Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hur mycket kostar ditt billån i månaden?

0-499
11
25%
500-999
2
5%
1000-1499
8
18%
1500-1999
4
9%
2000-2999
12
27%
3000-3999
5
11%
4000-4999
1
2%
5000-5999
1
2%
6000-
Inga röster
0%
Användarvisningsbild
av Variosboy
När jag startade tråden trodde jag den skulle hamna i ett spår upptrampat av bilentusiaster, inte av vardagsekonomer, men att den artat sig som den gjort finner jag väldigt intressant!
Många har som vanligt i samhället svårt att sätta sig in i andras situation.

Jag menar, för killen/tjejen som går sista året på gymnasiet förfaller det helt orimligt att överhuvudtaget ha ett billån om man inte har gott ställt.
Medan någon annan inte tycker att 5000:-/månad är någonting!
av bilgalen
Fast det här handlar inte bara om inkomster. Bara för att man tjänar mycket och eller är rik så innebär ju inte det att man är beredd att ta en värdeminskning på 50-60kkr per år bara för en "bruksbil".

Jag hade min period av bilentuseasm när jag var yngre. Nu har jag passerat 30 och mognat 8)

Sen är det inte bara mitt intresse som svalnat lite. Bilbranschen får ocksa ta en del av skulden då dagens bilar är sällsamt tråkiga. Alla är likadana och består av samma kinatillvrkade komponenter. Hur kul är det att betala 400kkr för?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nä, det är klart att det inte gör, det var ju det jag trodde jag skulle få höra tidigare i tråden, alltså att folk som är entusiaster gör vad som helst för sitt åk, övertid, bor i en skokartong, you name it! :D

Själv har jag drygt ett år kvar till 30, men sen är det alltså slut på nybilsköp menar du!?!? :roll: :D
Aj fan, då det är nog ingen större idé att säga till frun att nu måste vi byta bil inom ett år, för det har...... bilgalen sagt! :wink:
av Lövet
Själv har jag svårt att motivera för mig själv att lägga stora pengar på bilar varje månad. Använder helt enkelt inte bil tillräckligt mycket eftersom jag bor i Sthlm och det inte går att åka bil någonstans. Så att man inte kör ny bil handlar mycket riktigt inte alltid "att ha råd" eller "inte ha råd". Beror mycket på prioriteringar och intresse.

Samma sak gäller också för huruvida man tar ett lån eller inte. Det handlar inte om att inte ha råd utan kan också handla om att man prioritera att lägga sina kontanta medel på annat.
av bilgalen
Variosboy skrev:Aj fan, då det är nog ingen större idé att säga till frun att nu måste vi byta bil inom ett år, för det har...... bilgalen sagt! :wink:
Om du promt måste ha en nybil nästa gång. Börja bearbeta frugan för ett Porsche köp. Vissa modeller har nästan ingen värdminskning alls :D

Eller varför inte behålla den Volvon du har och istället satsa på en beggad Bmw Z4/Porsche boxter som komplement/skojsig bil. Blir mer roligt per satsad krona än en likadan Volvo till.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Som det känns nu kommer "Röda Faran" att befolka familjen under en hyfsat lång tid framöver! Har än så länge inte det minsta sug efter en ny bil igen..

Vill jag har roligt tar jag ut min kära gamla Opel :wink:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Man kan se billånet som ett slags hyra. Tänk ett pris på 260000, och en kontantinsats som är lika stor som inbytespriset efter tre år. Då blir kostnaden för lånet själva "hyran" för bilen under tre år.

Själv köpte jag hela bilen kontant eftersom jag hade pengarna efter några goda år med låg bostadskostnad.
av Arese
Numera har vi förmånsbilar men tidigare hade min fru privatfinansierad bil. Då brukade hon pröjsa ca 4-5kkr per månad. Det motsvarar nog ca värdeminskningen på en bil för 250-300 kkr. Man ska nog minst se till att skulden inte överstiger marknadsvärdet på bilen.

Då vi byter någon av våra bilar varje år så har jag fått en hyfsad inblick i hur olika värdeminskningen faktiskt kan vara beroende på bil och miltal. Min sämsta bilaffär är en V70II jag hade som tappade 105 kkr på tio månader. Min fru hade en likadan V70 fast utan automatlåda, den tappade 10kkr på ett år. Skillnaden var såklart att min bil gått 6k mil och min frus 1200 mil och köptes i värsta krisen våren -09 då jag också sålde min V70.

Om man däremot ser värdetappet per mil så tappade min V70 17,50kr/mil vilket jag tycker är rimligt. Dock inte lika bra som några av mina tidigare bilar som legat kring 10kr/mil.

I övrigt anser jag att det är väldigt kul att speca och köra en ny bil. Det är väl tur att några är beredda att ta första smällen så att alla begbilshandlande snåljåpar kan snylta på dem som tar första smällen :D

Mvh
Arese
av sandberg80
Jag köper ny bil och byter ibland efter 6 månader, ibland efter 1½ år och har så gjort nu med 5 eller 6 bilar sensate 5 åren.

Min strategi är ganska enkel: Jag köper "standardmodellen", dvs storsäljaren av en variant. Inte massa GPS, skinn, dragkrok etc, men ändå all bra utrustning. Just ni sitter jag t ex på en A4 Avant -09 med proline + sportpaket och 143hk diesel. Jag letar tills jag hittar just den bilen jag vill ha, då slår jag till, i alla fall utom 1 har det varit lagerbilar = högre prutmån. Pressar så gott jag kan hos handlaren och köper sedan.
Sen efter 6-18 månader när man börjar "tröttna" på bilen, eller snarare att suget efter någon annan modell man hittat börjat infinna sig sätter jag ut bilen på blocket till ett rätt högt pris och kollar intresset. Ibland är det stendött, men med vissa bilar är tar 2-3 dagar innan man är av med bilen, utan speciellt stora förluster.
Har t ex sålt två stycken Audi a4 av föregående modell (B7) som var helt nya. Den ena förlorade jag 10,5k på och den andra 13,5k. På cirkus 6-8 månader.

Att jag har någon slags utvecklingsstörning eller nåt är jag fullt medveten om, men jag tror också det bor en lite minibilhandlare i mig, jag älskar att sätta ut bilen på blocket, jag älskar att komma till handlaren och pressa priset och hämta en ny bil.

Att byta in bilen skulle jag aldrig någonsin i mitt liv göra. Det förlorar du oftast 40-70k på på nya lite dyrare bilar, det är ren idioti. Lite is i magen, och i värsta fall en 740 för 10 000 under några veckor kan fungera också.

Sen finns det en till anledning att jag inte köper till all utrustning, jo för att jag tröttnar ändå. Jag blir inte lyckligare efter 6 månader om jag råkade ha en inbyggd GPS i bilen. Det är jävligt kul när jag hämtar bilen, men efter ett tag har den där spänningen lagt sig.

Nåja, lite avsteg från topic. Men summa sumarum. Jag lägger in 20% kontant eller mer, beroende på hur försäljningen avb bilen innan gick, betalar just nu 3100:- i månadskosntad (84 månader), men amorterar ofta mer, ligger nog mellan 4-4,5k i månaden. Har utrymme för det så det är värt det, minskar ju kostnaden för mina bilar på sikt. Har haft A4:an i 14 månader nu så det börjar rycka i sälj-tarmen. Lutar åt en V70 D3...

Så lambdasonden kan inte skicka fel informat[…]

Om man behöver byta hjullager vid samma hjul […]

Vad är det för moment på muttrarna[…]

Hallå! Det där ju motorlampan som lys[…]