Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Turbo+ skrev:
torbjorn_75 skrev:
absolutjoxs skrev:jag är helt chockad att ingen har frågat om p-vakter får provision än?! :P
får p-vakter provision?
Jag vill också veta!

/Turbo+
Vad man än svarar på den här frågan så tror inte nån på en ändå. :D

Svaret är nja

Normalt får vi inte provision, inte ens julbonus.. all ekonomisk ersättning förutom fast lön och Ob-tillägg räknas som provision. alla "seriösa" bolag är med i något som kallas swepark (har en hemsida för den intresserade). Swepark är ett opartisk rörelse som övervakar att medlemmarna följer deras grundlägande etniska regler. ex. uniforms krav, krav på tydligt uppmärkta fordon, krav på en vettig kundtjänst/överklagan, human indrivning och framförallt att inga p-vakter får provision.

Dock finns det mindre bolag med kanske bara 1 anställd. dom är inte av något behov av verka seriösa då dom oftast övervakar på egen mark och inte vill vara attraktiva för andra markägare. lappar dom en bil á 500kr så får dom i stort sätt hela slanten..

Jag brukar fråga dom som TVÄRSÄKRA på att vi ljuger och får massor i provision hur mycket dom tror vi får.. 5% 10%?? En p-vakt i stockholm lappar ca 2-5 tusen lappar på ett år.. säg att genomsnittet ligger på 650 kr.
650kr/10%(0.1) = 65kr
65kr x 5000lappar = $$$

Jag skulle knappast ta mig tid att sitta här iallafall, jag skulle vara ute och lappa :D

Och varför skulle vi lappa gamla skrothögar vars ägare knappast har betalningsförmåna?

helt upp till var och en att tro mig men ärligt talat så skulle det inte funka om alla gick som robotar och bara slaska på lappar för egen vinning.

Jag tjänar ca 24-25000/ månad beroende på dagar i månaden.. helt okej lön med tanke på hur mycket jag presterar :P
Måste bilmärke och färg vara ifyllt på boten?

Fick en igår där det bara är tomt i de fälten. Har läst någonstans att all information måste vara ifylld för att boten ska gälla?
andreas_lofgren skrev:Måste bilmärke och färg vara ifyllt på boten?

Fick en igår där det bara är tomt i de fälten. Har läst någonstans att all information måste vara ifylld för att boten ska gälla?
fabrikat MÅSTE alltid vara rätt ifyllt, annars makuleras boten automatiskt vid inmatning då en kontroll av regnummret överensstämmer med bilen.
färgen där emot är inget måste.

Så saknas fabrikatet på boten - köp en triss 8)
Skönt att höra.

Men jag kommer att jag dig med blästerpistol om jag får påminnelse! :wink:
andreas_lofgren skrev:Skönt att höra.

har det dimpat ner någon påminelse än?

Första påminnelsen får dom ju dock inte ta betalt för iom att de inte kan garantera att boten satt kvar på bilen när du kom tillbaka till den.

/Anders
Brainy skrev:

Första påminnelsen får dom ju dock inte ta betalt för iom att de inte kan garantera att boten satt kvar på bilen när du kom tillbaka till den.

/Anders
Det här blir ju bara bättre och bättre :mrgreen:

Ingen påminnelse än, men det har ju bara gått 7 dagar än så länge.
~Kalle~ skrev:Låt säga att en Q-park bil parkerar fel, får personen som kört den(lapplisan) själv böter?
nja...

Just Q-park leasar sina bilar det är leasingföretaget som är ytterst betalningsansvariga då dom äger bilen, om det skulle gå så långt.
Naturligtvis blir det bara så om lapplisan skiter i eller glömmer att betala den..

Personligen skulle jag vara rätt snabb med att betala den. Det sista jag vill är att min arbetsgivare får reda på att jag 1. ställer tjänstebilen olämpligt. 2. är ute på privata ärenden under arbetstid.. bilen har iallafall inte varit på arbetsuppdrag vid tillfället.

Men om en lapplisa blir lappad så får antagligen han/hon betala den själv. det är inget företaget står för. det är väl som med vilken tjänstebil som helst skulle jag tro.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 85

Den där motorn ska väl ha 98 oktan, om m[…]

En bensinmotor tror jag mår betydligt bä[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]

En reseladdare som man kan plugga in i ett vanligt[…]