Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Ett bolån på 3 miljoner ska inte vara några problem alls att fixa med en inkomst på 40k netto. Detta utan att äta makaroner, nudlar eller andra överdrifter. 3 miljoner i lån blir runt 10k i månaden, lite beroende på hur man lägger upp det.
av Herkulez
andreas_lofgren skrev:Ett bolån på 3 miljoner ska inte vara några problem alls att fixa med en inkomst på 40k netto. Detta utan att äta makaroner, nudlar eller andra överdrifter. 3 miljoner i lån blir runt 10k i månaden, lite beroende på hur man lägger upp det.
Tycker inte jag heller igentligen. A och O är att ha koll på in och ut. Alla har inte det FAKTA, och då flyger det stålar oavsett om man har in 30 eller 60k in/mån. Sony! hör med andra banker. Bind lånet. Låt inflationen käka upp det. Amortera extra som sparande. Skippa att bunkra potatis på extra pris, för det behöver DU inte. Se till att din privata balansräkning stadigt och konsekvent ökar för varje år. Storbanker har jag spytt galla över länge nu. Då pratar jag inte lån, utan mera sparande pension m.m. och deras produkter är ofta :evil: även om dom idag bemött konkurensen från bla nisch banker hyfsat.
av qwerty
andreas_lofgren skrev:Ett bolån på 3 miljoner ska inte vara några problem alls att fixa med en inkomst på 40k netto. Detta utan att äta makaroner, nudlar eller andra överdrifter. 3 miljoner i lån blir runt 10k i månaden, lite beroende på hur man lägger upp det.
10k på ett 3 miljoners lån? man ska väl för tusan betala av sitt hus innan man dör. Ni råder han att spendera mellan 60-80k/år på räntor, men bara amortera 36k ca.

Tvärtom är en bra start.
av Lövet
Att amortera bottenlån har ingen gjort i en storstad på flera decennier.
Användarvisningsbild
av sony
Dem flesta här som svarat negativt på mina framtidsplaner kanske inte har tänkt på att jag bor i Göteborg. Priskillnader är jätte stora om man jämför med priser i små städer/byar.
Jag vill inte köpa ett hus på 3,5 mil för att sticka ut och visa att jag har och är bättre än någon annan.
Min lägenhet på ca 2 000 000:- och en hyra med garage på ca 5 000:- kostar mig ca 2000 billigare i månaden än ett nytt hus.
Här i GBG får man inte ett slott för 3,5 mil man får ett normalt parhus(nybygge) på ca 130-150 m2 med lite mark 200-300m2.
Som ovansående skrev är det inte många som har betalat av sina bostadslån i storstäder.

Lånet är på gång. Får svar på måndag. Det var lite tvister runt dubbelboende,men eftersom det handlar om nytt så är chansen minimal för det,men det kan hända darför har vi en borgman som garantin.
P:S på väg till pizzeria beställde en kebbabpizza med extra allt 8)
av Mikael G
sony skrev:]Till Mikael G Vi är inte lika. Att du säger till mig att du och din fru har minst 10 000 mer i månaden och inte fixar bolån på 3 000 000 är skrämande.
Det handlar om vad man prioritera. vill du röka,dricka,spela bort åka på dyra solsemmestrar och spela "rik" eller vill du satsa i ett boende där du kan leva ett normalt och harmoniskt liv.Tro mig jag kommer inte äta makaroner med ketchup men jag kommer inte heller äta på krogar 5 ggr i veckan.
Det enda jag kan erkänna är att jag kommer ha det lite jobbigt första året. Vi tänker inte åka på semmester eftersom vi vill fylla på vårat sparkonto.
Vadå spela rik, det är inte jag som har en flång ny bil och ska köpa kåk för 3,5 millar. Det är ditt liv och dina pengar, varför hackar du på oss som tycker att du ska tänka till en gång extra? För övrigt så röker jag inte, dricker inte särkilt mycket men uppskattar att käka gott ute nån gång ibland, vad jag däremot gör är att sparar ganska mycket. Men kliv tillbaka in ditt regressiva tunnelseende och köp ditt hus, hur du lever ditt liv väljer du själv men sitt inte här och gnäll över att banken inte låter dig låna.
av Herkulez
qwerty skrev:
10k på ett 3 miljoners lån? man ska väl för tusan betala av sitt hus innan man dör. Ni råder han att spendera mellan 60-80k/år på räntor, men bara amortera 36k ca.

Tvärtom är en bra start.
Om du känner att du vill amortera av hela hus skulden innan du dör så är det inget fel i det. Att amortera av ex sista hälften av huset kan likställas med ett vanligt sparande eller pensionssparande eller vad man vill. Lite klen, men säker, avkastning på sparat kapital. Man får försöka hitta sin egen balans när det gäller skulder, sparande och amorteringar. Olika lösningar passar alla olika.
Användarvisningsbild
av sony
Mikael G skrev:
sony skrev:]Till Mikael G Vi är inte lika. Att du säger till mig att du och din fru har minst 10 000 mer i månaden och inte fixar bolån på 3 000 000 är skrämande.
Det handlar om vad man prioritera. vill du röka,dricka,spela bort åka på dyra solsemmestrar och spela "rik" eller vill du satsa i ett boende där du kan leva ett normalt och harmoniskt liv.Tro mig jag kommer inte äta makaroner med ketchup men jag kommer inte heller äta på krogar 5 ggr i veckan.
Det enda jag kan erkänna är att jag kommer ha det lite jobbigt första året. Vi tänker inte åka på semmester eftersom vi vill fylla på vårat sparkonto.
Vadå spela rik, det är inte jag som har en flång ny bil och ska köpa kåk för 3,5 millar. Det är ditt liv och dina pengar, varför hackar du på oss som tycker att du ska tänka till en gång extra? För övrigt så röker jag inte, dricker inte särkilt mycket men uppskattar att käka gott ute nån gång ibland, vad jag däremot gör är att sparar ganska mycket. Men kliv tillbaka in ditt regressiva tunnelseende och köp ditt hus, hur du lever ditt liv väljer du själv men sitt inte här och gnäll över att banken inte låter dig låna.

Vem hacka på vem,lugna ner dig. Du skriver själv att du får 10 000 mer i månaden och inte klarar av ett lån på 3 mil, pengarna måste gå någonstans? Det var det jag reagerade på och sen skriver du att du sparar MYCKET,japp då ska du inte säga att du inte har råd på ett lån på 3mil.Det var det jag skrev i mina förra inläg PRIORITERING. Vissa gillar att spara under kudde vissa investerar i fastigheter.
Vem gnäller om att banken inte vill låna?? Vad snackar du? Jag ville bara ha råd angående bilen som jag skulle sälja på papper inte på riktigt. Du sparar mycket och äter gött,det gör dem flesta här på forumet så vad är problemet.
av Mikael G
sony skrev:
Mikael G skrev:
Vem hacka på vem,lugna ner dig. Du skriver själv att du får 10 000 mer i månaden och inte klarar av ett lån på 3 mil, pengarna måste gå någonstans? Det var det jag reagerade på och sen skriver du att du sparar MYCKET,japp då ska du inte säga att du inte har råd på ett lån på 3mil.Det var det jag skrev i mina förra inläg PRIORITERING. Vissa gillar att spara under kudde vissa investerar i fastigheter.
Vem gnäller om att banken inte vill låna?? Vad snackar du? Jag ville bara ha råd angående bilen som jag skulle sälja på papper inte på riktigt. Du sparar mycket och äter gött,det gör dem flesta här på forumet så vad är problemet.
Det är inget problem, vi tänker och prioriterar olika, inte konstigare än så. Då tråden egentligen inte handlar om ditt husköp så lägger jag ner.
qwerty skrev: man ska väl för tusan betala av sitt hus innan man dör.
Vilken glädje har du av ett skuldfritt hus när du är död?

Lån är att för en avgift "hyra" kapital av banken. Vill man ge maximalt till sina barn och minimalt till sig själv skall man göra som du. De får ett skuldfritt hus värt miljoner vid din död.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Bytte själv,65€ för batteri. Har ju[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har varit i kontakt med en bilverkstad som tar all[…]

Ja därtill skulle det behövas överf[…]

Bara kört korta sträckor efter uppdateri[…]