Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Tack för svaret, läste det när det var färskt men hann inte svara då.
Jag betalade, verkade inte som att det fanns så stora chanser att bestrida (eller vad det heter). Lite trist med dom där Hojab, här i stan så har det alltid varit kommunen som skött p-platserna, dom har haft en hyfsad nivå tycker jag - kontrollerat vid de tider när det behövs omsättning på p-platserna. Alltså inte styrt av att sätta dit någon. Om sossarna får tummarna loss o reglerar vinsterna i välfärden hoppas jag dom ser över vinstintresset på p-platserna också :)

Det retliga är att jag fick p-böter igen bara några dagar senare - på kommunal p-plats (på en tid när de inte brukar kolla), dom har kanske skärpt till sig för att Hojab klagat på att ingen vill stå på deras p-platser...
Så nu vacklar hela min p-strategi, brukar inte betala (parkerar oftast närmare avgiftstidens slut), får man då böter någon enstaka gång går det jämnt upp. Men nu när jag fick 2 efter varann så ser det lite dåligt ut.
Användarvisningsbild
av StringerBell
2444ever skrev:Tack för svaret, läste det när det var färskt men hann inte svara då.
Jag betalade, verkade inte som att det fanns så stora chanser att bestrida (eller vad det heter). Lite trist med dom där Hojab, här i stan så har det alltid varit kommunen som skött p-platserna, dom har haft en hyfsad nivå tycker jag - kontrollerat vid de tider när det behövs omsättning på p-platserna. Alltså inte styrt av att sätta dit någon.
Här i Göteborg är det Securitas som kollar kommunens parkeringar, och de har en alltmer utpräglad "sätta-dit" attityd, kombinerat med lathet.

I mina kvarter är det t.ex. inte någon avgift, däremot tidsbegränsad parkeirng 10, 30min, 1 tim, 2 tim, på dagtid. Efter många år av ytterst begränsad bevakning slog de till hårt en gång på en nyårsafton - en dag inte alla tänker på som en lördag, och lappade säkert för 50000:- en förmiddag. Hade de varit mer intresserad av serva boende i området med bra parkeringsmöjligheter, hade de kollat upp de bilar som står veckovis, ibland månadsvis, under på vanlig "P" dvs. 24 timmars parkering. Ibland står de till och med kapell över taket, och rost på skivbromsar talar sitt tydliga språk. Antagligen är det för jobbigt att komma tillbaka två dagar i rad för att kontrollera 24-tim parkerarna. Istället lappar de korttidsparkerare trots att tillgängligheten för alla som vill besöka affärer och företag i området är mycket god.
av hazegarden
Hej Hej,
Tråden verkar lite övergiven men jag försöker iaf.

Mottog för ca 1månad sedan en påminnelse om kontrollavgift från Hojab P-service.
Döm om min förvåning när man påstod att mitt fordon varit felparkerat mellan 06.00-06.30 en måndagsmorgon på en Shell-mack ca 300km från min hemort.
Orsak: 01. Ej parerat inom mark. plats.
Detta kan jag verkligen hålla med om med tanke på att fordonet i det här fallet är min släpkärra som står infrusen för vintern i närheten av mitt hus.

Jag ringde givetvis och undrade lite försynt om de verkligen hade lappat rätt fordon och vilka bevis de hade.
Det tog ca 5min för den som svarade att komma till slutsatsen att de visste de inte, man var tvungen att kontakta bolaget som hade utfärdat avgiften.
De skulle återkomma per brev när de utrett lite närmare.
Ok, jag behövde inte skicka in någon bestridan och ärendet var paus'at som personen uttryckte det.
(oavsett vad man tycker vill jag bara framhålla att de jag pratat med 3ggr på kundtjänst alltid varit vänliga och hjälpsamma, det ska de ha en eloge för)

Jag avvaktar en vecka och ringer igen, bara för att få veta att utredning pågår och inget nytt har framkommit.
Ärendet är fortfarande vilande.
Glad i hågen anser jag ärendet överspelat och glömmer det nästan i ytterligare 2 veckor.
Men man ska inte ropa hej ....

Idag damp så ett brev ned som vänligt men bestämt hävdade att de minsann lappat rätt fordon (ingen vet riktigt vad för fordon de lappat) och jag bör antingen betala eller skicka in en invändning mot debiterad kontrollavgift.
Ringer återigen men får ingen mer information.

Så nu återstår alltså att invända med vånda mot den utställda kontrollavgiften. :(
Bör man ange någon beskrivning/information i sin invändning eller ska man bara ange att man bestrider ärendet och invänta vidare kontakt?
Jag kan ju givetvis skicka med bilder på min kärra med snö, sommardäck osv men eftersom det gått så pass lång tid och snön kommit, gått och kommit igen så vet man ju inte bevisvärdet i det.

Jag har också grannar som uppgivet kan intyga att den stått där den står bra länge och kanske till och med skapat en smula bitterhet i snöröjningstider ;)

Tacksam för tips och råd.
av xerys2012
Det e ju helt sjukt. Vet fler som varit med om liknande händelser. Brorsan fick sin Audi lappad med fel rev nr. Missat sista siffran på reg nr. Han kollade upp den bilen o det va även det en Audi fast skriven i gtb. Han fick botten i Sthlm. Stackars killen i gtb... Men. För att komma till saken. Jag tror du bör betala botten o sen strida vidare. Risken e att de sätter sig på tvären o sen har du i kasso i brevlådan med dryga 500 i avg ytterligare. Det e förjävligt att det ens kan hända o i fall som detta borde de självklart fimpa boten.

Trodde alla pvakter fotade sina offer som bevis. Det brukar dock stå på lappen att det fordonet är fotat.

Du får gärna uppdatera tråden med hur det går. Lycka till!!
Användarvisningsbild
av erikn
nej nej, du ska inte betala. I.o.m. att du bestrider får de inte skicka inkasso.
av zillen
Ring upp idioterna och be att få tala med en person som har förtroendet att fatta ett beslut. Förklara ditt läge och be dom skicka ett papper på att dom avskrivit det eller något annat som bekräftar att du inte ska betala. Kan dom inte redogöra för vad det var för typ av fordon så vet du ju inte ens om det var svensk registrerat?! Jag tar för givet att du inte haft några skyltar stulna på sistone.. :)
av hazegarden
Bestridan är inskickad, bara att avvakta resultatet.
Skylten sitter fortfarande på fordonet men som sagt, vem säger att det inte finns en skylt från ett land med liknande utseende som har samma kombination?
av umekille
P-vakterna är skyldiga ange bil elller bilmodell på boten.
skrivs det fel är den ogiltlig...men förstår inte...med dagens
internettelefoner går ju bilsök på regnr använda men men...
Och din släpvagn är ju definitivt ingen personbil.
av Surkart
Jag tycker att du omgående ska bestrida ärendet. Skicka för säkerhets skull brevet rekomenderat. Jag skickade en gång tre brev, och Europarks jurist hävdade att de inte tagit emot något av dem. Det trodde inte tingsrätten på.

Man kan skicka ett blankt bestridande. I så fall skriver man bara "Jag bestrider debiiteringen av kontrollavgift....".
Mer praktiiskt är nog att skriva orsaken. Du kan ju lägga till att du har vittnen.

Med stor sannolikhet kommer det då ett brev att du har valet mellan att betala eller så stämmer de dig i tingsrätten.
Det är avsett att skrämma skiten ur dig, men är inte så farligt som det låter.
Om de har hotat med tingsrätten får de inte backa ur det hotet om du inte betalar.
De måste stämma dig.
Kostnaden för stämningsansökan är 450 kronor (om de inte ändrat beloppet i år), och det plus kontrollavgiften är max vad det kostar dig, om du inte anlitar advokat. Om du anlitar advokat blir det mycket dyrare, och det avråder jag från. Du kommer att få betala merparten av advokatarvodet, även om du vinner i tingsrätten.
I regel brukar tingsrätten gå på parkeringsbolagets utsagor, men eventuella vittnen kan ju ändra det.

Uppdatering: Jag läste tydligen inte tillräckligt noga. Du har redan bestidit. Men betala inte förrän ärendet avgjorts. Betalar du anser de att du godkännt kontrollavgiften. De kommer inte att svara på några fler brev. Ditt enda sätt att få tillbaka kontrollavgiften är att stämma dem.
av hazegarden
Kan man ringa kundtjänsten och fråga om de fått/mottagit bestridan eller väntar man och ser?
Jag kan ju givetvis bara skicka ett till, rekommenderat den här gången så blir man säker på att de vet att de mottagit det. :lol:
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 85

Jag har använt en vanlig 2 eller 3-armad fr&a[…]

Till powerflex behövs bara en större pol[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter d&au[…]

Volvo V50, elfel m.m.