Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av skyking
Surkart skrev:Möjligen kan man lägga till att skyltningen ska vara tydlig för att man ska få ta ut kontrollavgift, och den här skylten är inte tydlig.

Då kommer Europarks/Hoajbs jurist hävda att man kan ringa och fråga hur skylten ska tydas.

Min invändning inför Tingsrätten var att jag frågat om en annan Europark-skylt (via mail) och fått ett nonsens-svar. När jag dessutom frågade varför olika infarter till samma parkering var skyltade med olika tider svarade de inte alls.

Det kan kanske löna sig att fråga Europark vad skylten betyder (via mail). Om man får ett nonsens-svar kan man ta med det till Tingsrätten.
Och för att argumentet skall hålla måste dessutom telefonnummret som står på skylten vara möjligt att få kontakt vid vid varje tidpunkt det råder oklarheter - dvs i det här fallet dygnet runt alla dagar.

Som motargument kan nyttjas att det inte är Europark som är normgivare i tolkningsfrågor. De som är normgivande är trafikverket (eller vad de heter nu) eller möjligen domstolen - dessa kan inte nås närsomhelst och då är man ju hänvisad till de lagar och förordningar som är utfärdade. Således om skyltningen inte är tydlig (eller åtminstonde ifall man kommer till annan slutsats vid tolkning än Europark) med dessa i beaktande så gäller de inte.

Sen har jag påpekat att det inte existerar något bolag som heter europark - vilket är besvärande för dem ifall man försöker kontakta dem på annat sätt än det angivna telefonnumret. Det är också besvärande för dem att om man kollar upp betalningsmottagare (det bör man få upp om man går in på sin internetbank och betala innan man godkänt betalningen (*)) och namn på skylten så stämmer inte dessa ihop exakt = ett varningstecken på bedrägeriförsök, dvs redan detta är skäl att ifrågasätta ifall man betalar till rätt mottagare.

Sen kan man givetvis kräva att de styrker att de har övertagit rätten att ta ut kontrollavgift från markägaren (notera att här att markägaren ofta inte är densamma som butiksägaren - vem som är markägaren har lantmäteriet koll på).

(*) Får du inte den informationen av internetbanken så finns det nog andra sätt att kolla upp vem som har ett visst bg/pg-nummer. Dessutom bör det på uppmaningen att betala (antingen pboten eller erinran du skall få med posten) finnas information om var du kan reglera skulden ifall du hade valt att göra betalningen kontant - det är nämligen så att om något annat inte är avtalat så kan fordringsägaren inte räkna med annan betalningsmetod än kontant betalning (dvs finns inte denna information har de lagt ut hinder för dig att reglera skulden).
Användarvisningsbild
av StringerBell
skyking skrev: Om man tittar på bilden står det med andra ord att "Parkering är tillåten på markerade platser". Skall man hårddra det så står det inte att parkering är förbjuden på andra platser - LKOP gäller bara när markägaren har upplåtit eller förbjudit parkering.
Nej, det står inte att parkering är förbjuden på andra platser men anvisningen är tillräckligt tydlig ändå. Jag kan tänka mig tusentals parkeringssituationer som är oändligt otydligare än den skylten. Enda gången det är meningsfullt att fundera djupare är om parkeringen är helt full och man kalkylerar med att chansa att parkera där det inte är markerade park-platser.

Ta nedanstående skylt som exempel:

Bild

Där är det klart att huvudregeln är att man inte får parkera på området alls, utom två timmar på ... vaddå? Här får man själv tänka ut att det är på markerade parkeringsplatser. Men om man vill hårdra det, vad är det som säger att det är på markerade platser? Det står ju bara ett P där?

Den som orkar får gärna ta en strid men säg inte att "markerade platser" i kombination med ett P tecken är otydligt.
av skyking
StringerBell skrev:
skyking skrev: Om man tittar på bilden står det med andra ord att "Parkering är tillåten på markerade platser". Skall man hårddra det så står det inte att parkering är förbjuden på andra platser - LKOP gäller bara när markägaren har upplåtit eller förbjudit parkering.
Nej, det står inte att parkering är förbjuden på andra platser men anvisningen är tillräckligt tydlig ändå. Jag kan tänka mig tusentals parkeringssituationer som är oändligt otydligare än den skylten. Enda gången det är meningsfullt att fundera djupare är om parkeringen är helt full och man kalkylerar med att chansa att parkera där det inte är markerade park-platser.
Att det finns gott om parkeringsplatser med otydlig skyltning som drivs av vinstdrivande företag där vinsten kommer från utfärdade kontrollavgifter är inte något argument för att det är giltigt. Det är väldigt få vägskyltar som är självförklarande - för att tolka vad de betyder är man hänvisad till lagtext och anvisningar från myndigheter. Om man utifrån denna information tolkar skylten på annat sätt än parkeringsbolaget och parkerar därefter så är det inte rimligt att parkeringsbolaget skall kunna ta ut kontrollavgift.

Det är inte rimligt att bara parkeringsbolaget skall kunna utnyttja små detaljer i lagen för att sätta dit bilister utan att bilisterna också skall kunna utnytja små detaljer i lagen för att slippa betala.
av cissiilia
Hej, har fått parkeringsanmärkning då jag parkerade min hästtransport på allmän väg mellan kl 19-07. Är i Göteborg och enligt LTF får man inte parkera tungs släp där ( LFT 8 § överträdelse 42). Men tjänstevikten är bara på 600 kg och totalvikten på 1200 kg, kan den verkligen räknas som tungs släp? Vad är gränsen för det? Som fabrikat har de bara skrivit släp...

Några dagar senare stod det en husvagn på samma plats, var tvungen att varna ägaren... De flesta husvagnar brukar ju väga mer än min transport...

Tacksam för råd.
av Amarace
Ett släp är alltid tungt om det har en totalvikt över 750kg, ett lätt släp har en totalvikt på max 750kg.
av discusnl
Har följt tråden med stort intresse, samt även mailat vårat "kära" privata parkeringsbolag Parking Partner då jag tycker de beter sig som de gör. Fick två böter på raken förra veckan, och den första håller jag med om. Den andra var åt skogen fel, som de dessutom går emot sina egna regler som jag fått mailat. Så överklagan på böter nummer två är inskickad. Men, nu gäller det böter nummer 1.

Enligt LKOP om tydlig skyltning, finns det domstolsbeslut på att om det är privat p-bolag som vaktar garaget att det ska finnas tydlig skyltning om vilka som gör det?

Bild

Här är skyltarna innan infarten till garaget, det är de enda skyltarna som finns - skulle det gå att överklaga böter nummer 1 pga. otydlig skyltning enlig LKOP? //Marcus
av skyking
Solklart fall av felskyltning. Det ska stå vem som sköter övervakningen, detta gäller även om man inte har anlitat någon för att sköta det (i vilket fall fastighetsägaren skall stå angiven). Man kan hitta en och annan anledning till att man kan behöva den informationen - t.ex. skulle du kunna hävda att du försökt komma i kontakt med dem, men misslyckats för att det inte stod skyltat (enligt vägmärkesförordningen paragraf 10) - detta blir extra effektfullt ifall det hela sker utanför kontorstid så du inte heller har möjlighet att gräva fram informationen från lantmäteriet.
av discusnl
Tack Skyking för ditt svar! Skulle det då vara möjligt att överklaga bötern och hänvisa till LKOP angående otydlig skyltning? Den enda kontakten som verkar stå till Parking Partner är en liten lapp på parkeringsautomaten, skulle de kunna hänvisa till den eller är det klart och tydligt att lagen säger att skyltning är bokstavligt talat en skylt som ska sitta utanför under "P"-skylten?
av skyking
discusnl skrev:Tack Skyking för ditt svar! Skulle det då vara möjligt att överklaga bötern och hänvisa till LKOP angående otydlig skyltning? Den enda kontakten som verkar stå till Parking Partner är en liten lapp på parkeringsautomaten, skulle de kunna hänvisa till den eller är det klart och tydligt att lagen säger att skyltning är bokstavligt talat en skylt som ska sitta utanför under "P"-skylten?
Vägmärkesförordningen är ganska klar på den punkten:

10 § Om en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering använder vägmärken skall markägarens namn och telefonnummer anges på en tilläggstavla. Om markägaren företräds av ett ombud får i stället dennes namn och telefonnummer anges.

Dessutom finns det regler om hur parkeringsautomaten skall vara utmärkt.
av discusnl
skyking skrev:
discusnl skrev:Tack Skyking för ditt svar! Skulle det då vara möjligt att överklaga bötern och hänvisa till LKOP angående otydlig skyltning? Den enda kontakten som verkar stå till Parking Partner är en liten lapp på parkeringsautomaten, skulle de kunna hänvisa till den eller är det klart och tydligt att lagen säger att skyltning är bokstavligt talat en skylt som ska sitta utanför under "P"-skylten?
Vägmärkesförordningen är ganska klar på den punkten:

10 § Om en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering använder vägmärken skall markägarens namn och telefonnummer anges på en tilläggstavla. Om markägaren företräds av ett ombud får i stället dennes namn och telefonnummer anges.

Dessutom finns det regler om hur parkeringsautomaten skall vara utmärkt.
Tack igen :) Nu har jag undersökt området - det finns en zonskylt om P-förbud när man väl kommer in på hela området. Där finns en liten skylt om p-bolagets namn som jag såg såg idag. Men räcker det för hela området eller måste man ha en för ingången till garaget också?
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 85

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005