- tis 05 mar 2013, 15:38
Man bör även kunna kalla parkeringsvakten för han som skrivit släp måste ju då ha en förklaring på hur han fäst lappen vid fordonet.
Surkart skrev: De måste kunna presentera en exakt kopia av kontrollavgiften. Jag tror inte att det finns något formellt krav på att det måste finnas med fordonstyp på kontrollavgiften, men det sänker naturligtvis bevisvärdet om det inte finns med på kontrollavgiften (som fästs på fordonet eller överlämnas till bilföraren). Jag får känslan av att de skrivit dit släp efter att de fått reda på det av ägaren.En sak man skulle kunna granska är ifall det är samma person som skrivit "släp" som har skrivit resten av lappen (är det olika handstil så förefaller det ju konstigt). Om de står att de har fotobevis så bör de ju använda det i TR - även om de inte är nödgade att göra så så förefaller det ju mindre trovärdigt att undanhålla det ifall svaranden hävdar att det är ett annat fordon de lappat.
Han måste naturligtvis avgöra själv om han vill ta på sig allt arbete som ett bestridande innebär, men vore det jag skulle jag bestrida.
Man bör även kunna kalla parkeringsvakten för han som skrivit släp måste ju då ha en förklaring på hur han fäst lappen vid fordonet.