Vad kul att det ordnade sig för dig. Alltid tråkigt när detta händer!
Jag var nyligen med om en parkeringsskada där den som orsakat den inte lämnat någon lapp. Jag ringde försäkringsbolaget och anmälde på plats. Gjorde även en polisanmälan. Jag hade inget vittne med mig i bilen och behövde inte ta något i efterhand tyckte försäkringsbolaget.
Jag får sedan ett beslut hemskickat där det ska gå som vagnskada. I brevet läser jag följande som jag bara kan tolka på ett sätt på grund hur det är skrivet.
"Du har något vittne som antingen såg när skadan inträffade eller som kunde iaktta fordonets skick när det parkerades och/eller avhämtades".
Jag läste det flera gånger för att förstå stycket. Det som behövs är ju egentligen bara att någon intygar på plats att det är en skada på bilen. Detta vittne behöver alltså inte varit med från början eller sett själva skadetillfället.
Då försäkringsbolaget lurat mig på detta blev det en överklagandeprocess där de tillslut tog sitt förnuft till fånga och ändrade till trafikförsäkringen samt 0kr i självrisk.
Så mitt tips är hugg alltid tag i någon förbipasserande även om skadan redan skett!
Att först neka och sedan erkänna är ju mer pinsamt än att bara erkänna från början (varför det nu skulle vara pinsamt att erkänna från början, alla gör vi misstag).
Kort och gott, var ärlig från början så slipper det bli pinsamt.