Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Säljer man fem miljarder lågmarginalprodukter så man bara tjänar en krona per enhet blir det en hyffsad siffra på nedersta raden ändå.
av Andis
joel80 skrev:IF själva skriver såhär om 2012:
Helåret 2012

Det tekniska resultatet för 2012 blev 4 877 MSEK jämfört med 4 129 MSEK året innan.
Totalkostnadsprocenten var 89,3 procent (92,0 procent) för helåret.
Resultatet före skatt var 7 456 MSEK (5 572 MSEK) för 2012.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... -if-836506

Jag vet inte om jag skulle kalla nära 5 miljarder efter skatt och en marginal på över 10% för lågmarginalprodukt.. Inte med den omsättningen.
Ja förvånar mig inte.

Var ju länge sen man övergav If som försäkringsbolag för bilar.
Fick halva försäkringspremien när jag byte till annat bolag.

Dock har dom bra priser på företags försäkringar.

Lite lustigt är att man ska ofta satsa på riktigt dyra och udda bilar om man vill ha bra försäkring.

Corvette fick jag riktig bra premie på när jag hade det.
Porsche hade en polare löjligt låg försäkring på.
Jaguar xjr den kompressormatade varianten från 95 var det fantastiskt låg försäkring på för en 10 år sen när jag kolla om man tänker på hur stark den är. Även mycket hållbar automat i just 95an då det ska sitta en 4l80e låda i dom just då. Ifall ni är trim frestade.
Mercedes 600 var även för några år sen billiga att försäkra om man tänker på vad dom kosta och hur dyrt det kan bli för försäkringsbolaget.

Men verkar diffa mycket vem som ringer.

Fick se en helt otrolig försäkring på en eu moppe en tjej polare som fick helförsäkring på en Peugote tdci jetforce för samma pris som jag endast fick trafik på min Botian eu moppe.
Mycket märkligt samma bolag dessutom. Ska se vad dom säger, får dock inte nämna vännens reg nr då hon är rädd att få höjd försäkring. Kan nog bli klurigt att komma någon vart med det.

Med vänlig hälsning,
MrV8
Användarvisningsbild
av Tomas88
andreas_lofgren skrev:Priser på bilförsäkringar har betydligt mindre med bilarna i sig att göra än man i allmänhet tror. Det som kostar är när en 18-åring hamnar i rullstol och ska försörjas hela livet plus komplett assistans i kanske 60 år. Allt annat är småpotatis.

Folk trodde exempelvis att de skulle få högre premier på grund av bilbränderna i upploppen i Stockholmsförorterna för nån månad sedan. När man (som jag råkar göra) vet hur stor del av försäkringskostnaderna som utgörs av bilbränder så kan jag lova att det kan eldas rätt friskt där ute utan att det kommer märkas på bra länge :wink:
Men hur kan det i så fall skilja ca 4000 kr/år mellan trafik och helförsäkring för mig?
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]