Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
SirDuke skrev:Hallå i tråden!
Fick kontrollavgift på parkeringsplats. :( Blev grymt förvånad då jag verkligen kollat skyltningen noga. SE LÄNKEN LÄNGS NER.
...
Http://www.flickr.com/photos/95137557@N07/?saved=1
bilden p-skylt parkering tolkar jag som att det bara är parkering för handikappfordon.
Alla tilläggsskyltar hänvisar till Skylten med stort P.
Dvs, här får du parkera, om du har handikappstillstånd och om du är personal: du får ställa dig till höger och till vänster om stolpen som "P"-skylten sitter på..
av SirDuke
joel80: Ja det är samma firma på skyltarna som på kontrolluppgiften. Gatan och allt annat är ett och samma tomtområde. I avtalet med markägaren står dock ett annat firmanamn, det kommer jag att hänvisa till vid tvist.

Mabuse: Jag stod i rutan direkt till vänster om skylten alltså där jag tolkar att det är personalplatser. Lite rörig skylt, kan det verkligen betyda att det är 20 handikapplatser? Jag har inte handikapptillstånd men det är inte det p-bolaget anmärkt på, bara på ett påstått p-förbud mellan 06 och 11.

Min huvudfråga är om skylten på gatan kan tolkas som en zonskylt och förbudet inte behöver upprepas utan det räcker med blå P-skylt inne på parkeringen så ska man ändå förstå att man "ska tänka sig en osynlig tilläggstavla" längst ner med förbudet från gatan. Min lekmannatolkning efter att ha pluggat lagar och föreskrifter några timmar är att det behövs en tilläggstavla som anger p-förbud 06-11 inne på parkeringen. Alternativt ska det sitta en korrekt zonskylt på gatan och hela P-skylten med tilläggstavlor på parkeringen ska då tas bort. Kvar finns bara målade rutor och villkoren som skyltas ute på gatan gäller. Eller?
av Surkart
Mitt minne kan svika mig, men jag har för mig att det finns ett gammalt rättsfall där det slogs fast att alla gällande villkor måste finnas skyltade inne på parkeringen. Någon annan som kan fylla i här?

EDIT: Jag skulle nog i domstol hävda att skyltningen är otydlig. Tänk det omvända: Om det vid infarten står en P-skylt och vid en parkeringsplats finns en P-förbudsskylt. Är det då skylten vid infarten som gäller? Knappast!
av SirDuke
Bra synpunkt ang om skyltarna skulle sitta tvärtom!
Ja det måste ju vara tydligt och otvetydigt skyltat säger sunda förnuftet iaf. P-bolaget ska väl inte tjäna på att köra med luddiga villkor. Känner igen nån,bestämmelse om att fullständiga villkor ska finnas på p-platsen men kommer inte ihåg var jag läst det? Nån som vet?
av Surkart
Nu tror jag att har hittat det jag letat efter.
I "TSVFS 1984:32 Regler om utmärkning enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering" står följande:
Har begränsningar av den tillåtna parkeringen angetts på tilläggstavla till märke 1.4.31.1 vid infarten till ett område för att ange de grundregler som gäller för området, får inte märke 1.4.31.1 användas utan tilläggstavla inom området annat än i de fall parkering är tilläten 24 timmar i följd enligt VMF:s närmare föreskrifter för märket.
av Surkart
SirDuke skrev:Ähum... Hur ska man tolka det?
Till att börja med glömde jag skriva att 1.4.31.1 är en vanlig P-skylt.
Jag ser bara ett sätt att tolka det. Om P-skylten inte har de begränsningar som finns vid infarten, gäller 24-timmars parkering.
Under vardagar får du stå 24 timmar i sträck utan avgift, när som helst under dygnets timmar, under helger längre, även om lagtexten är diffus när det gäller helger.
Med andra ord är kontrollavgiften felaktig, och man kan undra hur mycket parkeringsbolaget/parkeringsvakten kan om parkeringsregler.
Om det var jag skulle jag tveklöst bestrida med argumentationen att skyltningen är otydlig, samt att den inte följer lagen.
Ett bestridande är omständligt, men kan max kosta 450 kronor extra, utöver kontrollavgiften.
Mitt tips är att de stämmer dig (vid bestridande), för att skrämma dig att betala.
Men jag har svårt att se att du kan förlora i domstol.
TSVFS 1984:32 måste följas för att man ska få debitera kontrollavgift. (Det finns visserligen en uppdatering av TSVFS 1984:32 i TSVFS 1992:18, men det handlar bara om ta bort kravet på textstorlek.)
av SirDuke
Perfekt. Jag noterar den lagen. Tack!

Vad tror ni om att bolaget bytt namn - det stämmer inte överens mellan kontrolluppgift&skyltning, vs avtalet med markägaren?
av Surkart
SirDuke skrev:Perfekt. Jag noterar den lagen. Tack!

Vad tror ni om att bolaget bytt namn - det stämmer inte överens mellan kontrolluppgift&skyltning, vs avtalet med markägaren?
Nu talar jag mot bättre vetande, men...
Min gissning är att det inte har någon större betydelse.
Så vitt jag vet står det ingenting i lagen om att avtalet med parkeringsbolaget måste vara skriftligt. Även muntliga avtal gäller ju för det mesta.
Däremot är det viktigt att namnet på företaget som står vid infarten är samma som namnet på kontrollavgiften.
Och de måste ju på ett eller annat vis kunna bevisa att de har ett avtal med markägaren. Men det kan ju t.ex. räcka med ett intyg från markägaren.
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 85
V70N Facelift Xenonlampor

Sonen fick nedslag på A traktorn ”otil[…]

C40 körkomfort.

Sedan några veckor kör jag en C40 fwd -[…]

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]