Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Mikael G
Bankerna är inte ute efter att jävlas, säger de nej är det en klar varningssignal. Sälj bilen eller leta efter ett billigare hus eller hitta ett sätt att öka inkomsterna. Vi har ca 10' mer ut per månad jag och gumman och det finns inte en chans att vi skulle kunna dra runt ekonomin med både ny bil och ett bolån på 3 millar. Eller jo, om vi tog bort alla nöjen och levde på makaroner och ketchup.
av llesrof
sony skrev:
llesrof skrev:Bankerna är jäkligt sugna på att låna ut pengar även om de inte gör det lika lättvindigt nu. Min erfarenhet ör att de räknar väldigt optimistiskt. Nu vet jag inte hur mycket ni vill låna och jag mitt boende var relativt billigt, men det var aldrig något snack, trots billån. De tog över billånet ochbjag fick till och med något lägre ränta på det. Om de anser att det blir tight med både hus- och billån så är det kanske läge att fundra på en och två gånger. Med ett hus följer en jäkla massa kostnader som man inte visste fanns.

Darför skrev jag att det var deras verklighet inte min. Jag har bott med min fru i 10 år och kan garantera att jag vet var varenda krona tar vägen. Problemet är att min fru är fast anställd men får tim lån och det har lite med det att göra också. Sen säger banken att vi inte klarar det om ränta går upp till 8%. För oss är det inga problem då heller enligt våran ekonomi och beräkningar, men visst dem räknar annorlunda.
Jag och min fru vill låna 2,9 mil,betala 500-600 000 kash och vi tjänar mellan 35 - 38 000 i månaden netto.
Jepp, ni har full koll på era nuvarande kostnader. Eftersom nu vill köpa hus så förmodar jag att ni bor i lägenhet idag. Det finns en j-vla massa kostnader med ett hus som man inte tänker på. Tro mig. Det är allt från gräsklippare och trädgårdsmöbler till möbler och högtryckstvättar. Banken säger inte nej för att vara taskiga. De vill inget heller än att låna ut pengar till er.
av Lövet
Vårt första år i hus kostade 120.000kr förutom själva driften. Detta utan några som helst stora renoveringar utan det var som exempel lite bänkskivor, gräsklippare, en högtryckstvätt, en badrumskommod, en golvslipning, en luft/luft värmepump, exteriörmålning, utemöbler, lite virke för att byta några paneler som var dåliga, samt ett nytt vindskydd på änden av altanen.

Vi hade lätt kunnat göra av med 3ggr pengarna om vi hade slitit ut köket och badrummen som vi tänkte först. Vårt hus är byggt -87 och är tidigare ägt av en 90-årig tant så det finns inget slitage, utan man vill helt enkelt fräscha upp när man flyttat in och bott några månader.
av Andis
sweborn skrev:Det är knappast barnen som behöver ett banklån på 3 millar? Tycker det hela har spårat ur med belåning i detta land.
Håller fulständigt med dig.

Undras vad som händer när alla dessa som har dessa amorteringsfria lån går i pension. Råd att bo kvar? Jag tror inte det? Vad kommer då hända ett nytt 1990-1994 senario? Som tyvärr verkar vara en glömd tid i dag.

Känns nästan som den här skännerösa utlåningen bara är ett trick för att sen helt plötsligt dyker ett eu direkttiv eller liknande upp som drar åt snaran rejält. Näms ju faktiskt något liknade i di artikeln att dom har såna planer ifall priserna vänder uppåt på bostadsmarknaden mer. Någon som vet något mer om detta eventuella eu direktiv?

Alla som köper nu borde ställa krav på nergång av priserna. Gynnar alla i slut änden då man har en möjlighet att betala av det innan pension.

Jag har koll på ett område hur priserna har utvecklats där. För 2 år sen gick ett hus där för 3 milj. För ett år sen 2,7 milj. Nu senast gick en guld tomt där betydligt större och med mer möjligheter än dom 2 innan för 2,1 milj i mars 2012.

Fruktansvärt intressant tråd ni har skappat här fortsätter följa den med stor spänning.

Men våga pruta på priserna idag. Följer priserna så gott jag lyckas och sett flera försäljningar där prisena gått under utropspris.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av SvenB
sony skrev: Problemet är att bilen får en extra ägare på pappret :( men det måste göras.
Skulle det ha så stor betydelse?. Skulle det minska bilens värde mer än att din pappa skulle behöva ta ett för dig dyrare lån?
av semmelman
Ja att bostadspriserna gått upp 200% på 15 år säger ju egentligen ingenting om framtiden, de kan precis lika gärna stiga lika mycket som sjunka lika mycket (det senare troligare om nåt), för kopplingen till nåt verkligt värde är ju sen länge bortblåst ty det handlar ju bara om förväntningar och spekulation på samma sätt som aktiehandel, men viktigt för oss är sjunker priserna så blir det inte lika kul att sitta med lån som vida överstiger värdet på huset. Jag tänker också på längre tids sjukdom och arbetslöshet, finns buffert för det?
av Herkulez
Prisutvecklingen på bostäder mellan 95-08 (ungäfär) har ju varit sanslös. Att gå och tro att vi kommer till en liknande era igen är nog farligt, även om det inte är helt orimligt någon gång. Det verkar som att många är beredda på att lägga lite mer på boende idag. Själv lägger jag och frugan ca 25% på boende (all inclusive). Vet inte vad som är normalt historiskt eller idag och vad folk tycker är rimligt? Runt 30%?

Om vi har tillväxt med riktiga reallöneökningar framöver samtidigt som arbetslösheten håller sig på rimligt låga nivåer, stiger också priserna. Inget konstigt med det. Om priserna ska ner ändå lär man gå in med olika styrmedel som påverkar tot. kostnaden för boendet tex. bort med ränteavdragen som tidigare nämts. Att priserna sjunker och svänger lite idag beror bla på osäkerhet samt att det gått lite fort tidigare.
Användarvisningsbild
av Funk
Det finns ju ytterligare en faktor som trissar upp priserna i attraktiva områden, att det är för dålig fart i byggandet och att det saknas tillgång till tomter i storstäderna. Det lär väl inte ändra sig över en natt, och tyvärr så är det ett dilemma då inga nya kommer in på marknaden.

/Thomas
Användarvisningsbild
av sony
sweborn skrev:Det är knappast barnen som behöver ett banklån på 3 millar? Tycker det hela har spårat ur med belåning i detta land.

Vad snackar du? Jag kommer amortera 4 000 i månaden plus kommer betala 500 000- 600 000 kash. Det är inte många som betalar hela summan i kontanter när dem köper bostad eller har jag fel?
Till Mikael G Vi är inte lika. Att du säger till mig att du och din fru har minst 10 000 mer i månaden och inte fixar bolån på 3 000 000 är skrämande.
Det handlar om vad man prioritera. vill du röka,dricka,spela bort åka på dyra solsemmestrar och spela "rik" eller vill du satsa i ett boende där du kan leva ett normalt och harmoniskt liv.Tro mig jag kommer inte äta makaroner med ketchup men jag kommer inte heller äta på krogar 5 ggr i veckan.
Det enda jag kan erkänna är att jag kommer ha det lite jobbigt första året. Vi tänker inte åka på semmester eftersom vi vill fylla på vårat sparkonto.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Bytte själv,65€ för batteri. Har ju[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har varit i kontakt med en bilverkstad som tar all[…]

Ja därtill skulle det behövas överf[…]

Bara kört korta sträckor efter uppdateri[…]