Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Jag anser att bilägaren skall betala skadan.
Han har gjort ett aktivt val att INTE ha bilen Vagnskadeförsäkrad,
varför skulle han helt plötsligt anse bilen Helförsäkrad för att han lånar ut den ?
Vore jag bilföraren så skulle jag försöka hjälpa till så gott jag kan,men ALDRIG efter hot o skitsnack.
Juridiken kan jag inte men kan inte ens tänka mig att bilföraren är ersättningsskyldig,
däremot kan han få böter om bilen varit i olagligt skick....
Exakt. "Tanken" har vi från TS själv, endast några få inlägg tillbaka:

"... eftersom hans kompis och dennes föräldrar försöker blåsa honom
på en hel del pengar samt hotar sonen, så finner jag ingen anledning
att vara dem tillmötesgående."

Utpressning är ett allvarligt brott som kan ge fängelse i sex år.
Domstolen stänger ofta dörrarna till sådana mål. Jag skulle inte
förvänta mig att höra ett ord till i det här ärendet.

Hur som helst får vi hoppas att det inte görs verklighet av
de uttalade hoten.
Vi har ju bara hört en part i målet. :roll:
Personligen så har man väl ett slags 'Gentleman agreement' när man lånar och lånar ut att allt skall lämnas tillbaka i det skick som som det var när det lånades.
Om man nu anser att den varan jag vill låna är bristfällig så låter jag det naturligtvis bli att låna just den.
Om skada uppkommit, ja då får man antingen betala eller ersätta. Simple as that.

Men skulle vara roligt att höra hur det gick och vad utgången blev
Det här fallet är inte "simple as that".
Saken kompliceras av hoten och försöket att blåsa gossen på en summa pengar.
"Gentlemen's agreement" innebär att man inte ska ägna sig åt sådana saker...

Det stämmer att vi bara har hört en part i målet.
Så länge det är så, får vi utgå ifrån det.
av PTV
Den lilla gyllene regeln är att om man förstör något som man lånat så får man allt betala / återställa föremålet till det skick det var i innan denna händelse ägde rum.Är man osäker på detta värde så är det bäst att låta en oberoende källa göra denna värdering.Om processen inte tar slut efter detta pga hot mm så är det alltid bäst att använda lag och ordning när det annars har lätt att rulla bortom kontroll.

Samtidigt är det hela väldigt tråkigt att läsa när man ena stunden lånar varandras bilar som någon form av kompis för att i nästa stund när det visat sig ha gått illa i ärendet börja bete sig som någon form av grottmänniska och ska försvara sitt revir antingen det handlar om överdrivna ockersummor i ärendet eller rena hot.Inga vidare vänner att förlita sig på verkar det som i just detta fall.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]