Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Nope, även om fantasin finns.
av skyking
erikn skrev: bla bla inkasso-ko.

Caroline Svensson
Kundtjänst Parkeringen

De har ju inte ens svarat på de frågor jag har ställt. Snacka om blajsvar. Undrar om man ska lämna de 400 kr till markägaren?

Hur långt i rättegångsväg måste man gå för att få se avtalen och utbildningen på p-vakten? Hade inte tänkt gå till domstol, men funderar på det i alla fall. Glömt P-skivan har man ju, men jag vill väldigt gärna se de dokumenten. Känns nästan lika omöjligt som att se Scientologernas bibel.
Eftersom du krävt dem på intyg på att de faktiskt övertagit markägarens rätt att ta ut kontrollavgift och inte fått det är det bara till att svara tillbaks och informera att de inte har svarat på invändningen och att du inte anser dig vara skyldig att betala till dom innan dom visar att de har tagit över markägarens rätt att ta ut kontrollavgift. Såvida de inte är markägare kan jag inte se att de kan kräva dig på pengar med mindre än att markägaren har överlåtit rätten att ta ut kontrollavgiten.

De kör gärna med skrämseltaktik, men det är IMHO ganska tveksamt ifall de kan påföra dig inkassokostnader ifall du vidhåller att du inte är betalningsskyldig. De måste gå till domstol om det är en tvistig fordran och det kostar dig max 450kr eller vad det nu är, men de vill ju gärna skrämma dig till att betala. Går det till domstol så är det väl bara att vidhålla att frågeställningen gäller ifall de har tagit över markägarens rätt att ta ut kontrollavgift och yrka på att de får stå för rättegångskostnaderna eftersom de inte kunnat styrka detta innan rättegången.
Användarvisningsbild
av erikn
Bra formuleringar, de ska jag använda.
av Gårman
Hej,

Om en sån här tvist går till tingsrätten, har man då något att säga till om vilka datum det passar att rättegången hålls? Om man vinner(eller förlorar?), kan man då få ersättning för förlorad arbetsinkomst för tiden rättegången tar? Kan man få ersättning för utlägg för att ha skickat REK-brev om man anser det nödvändigt? (hypotetiska frågor)
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej jag tror inte att du som part har rätt till ersättning. Om vittnen kallas så får de rätt till ersättning för fölorad arbetsförtjänst. Lika så får du ersättning för advokatkostnader om du vinner målet.
av skyking
Gårman skrev:Hej,

Om en sån här tvist går till tingsrätten, har man då något att säga till om vilka datum det passar att rättegången hålls? Om man vinner(eller förlorar?), kan man då få ersättning för förlorad arbetsinkomst för tiden rättegången tar? Kan man få ersättning för utlägg för att ha skickat REK-brev om man anser det nödvändigt? (hypotetiska frågor)
Det är ett småmål så möjligheterna till ersättning är ganska begränsade. Det gäller även för parkeringsbolaget (det enda de kan kräva är avgiften till tingsrätten på 450kr) - de får själva betala lön till sin representant oavsett om de vinner eller inte (inte undra på att de hellre försöker skrämma folk till att betala än att stämma dom).

Advokatkostnader gäller för 1h konsultation (eller något sådant) i småmål, men det gäller inte för parkeringsbolaget om det rör sig om ett "rutinärende".
av skyking
Mccartney skrev:Finns det någon förseelse som kallas för p-förbud zon på privat mark?
Ja, varför skulle det inte finnas det? Är det en zonskylt när man kör in i området (på alla tillåtna infarter) så gäller det på hela området (de bör också sätta upp zonskyltar vid alla tillåtna utfarter).
av Mccartney
skyking skrev:
Mccartney skrev:Finns det någon förseelse som kallas för p-förbud zon på privat mark?
Ja, varför skulle det inte finnas det? Är det en zonskylt när man kör in i området (på alla tillåtna infarter) så gäller det på hela området (de bör också sätta upp zonskyltar vid alla tillåtna utfarter).
Det var en kugg fråga idag heter det inte p-förbud zon längre utan, område med förbud att parkera tror inte många känner till detta.
av skyking
Mccartney skrev: Det var en kugg fråga idag heter det inte p-förbud zon längre utan, område med förbud att parkera tror inte många känner till detta.
Jag tror dock detta spelar mindre skillnad. Om det står "p-förbud zon" på kontrollavgiften så lär nog en domstol anse att det är tillräckligt tydligt specificerat vad kontrollavgiften avser.
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 85

Hur kan man ändra eller ta bort varvstoppet p[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]

Urtrampningslagret har fått sin årliga[…]

Trådlös laddning MY2026