Moderator: Moderatorer
SvenB skrev:Jag glömde en sak som jag kom på när jag var ute med hunden, momsen. Eftersom räntan på leasingköpet bakas in i leasingkostnaden, får en privatperson betala moms på räntan En företagare "lyfter" ju momsen, så den drabbas ju inte. :!:Nu hänger jag inte med riktigt...
Så förutom, som jag skrev tiudigare, att en privatperson inte kan tillgodogöra sig ränteavdrag på leasingräntan får denne betala moms på den. Detta måste man ta med i jämförelsen mellan att köpa på avbetalning och att leasa. Jag vet inte om de som gjort kalkyler här har tagit med den aspekten. Jag håller inte med Vojje i allt, men det som står i hans signatur håller jag med om.
specos skrev: Däremot vid avbetalningsköpet är det i ovan kalkyl medtaget nettokostnaden för detta, alltså efter skatteavdrag.Jag tittade en gång till på din kalkyl. Att värdet, för leasingtagaren, är noll kronor efter leasingtidens slut är givet. Men vid avbetalningsköpet finns väl ett restvärde som är större än den kontantinsats du räknat med vid avbetalningsköpet :?: Vad hade du för kontantinsats vid beräkningen?
joel80 skrev:Det räcker inte att den används i tjänsten, den måste vare central i inkomstsyfte. Att jag som jobbar med video måste ha bil för att köra utrustning till kunder och åka runt på möten räcker alltså inte. Även om jag bara kör i tjänsten.Det var väl därför jag kunde dra hela leasingavgiften på de två bilar jag leasade. De övriga bilarna i åkeriet var ägda.