Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Jag lägger mig i det hela, och tolkar enligt följande.
Hoppas det blir rätt. :wink:

Parkering tillåten.

Avgift ska betalas mellan 09-17. Blå eller röd biljett som kan köpas i olika automater för olika zoner i staden/kommunen.

Parkeringsförbud tisdagar mellan 00-06.

Boendeparkering för Östra delen av staden/kommunen.

Säkert har jag tolkat något snett, så jag "vinner" väl en kontrollavgift på rutan.
av absolutjoxs
helt rätt, men eftersom skylten är vit och inte blå är det bara en informationstavla. inget påbud alltså. Har man boende ö måste man fullfölja det som tillståndet kräver. i det här fallet, boende i Östermalm får stå med reducerad taxa om dom har parkeringstillstånd och om dom betalar med biljett, telefonbetalning eller månadsfaktura.

Edit:
Vardagar 9-17 naturligtvis
Senast redigerad av 1 absolutjoxs, redigerad totalt 0 gånger.
av theferm
Noterbart är att det bara är avgift, vardag som ej är vardag före söndag- och helgdag.
Men det är ju en helt annan tråd än den egentliga...

Bild
av absolutjoxs
och det andra:
jag är lite på theferms linje. (jag är inte påläst av VMF mm, det har jag inte lön, utbildning och yrkesstatus för).
av absolutjoxs
theferm skrev:Noterbart är att det bara är avgift, vardag som ej är vardag före söndag- och helgdag.
Men det är ju en helt annan tråd än den egentliga...

Bild
VARDAGAR
av absolutjoxs
och för att bespara alla tid, säger man vardagar.
hur ofta händer det att det är en helgdag innan en vardag? 2-3 ggr/år..? besvärande att blanda i allt nu!
Senast redigerad av 1 absolutjoxs, redigerad totalt 0 gånger.
av absolutjoxs
tydligen då jag har bristande kunskap =)
av Surkart
theferm skrev:Jag vill korrigera mig lite. I min mening där jag skrev "Jag vill medge att din skylttolkning är rätt, men ur rättssynpunkt är det fel." så ville jag framhäva att det var precis så jag tolkade skyltarna också, innan jag började jobba med tomtmarksövervakning enligt 1986:318 "Lagen om Kontrollavgift vid OlovligParkering" och sedan kommunal parkeringsövervakning enligt 1987:24, "Lag om kommunal parkeringsövervakning m.m.".
Om jag tolkar dig rätt så är jag rädd att du har rätt, men det är det som jag tycker är så läskigt. Bilisten har i sak rätt, men kommer ändå att förlora.
theferm skrev:Om det är som du skriver, "Min poäng är egentligen att det ofta verkar som en stor del av parkeringsbolagens personal inte begriper det." så borde du ju ha ganska enkelt att kunna överklaga en parkeringsanmärkning/ kontrollavgift?
Jag har överklagat i ett liknande ärende. Det hjälpte inte ett dugg. Överklagan avslogs.

Jag kan tyvärr inte fixa lika fina bilder som du utan att ta hjälp av barnbarnets server och domän, men skylten såg ut på följande sätt (varje rad är en egen skylt):

P-skylt
1 tim 6-18 3 tim 18-6
Alla dagar
P-skiva erfordras
Carpark AB telefonnummer

Enligt min mening är det fel att placera "Alla dagar" på separat skylt. Antagligen var tanken att "Alla dagar" skulle syfta på skylten ovan, men i stället syftar den på P-skylten. Skylten har alltså två motstridiga budskap om parkeringstid: 1/3 timmar vardagar och 24 timmar "Alla dagar". Jag anser att texten "alla dagar" ska stå i skylten ovanför.

En helt annan fråga: Eftersom du började med tomtparksövervakning, tycker du att du då fick adekvat utbildning för ditt jobb? Jag tänker på att LKOP föreskriver att den som övervakar parkeringen ska ha "för ändamålet lämplig utbildning".
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 85

Har du kollat att hylsorna i reläsockeln (i e[…]

Motorvärmare 850

Kontaktvärmaren (som du byter på 5 min)[…]

Prestige Performance

med andra ord kan man säga att Prestige perfo[…]