Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av skyking
Gårman skrev:Hej,

Tack för svaret, javisst var frågan om två P-skivor hypotetisk. Jag hade grunnat på detta ett bra tag.

En annan sak sak som jag undrar, vid en tvist om parkeringsbot, så måste man betala in ändå, tills ärendet är avslutat, och då sedan få tillbaka pengarna om de har fel. Jag undrar får man någon ränta på dessa pengar? (Lär ju handla om miljoner totalt bara i ränta!) Jag undrar även, om parkeringsbolaget går i konkurs innan man fått svar, riskerar man då att inte få tillbaka dessa pengar? :???:
Vid en kontrollavgift skall man aldrig betala innan det är avgjort, detta av flera anledningar. För det första så är det så att parkeringsbolaget tolkar det som att du accepterat kontrollavgiften, de kommer som sagt strunta i dina invändningar eftersom de fått sina pengar. För det andra så ändras tvisten så att det blir du som måste föra talan talan, dvs i slutändan blir det du som får gå till domstol för att få rätt. För det tredje om du inte väcker en fullgörelsetalan så kommer du inte få en exekutionstitel och risken är stor att parkeringsbolaget inte betalar tillbaks ens om du får rätt (ja, det har hänt). För det fjärde så är det du som blir fordringsägare och som sådan riskerar man sina pengar om geldenären går i konkurs (omvänt om ägaren till bilen är ett bolag som går i konkurs under tiden måste parkeringsbolaget leta upp föraren ifall de skall ha rimlig chans att få ut kontrollavgiften). För det femte finns det ju risk att om du är otydlig att domstolen faktiskt betraktar betalandet som en implicit accept på kontrollavgiften. Däremot bör man kunna kräva ränta enligt räntelagen om de inte betalar tillbaks pengarna inom en viss tid.

Betalar du inte är det parkeringsbolaget som måste föra talan och om du gör tydligt att du inte anser dig skyldig att betala har de inte rätt att påföra dig andra kostnader än avgiften för att stämma dig (450kr eller så), inga rättegångskostnader kan de föra på dig eftersom det anses vara rutinfall för parkeringsbolaget (finns rättsfall på detta) och inga inkassoavgifter (sålänge du vidhåller att du inte är skyldig att betala).
Användarvisningsbild
av erikn
Är det någon som har en färdig mall eller vet var det finns en som man kan hämta på nätet?

Vi har fått en kontrollavgift som är för jävlig, men kanske rätt ändå. Frugan är med dottern på gym. Ca 12:10 åker de därifrån och dottern övningskör, åker till parkeringshuset nära oss, trolig ankomst 12:15. Där åker de in och parkerar på en ödslig plats. Sedan går de omkring i parkeringshuset och kollar på hur man ska köra i det, inte långt från bilen. Bilen är aldrig låst, och de har bilen inom synhåll nästan hela tiden. De har inte sett till någon p-vakt eller bil. I slutet är de längst från bilen, och kollar där man kör in från andra hållet (ca 50 m bort). Sedan går de tillbaka, och då får de syn på en p-vakt som står och lappar. När frugan ropar så springer vakten allt den kan åt andra hållet.

På kontrollavgiften:
Parkerad längre än tillåten tid enligt p-skiva.
Från tid: 12:16
Till tid: 12:27

De ställde aldrig p-skivan, det är rätt (eller fel, beroende på hur man ser det). Och de var nästan inom synhåll hela tiden, och i den delen av garaget är det nästan ingen som parkerar. P-vakten måste ha smugit för att kunna lappa.

Det jag vill ha ut av bestridan är dokument på utbildning och att de har rätt att ta ut kontrollavgift.

Sedan blir det troligtvis en handslägga i bilen och vart man än parkerar så kommer det att vara trasiga p-automater.

Det jag ser också är att det som en gång hette CarPark numer enligt trådar man hittar när man googlar heter Q-park. Q-park verkar vara en del av Hojab, precis som Europark som vi fått boten av.
av skyking
erikn skrev:Är det någon som har en färdig mall eller vet var det finns en som man kan hämta på nätet?
Jag tror inte det, men det första du kan börja med är att kräva att de styrker att de övertagit markägarens rätt att ta ut kontrollavgift, dels för att du därmed vinner tid (väntar du tills du får påminnelsen förhalar du det ännu längre), men också dels för att du kan få rätt redan här. Så här skrev jag:

"Enligt lag(1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (LKOP) är
det markägaren som äger rätt att ta ut kontrollavgift. För att vara
säker på att jag betalar till rätt mottagare kräver jag att Q-park
styrker att Q-park har genom avtal övertagit markägarens rätt att ta ut
kontrollavgift t.ex. via kopia av avtal eller intyg från markägaren.

Vidare kräver LKOP att den som övervakar efterlevnaden av förbud har för
ändamålet lämplig utbildning. Därför kräver jag att Q-park styrker att
Q-parks vakt har lämplig utbildning, t.ex. genom dokumentation av
P-vaktens genomgågnnå utbildning samt eventuella kunskapskontroller."

Under tiden kan du kontrollera lite olika detaljer som kan vara fel. T.ex. har de tidsbegränsad parkering? Det skall vara skyltat isf. P-skivans inställning är bara tilllämplig när det gäller tidsbegränsad parkering. Du bör kolla upp vem det är som är markägare hos lantmäteriet i händelse av att du får ett intyg (för att kunna verifiera att det verkligen är från markägaren).

Skulle det gå till domstol behöver du nog ha något motbevis eftersom ifall P-vakten inte erkänner att det gått till som han påstått så är risken stor att tingsrätten fäster större trovärdighet i P-vaktens berättelse än din.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag vet att tingsrätten går på deras utsaga i första hand, så jag kommer nog aldrig dra det till domstol. Vad jag kommer ihåg så är det rätt skyltat och de ställde inte p-skivan. Det är beteendet jag retar mig jävulskt på. Och därför vill jag försöka orsaka några extra timmars arbete för dem. Har jag tur så har inte vakten rätt utbildning och jag slipper undan avgiften.

Tack för formuleringarna förresten.
av skyking
erikn skrev:Jag vet att tingsrätten går på deras utsaga i första hand, så jag kommer nog aldrig dra det till domstol. Vad jag kommer ihåg så är det rätt skyltat och de ställde inte p-skivan. Det är beteendet jag retar mig jävulskt på. Och därför vill jag försöka orsaka några extra timmars arbete för dem. Har jag tur så har inte vakten rätt utbildning och jag slipper undan avgiften.
Jo det lär orsaka extra arbete för dem, som de dessutom inte kan få extra ersättning för. Jag håller med om att beteendet är tämligen ohyffsat. Det som förvånar mig lite är 1) att han anmärkte på p-skivan, det brukar väl vara avgiftsbelagt att parkera i parkeringshus? 2) han hann precis bli färdig med lappningen tills ni ropade på honom, eller var lappningen ett hastverk för att hinna lappa innan han sprang iväg? Om det är ett hastverk kan det förklara att han anmärkte på p-skivan.
Användarvisningsbild
av erikn
Eftersom de var nära bilen i stort sett hela tiden så måste han/hon ha smugit omkring (jag var inte med själv), annars hade de kommit ihåg att de inte ställt P-skivan. Vi har en som är fastklistrad på rutan.

En annan sak, ska man skicka in beivran innan påminnelsen kommer, eller ska man vänta tills den kommer?

Skyltningen är inte så mycket att snacka om, bilden från googlemaps.

Bild
Användarvisningsbild
av erikn
Det kanske syns dåligt på bilden, men det står

3 tim
fri parkering
P-skiva
eller
gratis biljett
av skyking
Mabuse skrev:Anmärkte han på p-skiva, fast det är betaling med parkeringsbiljett blir naturligtvis kontrollavgiften ogiltig.
Jag tror inte det. P-skiva betyder p-skiva eller motsvarande, motsvarande kan vara en lapp där man skrivit när man började parkeringen eller som i detta fallet en (gratis) p-biljett.
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 85

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014