Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Jätteintressant uppgift från Bilia att låsbulten ska dras med "reducerat" moment.
Denna uppgift tror jag är "bullshit"

Hoppas att någon med teknisk kompetens utvecklar detta lite mer...
av Lövet
Enligt konsumentköplagen är det återförsäljaren som är ansvarig för en produkt mot konsumenten. Det är denne som är motpart, inte Volvo Personvagnar vilket Jensen (av förståeliga skäl) vill få det till. Sedan får i sin tur Bilia HN reklamera mot Volvo, detta ska inte kunden under några som helst omständigheter tvingas till. Det finns inget stöd i lagen för ett sådant agerande.
av Fred
LJN skrev:-Jätteintressant uppgift från Bilia att låsbulten ska dras med "reducerat" moment.
Denna uppgift tror jag är "bullshit"

Hoppas att någon med teknisk kompetens utvecklar detta lite mer...
Jag tror att den uppgiften ändras beroende på vad kunden berättar att han gjort. Jag berättade att jag använde momentskaft, då blev motfrågan "Är skaftet kalibrerat". Om jag hade kunnat visa att det varit kalibrerat så hade svaret blivit att " Du skulle ha dragit med reducerat moment". Hade jag istället sagt att jag dragit med "reducerat" moment hade antagligen svaret blivit "Du måste använda ett momentskaft" osv. osv.

De lyssnar på vad kunden säger och kan därigenom välja vilket svar som passar bäst för att slippa undan.

Verkstadschefen försökte ju sätta dit mig genom att fråga om jag smörjt bultarna eller inte...
Användarvisningsbild
av Jensen
andreas_lofgren skrev:Enligt konsumentköplagen är det återförsäljaren som är ansvarig för en produkt mot konsumenten. Det är denne som är motpart, inte Volvo Personvagnar vilket Jensen (av förståeliga skäl) vill få det till. Sedan får i sin tur Bilia HN reklamera mot Volvo, detta ska inte kunden under några som helst omständigheter tvingas till. Det finns inget stöd i lagen för ett sådant agerande.
Jag vet mycket väl att ÅF är ansvarig för en produkt gentemot
kund, men fortfarande så är det Volvo som ger ett OK på om man godkänner
en reklamation eller INTE.
Det borde väl du veta att man knappast byter en del på garanti och
sedan frågar Volvo om man kan ta det på garanti från ÅF:s sida.

Ett exempel är Mercedes, vi tar Bernats bil som exempel, MB har som säkert
många känner till haft allvarliga rostproblem på en hel del olika modeller, om då MB inte
ger ett OK på att åtgärda rostproblemen, är det nån som här allvarligt tror att
Bernats skulle gå in och ersätta kunderna för detta om inte MB ger sitt Ok???????

Andreas: hur agerade ni på BMW med alla rostiga bakluckor på
5-Serien??????????????????????

Personligen så tycker jag att låsmuttrarna är skit, vållar bara
en massa problem när det är dags för däckbyte.
Förstår att du blir förbannad på kvaliten, samt att verkstadschefen
beter sig illa, men att tro att Bilia skulle bjuda på nya låsmuttrar till alla
berörda kunder är bara naivt att tro, speciellt i dessa tider.
av Lövet
Jensen skrev: Jag vet mycket väl att ÅF är ansvarig för en produkt gentemot
kund, men fortfarande så är det Volvo som ger ett OK på om man godkänner
en reklamation eller INTE.
Det borde väl du veta att man knappast byter en del på garanti och
sedan frågar Volvo om man kan ta det på garanti från ÅF:s sida.

En ÅF kan mycket väl bli ersättningsskyldig mot en kund trots att deras leverantör inte godkänt reklamationen. Återigen, det är ÅF som är motpart, inte Volvo. Ansvaret hos produkten gentemot kund ligger hos ÅF. Det går inte att luta sig tillbaka och skylla på att leverantören vägrar om reklamationen är rimlig (detta blir föremål exempelvis för ARN att bedöma)

Ett exempel är Mercedes, vi tar Bernats bil som exempel, MB har som säkert
många känner till haft allvarliga rostproblem på en hel del olika modeller, om då MB inte
ger ett OK på att åtgärda rostproblemen, är det nån som här allvarligt tror att
Bernats skulle gå in och ersätta kunderna för detta om inte MB ger sitt Ok???????

Viss skillnad på en komplett reparation av karossdelar för tiotusentals kronor jämfört med en hylsa för 200kr

Andreas: hur agerade ni på BMW med alla rostiga bakluckor på
5-Serien?

Alla luckor byts utan gnäll så länge man kontaktar BMW inom 6 år (innan -04) respektive 12 år. Inga konstigheter alls. Naturligtvis godkänns dessa av BMW centralt - men återigen, det är en jäkla skillnad på en reparation för kanske 20.000kr jämfört med en hylsa för 200kr.

Kanske också bör tillägga att jag inte jobbar på BMW och faktiskt åker Volvo

Personligen så tycker jag att låsmuttrarna är skit, vållar bara
en massa problem när det är dags för däckbyte.
Förstår att du blir förbannad på kvaliten, samt att verkstadschefen
beter sig illa, men att tro att Bilia skulle bjuda på nya låsmuttrar till alla
berörda kunder är bara naivt att tro, speciellt i dessa tider.

Kanske är just denna inställning som gör att Volvo har svåra tider? (Svårare än jämförbara märken ska kanske tilläggas)
Användarvisningsbild
av AndersP
sparkar liv i en gammal tråd.
Är låsbultarna fortfarande ett problem så här i MY10-tider ?
Ska man ta bort dem och köra olåst ?
Användarvisningsbild
av camaro69
Dom nya låsbultarna är av bättre kvalitet.
Användarvisningsbild
av camaro69
Bra fråga. Dom nya är inte datummärkta.
Men dom gamla har bäst före datum gått ut på. :wink:

Dom nya har en lös kona. :D

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]