Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Nylund skrev: Om det nu skulle vara skylten som anger var parkering börjar. Kan man då stå på andra rutan?
Bild
Problemet, som jag ser det, är den där vita stumpen på marken som verkar indikera att det är en parkeringsruta där. Är det INTE en parkeringsruta får de minsann ta bort ALL färg! Idioter.
av Surkart
Så här står det i regelverket:

"Märke 1.4.31.1 skall användas för ett område som upplåts för parkering eller där
grundregeln är tilläten parkering med vissa begränsningar i tillåtelsen.
Gäller förbud att parkera fordon enstaka sträcka eller del av sträcka skall märke
1.2.40 förbud att parkera fordon användas för att tillkännage förbudet. På
motsvarande sätt skall zonmärke (1.2.77.4-10) med förbud för särskilt ändamål
användas."

1.4.31.1 är en P-skylt.

Om det är så att parkeringsbolaget vill att man bara ska stå på markerade platser på parkeringen bör infarten i stället skyltas med P-förbud område (den fyrkantiga skylten med P-förbudsskylt), samt skylta alla platser där man får stå med P-skylt och eventuella pilar. Problemet med den typen av skyltning är att det blir dyrare, och då minskar ju vinsten för parkeringsbolaget.

Jag tycker det ser ut som att infartsskylten är bredvid "din" parkeringsplats. Jag föreslår att du tar ett foto från andra hållet, så att man ser både skylten och platsen på samma bild.
av skyking
P+tilläggsskylt "endast markerade platser" tycker jag borde räcka för att slippa massa skyltning inne på området.

Att vrida skylten och ta en ny bild är inget som rekommenderas eftersom det eventuellt kan ställa till värre problem för dig än en kontrollavgift. Det känns som att det borde vara ganska allvarligt brott att rigga bevisning på detta sättet (att andra kanske gör det är ingen ursäkt). Håll dig till så som det verkligen är.

Att parkeringsrutan är delvis borttagen hjälper nog inte parkeringsbolaget här - det står ju uttryckligen i vägmärkesförordningen att linjerna får vara brutna.
av Surkart
Jag känner mig inte helt övertygad om att det räcker med en skylt med texten "Endast markerade platser".
I vägmärkesförordningen 2007-90 står om T22 Text: "Tavlan ger kompletterande anvisning som inte kan ges med någon annan tilläggstavla eller kombinationer av dessa."

Jag gissar att orsaken till dessa bestämmelser är att undvika situationer där personer som inte kan svenska får bekymmer med att tolka texten. Det finns så vitt jag vet inte ett krav på svenskkunskaper för att få använda parkeringsplatser.

Edit: Av samma orsak är jag tveksam till texten "alla dagar". Enligt vägmärkesförordningen ska man använda siffror inom parentes för dag före sön- och helgdag, samt röda siffror för sön- och helgdagar. Om jag tittar på baksidan av den parkeringsskiva jag har från Europark står det t.ex. att "röda siffror anger att regleringen gäller sön- och helgdagar mellan de angivna klockkslagen". Enligt Hojabs jurist innebär texten "alla dagar" endast alla vardagar, men det anser jag vara rent nonsens.

Edit 2: Vidare står det på parkeringsskivan att "Saknas uppgift enligt första, andra eller tredje styckena, gäller regleringe inte motsvarande dagar. Enligt Europarks egen parkeringsskiva gäller skylten som vi diskuterar följaktligen inte dag före sön- och helgdag, eller sön- och helgdag. Och då är det för mig mycket oklart vad texten "alla dagar" egentligen betyder.
Senast redigerad av 2 Surkart, redigerad totalt 0 gång.
av skyking
Surkart skrev:Jag känner mig inte helt övertygad om att det räcker med en skylt med texten "Endast markerade platser".
I vägmärkesförordningen 2007-90 står om T22 Text: "Tavlan ger kompletterande anvisning som inte kan ges med någon annan tilläggstavla eller kombinationer av dessa."
Då borde ju istället parkeringsförbud+tilläggstavla "gäller ej markerade platser" och endast med parkeringsrutor markera var man får parkera. Det jag menar är att man borde utan att behöva belamra området med plåtskyltar kunna markera ut med parkeringsrutor var man får parkera.
Användarvisningsbild
av Guligan
torbjorn_75 skrev:Kan du inte bara vrida skylten med pilen så att den pekar på din ruta, och sen ta en bild.
Hur var det med "Ärlighet varar längst" ... :wink:
av Surkart
Dessutom spelar det ingen roll vart pilen pekar. Han kan stå där han stod.
Jag ser bar två olika alternativ för att en vakt lappar i ett sådant här läge:
Antingen kan inte vakten parkeringsregler, eller också försöker de luras.
I båda fallen tycker jag att det är oacceptabelt.
av Nylund
Så, nu kan jag berätta hur det slutade.
Personen jag pratade med på Europark har avskrivit min bot nu.
Han menade dock att det faktiskt var parkeringsförbud.
Men eftersom det var så otydligt skyltat samt att jag parkerat "i god tro" och betalt biljett så valde han att stryka det hela.
Det verkar som att de nu ska ta bort markeringen i marken och flytta skylten med pilen lite till vänster.

Tack för alla svar, de har varit bra input för mig.
Användarvisningsbild
av StringerBell
StringerBell skrev: Problemet, som jag ser det, är den där vita stumpen på marken som verkar indikera att det är en parkeringsruta där. Är det INTE en parkeringsruta får de minsann ta bort ALL färg! Idioter.
Nylund skrev: Det verkar som att de nu ska ta bort markeringen i marken och flytta skylten med pilen lite till vänster.
Inte en dag för tidigt.
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 85
Larmsystem

Ok,Tack för hjälpen,men varningen har in[…]

köpa en Volvo S / V60

Vill du ha en ovanlig modell som inte såldes[…]