Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Det finns inga avgifter för att byta ägare. Vad är det för nåt du tycker är avgifter? Frimärket för ägarbytet?
DDD, det jag markerat med bred stil nedan i ditt inlägg gör ju att det du säger inte stämmer.

Försäkringsavtalslagen säger ju att FÖrsäkringstagaren har rätt att säga upp försäkringen OM försäkringsbehovet faller bort.

Om jag ställer av min bil så finns inget försäkringsbehov, därmed har jag ju rätt att säga upp min försäkring.

Finns inget i denna lag som ger ett försäkringsbolag rätt att automatiskt tvinga på mig trafikföräskring igen om jag vill ställa på bilen, däremot så har ju försäkringsbolagen trafikförsäkringsbeviset liggandes på bilen så att det automatiskt sätts igång om bilen ställs på, men om jag vill ha ett annat bolag är det ju min fulla rätt. Iomed att jag då jag ställde av min bil kan säga upp försäkringen då inget försäkringsbehov finns så är ju inte avtalet från då försäkringen tecknades gällande längre.

MEN, om man har avställningsförsäkring (vilket ju delkasko automatiskt brukar bli) blir det ju en annan sak, för då finns ju avtalet fortfarande.
Men så länge man bara har trafikförsäkring kan man göra hur man vill vid avställning.
Och man måste ju säga upp sin försäkring, om man bara ställer av bilen så blir ju trafikförskringen bara vilande, det är inte samma sak som att man säger upp den.

Detta har jag påpekat varje gång jag velat byta bolag, hittils har inget bolag kunnat motbevisa utan jag har fått byta bolag.

Har du någon annan lagtext som ger försäkringsbolagen rätt att göra så? Jag tar gladeligen emot bevis för att det jag säger inte är rätt :)

DDD skrev: Försäkringsavtalslagens 3 kap 6§:
"Försäkringstagarens rätt att säga upp försäkringen i förtid
6 § Försäkringstagaren får säga upp försäkringen att upphöra före försäkringstidens utgång, om
1. försäkringsbolaget väsentligt åsidosätter sina skyldigheter enligt denna lag eller enligt försäkringsavtalet,
2. försäkringsbehovet faller bort eller det inträffar någon annan liknande omständighet,
3. försäkringsbolaget har ändrat försäkringsvillkoren med stöd av 8 §,
4. försäkringen har förnyats enligt 4 § och försäkringstagaren ännu inte har betalat premie för den nya premieperioden, eller
5. det i annat fall föreligger en ny omständighet av väsentlig betydelse för försäkringsförhållandet."

Att ställa av ett fordon, innebär att trafikförsäkring inte är obligatorisk. När du sedan ställer på fordonet så ska du enligt lag ha minst trafikförsäkring. Ställer du av och på ett fordon inom försäkringens avtalstid, kommer den ursprunliga trafikförsäkringen att träda i kraft igen då försäkringebehov finns.

Som skrivet tidigare. Om man ställer av fordonet i tron av att man kan byta försäkringbolag och tecknar ytterligare en försäkring i annat bolag så sitter man med fordran från två försäkringbolag när man ställer på fordonet. Den första försäkringens trafikförsäkringsbevis ligger vilande i vägtrafikregistret under hela avställningsperioden, då det första försäkringsbolagets avtal gäller fram till nästa huvudförfalludatum.!
Som skrivet ovan "Att försäkringsbolag fysiskt kan ta bort försäkring och att de frivilligt gör det under avtalets gång är en sak och det kan finnas flertal anledningar till detta."
Avtalslagen.

Om du ingår ett avtal som säger att du har 1 dag om året att säga upp så gäller det.
andreas_lofgren skrev:Avtalslagen.

Om du ingår ett avtal som säger att du har 1 dag om året att säga upp så gäller det.

Spelar ingen roll eftersom det klart och tydligt står i Försäkringsavtalslagen att man får säga upp det om inte behovet finns.
Jo, eftersom när du ställer på bilen igen så har ju "försäkringsbehovet" inte "fallit bort" under avtalsperioden. Men det är kanske så att försäkringsbolagen inte bråkar. Men det är dumt att chansa, du kan bli sittande med två försäkringar om du inte passar dig. Men varför ha så bråttom med att byta försäkringsbolag? Villkoren har ju inte ändrats på din försäkring sedan förra årsförfallodagen, för i så har du rätt att säga upp din försäkring enl punkt 3 ovan.
Helt rätt KKR!

Jag förtydligar igen:

Att ställa av ett fordon, innebär att trafikförsäkring inte är obligatorisk. När du sedan ställer på fordonet så ska du enligt lag ha minst trafikförsäkring. Ställer du av och på ett fordon inom försäkringens avtalstid (kolla försäkringsbrev om avtalstid), kommer den ursprunliga trafikförsäkringen att träda i kraft igen då försäkringebehov finns igen pga av påställningen av fordonet.

Som skrivet tidigare. Om man ställer av fordonet i tron av att man kan byta försäkringbolag och tecknar ytterligare en försäkring i annat bolag, under avtalets gång, så sitter man med fordran från två försäkringbolag när man ställer på fordonet. Den första försäkringens trafikförsäkringsbevis ligger vilande i vägtrafikregistret under hela avställningsperioden, då det första försäkringsbolagets avtal gäller fram till nästa huvudförfalludatum.!

"Att försäkringsbolag fysiskt kan ta bort försäkring och att de frivilligt gör det under avtalets gång är en sak och det kan finnas flertal anledningar till detta. Om detta finns att läsa i försäkringsbolagets försäkringsvillkor.

Kontentan. Vill försäkringsbolaget ta bort försäkringen så kan de göra det. Vill de inte så oberopas det ingånga försäkringsavtalet.

Slutligen vill jag rekomendera alla att läsa egna fordonets försäkringsvillkor och följa det ingånga avtalet eller försöka föra en dialog med försäkringsbolaget om man önskar justering av försäkringsavtalet. Att på eget bevåg bryta ett försäkringsavtal kan innebära onödligt trassel av många slag.

De flesta försäkringsbolag har lagt ut deras försäkringsvillkor på deras respektive hemsidor.

MVH
Amarace skrev:
andreas_lofgren skrev:Avtalslagen.

Spelar ingen roll eftersom det klart och tydligt står i Försäkringsavtalslagen att man får säga upp det om inte behovet finns.
Så fort du ställer på bilen igen så återuppstår behovet. Eftersom du då ligger inom avtalstiden för det ursprungliga avtalet så är du rökt.
Vet att jag återupplivar en gammal tråd men jag var tvungen att registrera mig och skriva för jag blev så irriterad (bra för de som googlar om detta).

Vet inte om moderatorerna här jobbar på försäkringsbolag och försöker döda det här sättet att byta avtal mitt i en avtalsperiod. Det är iaf ganska uppenbart hur det fungerar.

Du ställer av bilen, behovet försvinner och du säger upp försäkringen. Notera säger upp (inte pausar).
När du ställer på bilen igen så återstår behovet. Inget konstigt med det, men det finns inte ett försäkringsbolag i världen som har makten att starta en försäkring utan att du går med på det och din tidigare är uppsagd (inte pausad). Det står klart och tydligt i lagen (inget avtal eller försäkringsbolag står över lagen) att du har rätt att SÄGA UPP, inte pausa när behovet försvinner.

Försäkringsbolaget kan stå och vifta med sin lapp med utgångsdatumet på din försäkring bäst de vill, den är uppsagd.
Om ett försäkringsbolag går med på att avsluta försäkringen oavsett anledning så kan de inte ångra sig sedan och vifta med original-avtalet, och i det här fallet har de inget väl än att avsluta den.

Om inte försäkringsbolagen gillar lagen, börja sälja telefonabb istället.
Om du gör så kommer försäkringsbolaget hänvisa till avtalet du skrivit under (=12 månaders bindningstid) och sedan skicka en faktura till dig. Du kan förstås hänvisa till deras villkor och sedan försöka processa dig ur det i Tingsrätt om du har tid och tålamod. Säg gärna till om du vinner. :wink:
andreas_lofgren skrev:Om du gör så kommer försäkringsbolaget hänvisa till avtalet du skrivit under (=12 månaders bindningstid) och sedan skicka en faktura till dig. Du kan förstås hänvisa till deras villkor och sedan försöka processa dig ur det i Tingsrätt om du har tid och tålamod. Säg gärna till om du vinner. :wink:
Och jag hänvisar till uppsägningen av avtalet?
Jag hänvisar givetvis inte till deras villkor eftersom de är irrelevanta, jag hänvisar till lagen och till uppsägningen som de har gått med på i och med att de blev tvungna.

Jag och många andra med mig har använt det här sättet för att byta försäkringsbolag, så det är ju inte så mycket att orda om.
Att försäkringsbolagen skulle "vara snälla" och låta vissa göra såhär stämmer givetvis inte, skulle de ha något att säga till om skulle de ta det till domstol utan att blinka. Eftersom de har advokater som kan lagen så vet de att de inte kan slå på försäkringen igen eftersom den är uppsagd och inget annat.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]