 2012 kan ju vara det året likväl som 2015.

Jag tror man skall vara extremt cynisk i tankesättet mot normal massmedia och istället bilda sig en egen uppfattning. Då går det bra.

Guld är ett bra skydd mot krig och sådant, och förstås bra om ex. EUR och USD ersätts av någon guldbackad valuta. Lotterikaraktär? Personligen har jag inget då jag skulle tro att det, om/när guld blir allvar, kommer en enorm nedtryckningskampanj mot guldpriset innan det slutligen drar iväg.

Såg en bra artikel som berör din senaste fråga:

http://www.businessinsider.com/europes- ... cts-2012-5

Edit: dysterkvisten poängterar att raderna i artikeln som handlar om expropriering av mellanklassens tillgångar är viktiga. Undvik sparanden som är låsta och påverkbara av politikers långa fingrar. Exempelvis pensionssparande... det kommer lätt en justering av den årliga skatten, eller ett erbjudande man inte kan motstå om att låta det privata sparandet överföras till samma pott som den offentliga pensionen. Fastighetsskatten är ett annat område för framtiden.

Gäller Spanien framförallt, men faktiskt hela pudelns kärna. Sverige kanske kan sägas sitta på Tysklands sida närmast om vi skall dra en parallell?

Alla får vara med och betala, men det är inte roligare att betala när man samtidigt sitter med skulder.
av llesrof
Jag förstår inte riktigt den där hysterin över husets förmodade värdeökning. Normalt sett köper man ett hus för att bo i det. Om mitt hus kostade 3,5 miljoner och jag tagit inså jag skiter ned mig för stt ha råd med det, och det plötsligt blev värt det dubbla, så måste jag lika förbannat pynta mitt lån varje månad. Det stigande värdet har jag egentligen bara nytta av den dagen jag säljer huset om man nu inte är ute efter att belåna sig ännu mer. Och om man gör det så är det ännu mera pengar som skall ut varje månad. En annan grej är att när mitt hus sticker i värde så gör andra hus det också. Säljer jag mitt hus för att köpa ett annat så måste jag pynta mer för det och då äts vinsten upp. Ja, om jag nu inte köper ett hus i Norrland eller annan gudsförgäten plats. Enda gången jag har riktig glädje av värdeökningen är när jag är så gammal att jag inte orkar med att bo i huset och säljer det för att skaffa en liten lägenhet. Typ.
av semmelman
Det är ju flera saker i det som du redan berör, men man vill inte gärna se en stor värdeminskning på så mycket pengar men grejen med värdeökning förutom att det känns trevligt (inte så mycket hysteri i tycker jag) är ju precis som du skriver när du blir äldre kan sälja stora villan och casha in och köpa en mindre lägenhet och sommarstuga eller segelbåt eller paradvåningen i din hemstad eller vad du nu drömmer om att göra, och som du oxå var inne på så hänger du med i prisutvecklingen och har en bra grundplåt om du skulle vilja köpa ännu flottare villa i framtiden eller paradvåningen i stan - vilket du kanske inte har med en hyrestrea i Bandhagen. Så visst finns det fördelar om huset ökar i värde. Men som du riktigt skriver och som vi tagit upp så är det ju viktigt att man har råd med det.
Användarvisningsbild
av sony
Lovade att jag skulle återkomma med svaret när allt var färdigt. Lägenheten är såld,banken har beviljat lånet,jag behöver inte sälja bilen och huset är köpt. Vi flyttar in 20120801
av Mwi
Grattis :D Nu är du nära de tre V:an som man var rädd för när man var ung. Volvo, Villa och Vovve :roll: Men det blev inte så tokigt i verkligheten men vovven är utbytt mot barn.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Bytte själv,65€ för batteri. Har ju[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har varit i kontakt med en bilverkstad som tar all[…]

Ja därtill skulle det behövas överf[…]

Bara kört korta sträckor efter uppdateri[…]