Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

tbar skrev:Tja,
Jag fick lapp på rutan på jobbet igår. Rent tekniskt är det korrekt eftersom jag glömde lägga upp p-tillståndet i rutan...

Lappen är av den "gamla hederliga" sorten med karbonpapper inuti. Det som är lite annorlunda är dock att p-vakten inte skrivit in vilket belopp som skall betalas. Detta fält är helt tomt...

Hur hanterar jag detta rent juridiskt??? Om jag inte betalar får jag en påminnelse. Om denna är på 500:- så stämmer det ju inte med den orginallapp jag fått. Eller skall man förstå att det är en miss från p-vakten och betala det som kommer på påminnelsen?

Tack på förhand
tjabba!

Jag skulle inte betala den, första påminnelsen är alltid utan extra avgift så det skadar aldrig att vänta.
Du får jätte gärna återkomma med vad som händer. Du borde inte få en påminnelse då den inte är korrekt ifylld.

Vilket bolag handlar det om?
absolutjoxs skrev:
tbar skrev:Tja,
Jag fick lapp på rutan på jobbet igår. Rent tekniskt är det korrekt eftersom jag glömde lägga upp p-tillståndet i rutan...

Lappen är av den "gamla hederliga" sorten med karbonpapper inuti. Det som är lite annorlunda är dock att p-vakten inte skrivit in vilket belopp som skall betalas. Detta fält är helt tomt...

Hur hanterar jag detta rent juridiskt??? Om jag inte betalar får jag en påminnelse. Om denna är på 500:- så stämmer det ju inte med den orginallapp jag fått. Eller skall man förstå att det är en miss från p-vakten och betala det som kommer på påminnelsen?

Tack på förhand
tjabba!

Jag skulle inte betala den, första påminnelsen är alltid utan extra avgift så det skadar aldrig att vänta.
Du får jätte gärna återkomma med vad som händer. Du borde inte få en påminnelse då den inte är korrekt ifylld.

Vilket bolag handlar det om?
Tjena,
...och tack för svaret.
Det står Carpark AB på lappen.
tbar skrev:Det står Carpark AB på lappen.
Min favoritfiende :-)

Jag håller med absolutjoxs men undrar lite över påminnelsen. Jag har aldrig sett en påminnelse från Carpark/Q-Park. Det verkar dock troligt att den innehåller en kopia av kontrollavgiften. Om den gör det och de skrivit dit beloppet i efterhand skulle jag polisanmäla för urkundsförfalskning.

Dessutom står följande i Lag om kontrollavgift för olovlig parkering (LKOP):
"8 § Vill markägaren ta ut kontrollavgift skall han utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet."
En betalningsuppmaning måste ju rimligtvis innehålla vilket belopp som ska betalas. Alltså har markägaren (vilket också avser eventuellt parkeringsbolag) inte fullgjort sin skyldighet, och kontrollavgiften kan bestridas. Men vänta på påminnelsen. Om den kommer har Carpark/Q-Park skitit i det blå skåpet.

Dessutom stör det mig lite att de fortfarande använder namnet "Carpark" på kontrollavgiften. Antagligen beror det på att det står Carpark på infartsskylten, men det kan nog ifrägasättas om det är korrekt. Enligt regler om utmärkning enligt LKOP gäller följande:
"På tilläggstavla till vägmärke som används för att tillkännage parkeringsförbud eller Tilläggstavlor parkeringsvillkor, skall alltid anges vem som förbjudit eller upplåtit parkeringen (markägaren eller motsvarande) och dennes telefonnummer. Om övervakningen överlämnats ät annan (vaktbolag eller motsvarande) får i stället dennes namn och telefonnummer anges på tilläggstavlan."

Eftersom Carpark bytte namn itll Q-Park för omkring 1,5 år sedan kan man nog ifrågasätta om platsen i så fall är korrekt skyltad. Det har funnits ett liknande fall uppe i domstol där ett parkeringsbolag köpt upp ett antal andra bolag och de gamla skyltarna satt kvar. Om inte mitt minne slår slint ansåg domstolen att de skulle bytt infartsskyltar.
absolutjoxs skrev:
Tomas88 skrev: För övrigt så känner jag till ett fall från 2006 där en väldigt flitig/nitisk lisa hade lappat en lastbil som levererade bilar. Alltså lasbil + alla bilar på släpet =)
Think outside the box! :D
lite usa-varning på det där.
hur mycket tar han i timmen om han kommer upp i en summa över 70 000 för att skriva några brev?

löjligt, dock kul att q-park får ett bakslag :)
Om man bortser från beloppet så tycker jag princioen är riktig.

Om ett privat parkeringsbolag debiterar kontrollavgifter utan stöd i lagen tycker jag att det är rimligt att de betalar ersättning till bilägaren/bilföraren. Jag är rätt säker på att de kan tvingas till det, även i Sverige.

Jag övervägde själv att gå i samma riktning, men i slutänden hade jag för mycket annat för mig och orkade inte gå hela vägen. Jag är glad att någon orkade.
Surkart skrev:Om man bortser från beloppet så tycker jag princioen är riktig.

Om ett privat parkeringsbolag debiterar kontrollavgifter utan stöd i lagen tycker jag att det är rimligt att de betalar ersättning till bilägaren/bilföraren. Jag är rätt säker på att de kan tvingas till det, även i Sverige.

Jag övervägde själv att gå i samma riktning, men i slutänden hade jag för mycket annat för mig och orkade inte gå hela vägen. Jag är glad att någon orkade.
Kan hålla med. Diverse obskyra parkeringsbolags metoder är att jämställa med bluffakturor tycker jag.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 85
Service Peugeot 107 2007

Har idag fått klart att dom verkligen skicka[…]

Byte Xenon V70 -08

Misstänker att det är det man får […]

Nästa elbil från Volvo?