Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Vilken lag är det du hänvisar till?

Som sagt, om du gör på det sättet kommer försäkringsbolaget att hävda att ditt försäkrade behov har uppstått igen inom avtalstiden när du ställer på bilen och du därmed är bunden av det ursprungliga avtalet. Möjligt att du kan försöka bestrida fakturan.
TheDude skrev:
Du ställer av bilen, behovet försvinner och du säger upp försäkringen. Notera säger upp (inte pausar).
Detta ÄR enkelt. När du ställer av bilen under avtalstiden upphör inte försäkringen, den, "pausas". Den upphör inte förrän avtalstiden gått ut eller du säljer bilen. Nej, jag jobbar inte på försäkringsbolag, men har haft lite med dem att göra.
andreas_lofgren skrev:Vilken lag är det du hänvisar till?

Som sagt, om du gör på det sättet kommer försäkringsbolaget att hävda att ditt försäkrade behov har uppstått igen inom avtalstiden när du ställer på bilen och du därmed är bunden av det ursprungliga avtalet. Möjligt att du kan försöka bestrida fakturan.
Försäkringsavtalslagen.
De kan hävda vad de vill, försäkringen är uppsagd.
KKR skrev:
TheDude skrev:
Du ställer av bilen, behovet försvinner och du säger upp försäkringen. Notera säger upp (inte pausar).
Detta ÄR enkelt. När du ställer av bilen under avtalstiden upphör inte försäkringen, den, "pausas". Den upphör inte förrän avtalstiden gått ut eller du säljer bilen. Nej, jag jobbar inte på försäkringsbolag, men har haft lite med dem att göra.
Jaha, det står i lagen att du har rätt att "pausa" försäkringen? Nej.
Om du inte hör av dig till försäkringsbolaget så pausas den tills du ställer på fordonet igen. Hör du av dig och avslutar den så är den avslutad. Simple as that.
Jag säger bara lycka till om du lyckas med att säga upp försäkringen på en bil du fortfarande äger innan avtalstiden gått ut. Om du ställer av en bil och,som du säger, avslutar (annulerar) försäkringen. När du sedan ställer på den igen och tecknar försäkring i ett annat bolag så är risken stor att du står där med två försäkringar. Om då då "skiter i" att betala den äldre försäkringen blir det nog väldigt dyrt. Inkasso, kronofogden betalninganmärkning o.s.v. Om du har tur och så inte sker, hur många kronor sparar du på att byta försäkringsbolag under avtalstiden som du inte kände till vid årsförfallodagen?
Wow denna tråden är som en bergochdalbana känslomässigt.

Fan ta er som säger att det inte går, gav mig ångest hela kvällen igår tills jag kunde ringa :P

Ställ av din bil!

Ring ditt försäkringsbolag, säg att du vill ej ha kvar din försäkring på bilen (inte heller garageförsäkring) förklara även vänligt att du vill byta försäkringsbolag pga (..jag sa priset, vilket är sant) Du ber dom alltså aktivt att ta bort trafikförsäkringsbeviset så nästa bolag kan snappa upp det.

Ring nya försäkringsbolaget och teckna.

Ställ på.

Nu vet jag inte om jag pratade med rätt person vid rätt tid men detta fungerade för mig. När jag pratade med första försäkringsbolaget så var personen förstående mot att jag bytte pga priset (dubbla per månad)
Sweeman skrev: Fan ta er som säger att det inte går, gav mig ångest hela kvällen igår tills jag kunde ringa :P
Det är klart att det går, om man har tur. Men inget som man kan vara säker på. Det är ju inte för nöjes skull det tecknas avtalstid på 1 år. Om du har haft tur och ditt gamla försäkringsbolag gått med på att bryta avtalet i förtid, grattis :!: För du har väl fått skriftligt på uppsägningen :?:
SvenB skrev:
Sweeman skrev: Fan ta er som säger att det inte går, gav mig ångest hela kvällen igår tills jag kunde ringa :P
Det är klart att det går, om man har tur. Men inget som man kan vara säker på. Det är ju inte för nöjes skull det tecknas avtalstid på 1 år. Om du har haft tur och ditt gamla försäkringsbolag gått med på att bryta avtalet i förtid, grattis :!: För du har väl fått skriftligt på uppsägningen :?:
Man kan ju misstänka att årsförfallodagen var i antågande ändå!?
Jag har fått byta försäkringsbolag förut efter flytt då det blivit sjukt dyrt med det tidigare bolaget på nya adressen. Då har det gått bra trots att det varit lång tid kvar på avtalsperioden.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]