DDD, det jag markerat med bred stil nedan i ditt inlägg gör ju att det du säger inte stämmer.
Försäkringsavtalslagen säger ju att FÖrsäkringstagaren har rätt att säga upp försäkringen OM försäkringsbehovet faller bort.
Om jag ställer av min bil så finns inget försäkringsbehov, därmed har jag ju rätt att säga upp min försäkring.
Finns inget i denna lag som ger ett försäkringsbolag rätt att automatiskt tvinga på mig trafikföräskring igen om jag vill ställa på bilen, däremot så har ju försäkringsbolagen trafikförsäkringsbeviset liggandes på bilen så att det automatiskt sätts igång om bilen ställs på, men om jag vill ha ett annat bolag är det ju min fulla rätt. Iomed att jag då jag ställde av min bil kan säga upp försäkringen då inget försäkringsbehov finns så är ju inte avtalet från då försäkringen tecknades gällande längre.
MEN, om man har avställningsförsäkring (vilket ju delkasko automatiskt brukar bli) blir det ju en annan sak, för då finns ju avtalet fortfarande.
Men så länge man bara har trafikförsäkring kan man göra hur man vill vid avställning.
Och man måste ju säga upp sin försäkring, om man bara ställer av bilen så blir ju trafikförskringen bara vilande, det är inte samma sak som att man säger upp den.
Detta har jag påpekat varje gång jag velat byta bolag, hittils har inget bolag kunnat motbevisa utan jag har fått byta bolag.
Har du någon annan lagtext som ger försäkringsbolagen rätt att göra så? Jag tar gladeligen emot bevis för att det jag säger inte är rätt :)
DDD skrev:
Försäkringsavtalslagens 3 kap 6§:
"Försäkringstagarens rätt att säga upp försäkringen i förtid
6 § Försäkringstagaren får säga upp försäkringen att upphöra före försäkringstidens utgång, om
1. försäkringsbolaget väsentligt åsidosätter sina skyldigheter enligt denna lag eller enligt försäkringsavtalet,
2. försäkringsbehovet faller bort eller det inträffar någon annan liknande omständighet,
3. försäkringsbolaget har ändrat försäkringsvillkoren med stöd av 8 §,
4. försäkringen har förnyats enligt 4 § och försäkringstagaren ännu inte har betalat premie för den nya premieperioden, eller
5. det i annat fall föreligger en ny omständighet av väsentlig betydelse för försäkringsförhållandet."
Att ställa av ett fordon, innebär att trafikförsäkring inte är obligatorisk. När du sedan ställer på fordonet så ska du enligt lag ha minst trafikförsäkring. Ställer du av och på ett fordon inom försäkringens avtalstid, kommer den ursprunliga trafikförsäkringen att träda i kraft igen då försäkringebehov finns.
Som skrivet tidigare. Om man ställer av fordonet i tron av att man kan byta försäkringbolag och tecknar ytterligare en försäkring i annat bolag så sitter man med fordran från två försäkringbolag när man ställer på fordonet. Den första försäkringens trafikförsäkringsbevis ligger vilande i vägtrafikregistret under hela avställningsperioden, då det första försäkringsbolagets avtal gäller fram till nästa huvudförfalludatum.!
Som skrivet ovan "Att försäkringsbolag fysiskt kan ta bort försäkring och att de frivilligt gör det under avtalets gång är en sak och det kan finnas flertal anledningar till detta."