Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

För att göra det enkelt:
All mark som inte är gatumark kallas tomtmark.

Den som äger marken bestämmer själv om det ska vara tillåtet eller inte att parkera på sin mark. Det kanske kostar pengar att parkera, eller att det krävs ett särskilt tillstånd.

Vid infarten visar ett vägmärke vad som gäller. På en tilläggstavla står det vem som övervakar parkeringsreglerna och telefonnumret till detta bolag.

Gatumark respektive tomtmark regleras av två olika lagstiftningar - gatumark av offentligrättslig och tomtmark av civilrättslig lagstiftning. Därför får du en parkeringsanmärkning om du har parkerat felaktigt på gatumark och en kontrollavgift om du har parkerat felaktigt på tomtmark.
Just det, kolla här vad gäller vägmärken:
T17. Parkeringsskiva
Från vägmärkesförordningen
Tavlan anger att tiden när parkering påbörjas skall anges med en parkeringsskiva eller någon annan anordning. För klockslag gäller de närmare föreskrifterna för tavla T6, tidsangivelse.

T6. Tidsangivelse
Tavlan anger när angivelsen på vägmärket gäller. Används klockslag i kombination med andra villkor anger tavlan även när dessa villkor gäller. Svarta eller vita siffror utan parentes avser vardagar utom vardag före sön- och helgdag. Svarta eller vita siffror inom parentes avser vardag före sön- och helgdag. Röda siffror avser sön- och helgdag. Om angivelsen sträcker sig över midnatt gäller tidsperioden efter midnatt påföljande dag. Anges viss dag eller viss veckodag gäller regleringen denna dag oavsett om dagen är en vardag, söndag eller helgdag.
Daddan skrev:Just det, kolla här vad gäller vägmärken:
T17. Parkeringsskiva
Tavlan anger att tiden när parkering påbörjas skall anges med en parkeringsskiva eller någon annan anordning. För klockslag gäller de närmare föreskrifterna för tavla T6, tidsangivelse.

T6. Tidsangivelse
Tavlan anger när angivelsen på vägmärket gäller. Används klockslag i kombination med andra villkor anger tavlan även när dessa villkor gäller. Svarta eller vita siffror utan parentes avser vardagar utom vardag före sön- och helgdag. Svarta eller vita siffror inom parentes avser vardag före sön- och helgdag. Röda siffror avser sön- och helgdag. Om angivelsen sträcker sig över midnatt gäller tidsperioden efter midnatt påföljande dag. Anges viss dag eller viss veckodag gäller regleringen denna dag oavsett om dagen är en vardag, söndag eller helgdag.
Jag skrev i ursprungliga frågan att T17 beskriver hur P-skivan ska ställas in men jag frågade om var det finns beskrivet vad som gäller när man INTE använder T17 utan t.ex. "P-skiva erfordras" på privat mark.

Det kan ju verka självklart att man ska ställa in starttid för parkeringen eftersom det är så på offentlig mark men om det inte finns i gällande parkeringsbestämmelser så kan jag inte se att P-bolaget kan kräva att den är inställd på rätt tid.

Jag talar inte heller om att stå för länge. Man kan ju ha ställt in skivan fel men inte överskridit tiden.

Om en bilist i samband med förhandlingar i tingsrätt och framför allt hovrätt vill veta vilken gällande parkeringsbestämmelse bilisten brutit mot, vet jag fortfarande inte vilken bestämmelse de ska hänvisa till. De du nämnt duger inte.
absolutjoxs skrev:Kan kan man men frågan är om dom är rätt. Både [P] [FÖRHYRDA PLATSER]-skylten och ett platsnummer måste synas.
Om jag visste att det var förhyrda platser så skulle jag aldrig ha parkerat där. Då borde jag kunna överklaga bötern, eftersom det var stora snövallar framför skyltarna.
Det tycker jag absolut.
Om du ärligt missat att det var förhyrda platser där du parkerat så är skyltarna kanske inte tillräckligt synliga. Men platsnumret är viktigt att du ska kunna se. Annars kan du hävda att du stod på platsen bredvid.
Skit också.
Fått min tredje bot sedan 88. Börjar bli jobbigt och kostsamt nu.

Jag glömde sätta i P-skivan i fönstret denna gång och självklart var p-nissen framme och gav en bot på 400kr. (i övrigt gratis mot P-skiva eller p-biljett ut automat.)

Fick en gul remsa. (sist vitt inplastat kuvert)
På denna remsa så står diverse info om min olagliga parkering, men rakt igenom remsan går ett streck där utskriftsapparaten inte har kunnat skriva in. Bl.a postgironr saknas
Någon som har postgironumret till Europark Svenska AB/Hojas parkeringsservice?
Nåja, får väl försöka ringa i morgon, men vore gott och betala denna och "glömma" parkeringstillbudet.

Betalt och nu glömt.
Ifall någon annan råkar ut för samma situation där pg numret inte går att avläsa så var det 842603-3
(varav 42 syntes inte på remsan)
jaha skrev: Om jag visste att det var förhyrda platser så skulle jag aldrig ha parkerat där. Då borde jag kunna överklaga bötern, eftersom det var stora snövallar framför skyltarna.
Jag tog ett exakt sådant fall till tingsrätten, eller rättare sagt en åklagare skickade mig dit, och "åtalet ogillades" direkt då det ansågs att inte det inte fanns någon möjlighet för mig att kunna ha kännedom om vad som fanns under snövallarna
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 85
Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]