- mån 10 okt 2011, 10:42
Betalar du inte är det parkeringsbolaget som måste föra talan och om du gör tydligt att du inte anser dig skyldig att betala har de inte rätt att påföra dig andra kostnader än avgiften för att stämma dig (450kr eller så), inga rättegångskostnader kan de föra på dig eftersom det anses vara rutinfall för parkeringsbolaget (finns rättsfall på detta) och inga inkassoavgifter (sålänge du vidhåller att du inte är skyldig att betala).
Gårman skrev:Hej,Vid en kontrollavgift skall man aldrig betala innan det är avgjort, detta av flera anledningar. För det första så är det så att parkeringsbolaget tolkar det som att du accepterat kontrollavgiften, de kommer som sagt strunta i dina invändningar eftersom de fått sina pengar. För det andra så ändras tvisten så att det blir du som måste föra talan talan, dvs i slutändan blir det du som får gå till domstol för att få rätt. För det tredje om du inte väcker en fullgörelsetalan så kommer du inte få en exekutionstitel och risken är stor att parkeringsbolaget inte betalar tillbaks ens om du får rätt (ja, det har hänt). För det fjärde så är det du som blir fordringsägare och som sådan riskerar man sina pengar om geldenären går i konkurs (omvänt om ägaren till bilen är ett bolag som går i konkurs under tiden måste parkeringsbolaget leta upp föraren ifall de skall ha rimlig chans att få ut kontrollavgiften). För det femte finns det ju risk att om du är otydlig att domstolen faktiskt betraktar betalandet som en implicit accept på kontrollavgiften. Däremot bör man kunna kräva ränta enligt räntelagen om de inte betalar tillbaks pengarna inom en viss tid.
Tack för svaret, javisst var frågan om två P-skivor hypotetisk. Jag hade grunnat på detta ett bra tag.
En annan sak sak som jag undrar, vid en tvist om parkeringsbot, så måste man betala in ändå, tills ärendet är avslutat, och då sedan få tillbaka pengarna om de har fel. Jag undrar får man någon ränta på dessa pengar? (Lär ju handla om miljoner totalt bara i ränta!) Jag undrar även, om parkeringsbolaget går i konkurs innan man fått svar, riskerar man då att inte få tillbaka dessa pengar? :???:
Betalar du inte är det parkeringsbolaget som måste föra talan och om du gör tydligt att du inte anser dig skyldig att betala har de inte rätt att påföra dig andra kostnader än avgiften för att stämma dig (450kr eller så), inga rättegångskostnader kan de föra på dig eftersom det anses vara rutinfall för parkeringsbolaget (finns rättsfall på detta) och inga inkassoavgifter (sålänge du vidhåller att du inte är skyldig att betala).