- fre 21 maj 2010, 13:36
Jag köper ny bil och byter ibland efter 6 månader, ibland efter 1½ år och har så gjort nu med 5 eller 6 bilar sensate 5 åren.
Min strategi är ganska enkel: Jag köper "standardmodellen", dvs storsäljaren av en variant. Inte massa GPS, skinn, dragkrok etc, men ändå all bra utrustning. Just ni sitter jag t ex på en A4 Avant -09 med proline + sportpaket och 143hk diesel. Jag letar tills jag hittar just den bilen jag vill ha, då slår jag till, i alla fall utom 1 har det varit lagerbilar = högre prutmån. Pressar så gott jag kan hos handlaren och köper sedan.
Sen efter 6-18 månader när man börjar "tröttna" på bilen, eller snarare att suget efter någon annan modell man hittat börjat infinna sig sätter jag ut bilen på blocket till ett rätt högt pris och kollar intresset. Ibland är det stendött, men med vissa bilar är tar 2-3 dagar innan man är av med bilen, utan speciellt stora förluster.
Har t ex sålt två stycken Audi a4 av föregående modell (B7) som var helt nya. Den ena förlorade jag 10,5k på och den andra 13,5k. På cirkus 6-8 månader.
Att jag har någon slags utvecklingsstörning eller nåt är jag fullt medveten om, men jag tror också det bor en lite minibilhandlare i mig, jag älskar att sätta ut bilen på blocket, jag älskar att komma till handlaren och pressa priset och hämta en ny bil.
Att byta in bilen skulle jag aldrig någonsin i mitt liv göra. Det förlorar du oftast 40-70k på på nya lite dyrare bilar, det är ren idioti. Lite is i magen, och i värsta fall en 740 för 10 000 under några veckor kan fungera också.
Sen finns det en till anledning att jag inte köper till all utrustning, jo för att jag tröttnar ändå. Jag blir inte lyckligare efter 6 månader om jag råkade ha en inbyggd GPS i bilen. Det är jävligt kul när jag hämtar bilen, men efter ett tag har den där spänningen lagt sig.
Nåja, lite avsteg från topic. Men summa sumarum. Jag lägger in 20% kontant eller mer, beroende på hur försäljningen avb bilen innan gick, betalar just nu 3100:- i månadskosntad (84 månader), men amorterar ofta mer, ligger nog mellan 4-4,5k i månaden. Har utrymme för det så det är värt det, minskar ju kostnaden för mina bilar på sikt. Har haft A4:an i 14 månader nu så det börjar rycka i sälj-tarmen. Lutar åt en V70 D3...
XC70 Classic D4 AWD AUTOMAT -16
V70 2,5FT R-design, Vit, Automat -11. SÅLD.