Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Sen blir den inbakade räntan inte heller avdragsgill då.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej just det. Jag skrev om mitt inlägg lite (tog bland annat bort citatet på mitt eget inlägg) medan du svarade.
av specos
SvenB skrev:Jag glömde en sak som jag kom på när jag var ute med hunden, momsen. Eftersom räntan på leasingköpet bakas in i leasingkostnaden, får en privatperson betala moms på räntan En företagare "lyfter" ju momsen, så den drabbas ju inte. :!:

Så förutom, som jag skrev tiudigare, att en privatperson inte kan tillgodogöra sig ränteavdrag på leasingräntan får denne betala moms på den. Detta måste man ta med i jämförelsen mellan att köpa på avbetalning och att leasa. Jag vet inte om de som gjort kalkyler här har tagit med den aspekten. Jag håller inte med Vojje i allt, men det som står i hans signatur håller jag med om.
Nu hänger jag inte med riktigt...

Den avgift du betalar varje månad i privatleasingen innefattar även finansieringskostnader. Månadsavgiften är alltså din kostnad. Punkt. Däremot vid avbetalningsköpet är det i ovan kalkyl medtaget nettokostnaden för detta, alltså efter skatteavdrag.

Som företagare lyfter du i normalfallet halva momsen vid leasing.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu är det jag som inte hänger med i ditt resonemang. Bilen kostar en summa netto (utan moms). På det lägger leasinggivaren på finansieringskostnaden (ränta) Den summa som de kommer fram till delas, i detta fall upp i 36 stycken lika delar. På detta betalar leasingtagaren 25% moms, alltså även på finansierings/räntekostnaden. För en privatperson är det vad denne får betala utan möjlighet till skatteavdrag, Om denne i stället köper bilen på avbetalning så läggs momsen på vid köpet. Den summan delas upp i exempelvis 36 delar som räntebelastas vartefter. Men den räntan är avdragsgill i deklarationen för bilköparen. Och dessutom blir det ingen moms på räntan. Var du har fått ifrån att en kostnad för en företagare inte är helt avdragsgill vet jag inte.
Användarvisningsbild
av joel80
Leasingbil för företagare har halva momsen som avdragsgill. Vid kontant bilköp får man inte dra någon moms alls. Därför leasing är rätt populärt. Jag har min bil på företagsleasing.. man får dra hela momsen på andra omkostnader så som tvätt, däck, verkstad mm. Samt att momsen på bränsle också kan dras. Blir rätt okej milkostnad då.. :)

Det finns undantag där du får dra hela momsen på bilköp.. t.ex om du bedriver taxiverksamhet eller bud/transportfirma.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu var det just det jag gjorde. Jag drev taxiåkeri i Stockholm i 31 år. Självklart måste bilen användas i näringsverksamheten för att vara avdragsgill.
Användarvisningsbild
av joel80
Det räcker inte att den används i tjänsten, den måste vare central i inkomstsyfte. Att jag som jobbar med video måste ha bil för att köra utrustning till kunder och åka runt på möten räcker alltså inte. Även om jag bara kör i tjänsten.
Användarvisningsbild
av SvenB
specos skrev: Däremot vid avbetalningsköpet är det i ovan kalkyl medtaget nettokostnaden för detta, alltså efter skatteavdrag.
Jag tittade en gång till på din kalkyl. Att värdet, för leasingtagaren, är noll kronor efter leasingtidens slut är givet. Men vid avbetalningsköpet finns väl ett restvärde som är större än den kontantinsats du räknat med vid avbetalningsköpet :?: Vad hade du för kontantinsats vid beräkningen?
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Det räcker inte att den används i tjänsten, den måste vare central i inkomstsyfte. Att jag som jobbar med video måste ha bil för att köra utrustning till kunder och åka runt på möten räcker alltså inte. Även om jag bara kör i tjänsten.
Det var väl därför jag kunde dra hela leasingavgiften på de två bilar jag leasade. De övriga bilarna i åkeriet var ägda.
av Andis
Intressanta saker ni skriver men nu börjar det bli riktigt svårt att hänga med i svängarna :-)

Har själv företag men har alltid fått presenterat såna otroliga summor i förmånsvärde att jag inte fått till det lönsamt att ha bilen på företaget.

Hur har det gått för er andra med såna företags skrivna bilar som används för att åka privat med? Säg 50% privat 50% arbets resor.

Hade ju varit jätte trevligt med avdragsgilla reprationer och liknade :-)
Samt slippa betala bilen med skattade pengar. Blir ju helt plötslig billigt att köpa bil om man slapp dubbleringen + moms på köpet :-)

Har en del vänner som har företags skrivna bilar och kör hur som med dom utan att betala förmånsvärde men det skulle inte jag vilja chansa på ifall man får en revision.

Eller har lagarna ändrats så det är okej att åka som man vill nu mer. Har för mig att sist jag kolla så var det körjournaler Max 100 mil per år vid 10 tillfällen annars vart det förmånsvärde.
Kan strecka mig till körjournaler i tjänsten gör jag redan men att börja skriva det privat när jag är ledig då går det för långt.

Med vänlig hälsning,
Andis

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]