Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

jo, det snöade nämligen väldigt mycket under dagen innan och under natten (och det var enda dagen vi inte åkte ivägb med bilen eller borstade bort snön från bilen) så det fanns massa snö på bilen, det saknades även hjulspår bakom bilen osv pga snöfallet.

Och vi stog inte på kommunens parkeringsplats, det var i anslutning till det kommunala bostadsbolaget Örebro bostäder som vi stog, med smartpark som parkeringsvakter.

Så om det inte gällde kommunens parkeringar vilka regler gäller då, för det du citerade gäller uppenbarligen bara kommunala parkeringar.
Jeg måste erkänna att jag inte till hundra procent förstår texten men så här står det om P-skylten i VMF 2007:90:
"De närmare föreskrifterna har skrivits om. Den allmänna bestämmelsen
om att märket anger att parkering inte är tillåten
längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före
sön- och helgdag är borttagen och återfinns nu i 3 kap. 49 a § i
trafikförordningen. Den bestämmelsen gäller numera allmänt
utan att märket behöver vara uppsatt på allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde för allmän väg.

24-timmarsbestämmelsen finns dock kvar när märket används av
en markägare enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering."

Vad betyder texten "parkering inte är tillåten längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag"? Vad gäller om man parkerar fredag 23.00?

Jag vill minnas att t.o.m. dåvarande vägverket (numera Transportstyrelsen) tvekade om tolkningen av den texten.

Jag tycker att du ska ta en rövare och be de bevisa att de har avtal om övertagande av markägarens rätt att uppbära kontrollavgift. Om de inte kan eller vill styrka detta (genom kopia av avtalet eller intyg från markägaren) tycker jag du ska bestrida av den anledningen (men bara av den anledningen). Du kan ju inte i så fall vara säker på att du betalar med befriande verkan. Markägaren kan också återkomma med krav och hävda att P-bolaget inte alls hade ettt sådant avtal.

Presenterar de bevis på avtalet (det räcker inte med avtal om övervakning) så får du nog krypa till korset och betala.

Annars finns det en hovrättsdom som anser att bolaget ska presentera bevis. Domen finns citerad tidigare i den här tråden.
Avdelning hårklyverier (undrar om absolutjoxs har något svar?):
I trafikförordningen står i 3 Kap 49 a § hur parkeringsskivan ska ställas in. Men jag tror att den texten bara gäller kommunal mark.

Dessutom står det rätt väl beskrivet i VMF 2007:90 hur parkeringsskivan ska ställas in om det nya märket för P-skiva används (T17).

Men man får ju använda även gamla tilläggsskyltar för P-skiva, t.ex. "P-skiva erfordras". Jag lyckas inte hitta anvisningar någonstans hur P-skivan då ska ställas in på privat mark??? Om det nu inte finns några anvisningar, räcker det då med att lägga en P-skiva på instrumentbrädan, utan att ställa in tiden? Hur kan P-bolag i så fall ha förseelsen "P-skiva felinställd"?
jaha skrev:Hur är det, kan man få böter om man står på en förhyrd plats om skyltarna är täckta med stora snövallar?
Kan kan man men frågan är om dom är rätt. Både [P] [FÖRHYRDA PLATSER]-skylten och ett platsnummer måste synas.
Surkart skrev:Avdelning hårklyverier (undrar om absolutjoxs har något svar?):
I trafikförordningen står i 3 Kap 49 a § hur parkeringsskivan ska ställas in. Men jag tror att den texten bara gäller kommunal mark.

Dessutom står det rätt väl beskrivet i VMF 2007:90 hur parkeringsskivan ska ställas in om det nya märket för P-skiva används (T17).

Men man får ju använda även gamla tilläggsskyltar för P-skiva, t.ex. "P-skiva erfordras". Jag lyckas inte hitta anvisningar någonstans hur P-skivan då ska ställas in på privat mark??? Om det nu inte finns några anvisningar, räcker det då med att lägga en P-skiva på instrumentbrädan, utan att ställa in tiden? Hur kan P-bolag i så fall ha förseelsen "P-skiva felinställd"?
Bra fråga, antagligen har dom stöd för det men hur vet jag icke.
Släng iväg ett mail till svepark och hör. Min gissning är att dom hänvisar till bruksanvisningen som står på de flesta p-skivor.

Om det saknas någon sådan "trafikförordning" så måste alltså alla skyltar där det står [P-skiva] eller [P-skiva erfodras] bytas ut till en skylt som säger typ [korrekt inställd P-skiva krävs].
Mycket omständigt :)
Daddan skrev:P-skivan finns beskriven i trafikförordningen med samma info som står på baksidan till de flesta, dvs ställ in på närmast följande hel resp. halvtimme.
I så fall går jjag bet på att hitta det. Den enda beskrivninng jag hittar i trafikförordningen lyder så här:

49 a § På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är
huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde
för allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24
timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.

Om särskilda villkor för parkering gäller på en plats som avses
i första stycket gäller följande
.

1. Avgift skall betalas på det sätt som anges på platsen och
enligt angiven taxa.

2. Om en parkeringsbiljett eller motsvarande används skall
denna placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på
fordonet. Detta gäller oavsett om avgift skall betalas för
parkeringen eller inte. Tidsangivelser eller andra uppgifter om
att villkoren för parkeringen är uppfyllda skall vara väl
synliga och läsbara utifrån.

3. Om en parkeringsskiva eller motsvarande används skall tiden
på denna ställas in på den närmast följande halvtimmen räknat
från den tidpunkt då uppställningen påbörjades. Parkeras
fordonet innan en tidsbegränsning börjar skall klockslaget för
tidsbegränsningens början ställas in om fordonet skall stå kvar
efter denna tidpunkt. Skivan skall placeras framtill i eller,
om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl
synlig och läsbar utifrån. Parkeringsskiva eller motsvarande
behöver inte användas om fordonet endast är parkerat under tid
då tidsbegränsning inte råder. Förordning (2007:447).

Men lägg märke till att det här gäller allmän plats eller allmän väg. Det gäller alltså inte privat mark.

Var i trafikförordningen har du hittat beskrivningen av hur parkeringsskiva ska ställas in på privat mark? Jag måste ha missat det.
Nkari skrev:Tackar för den infon jag har fått iaf, boten är nu betalt i alla fall, så får vi se om vi orkar bestrida det hela.. (tveksamt.. ändå bara 400 kr på ett år.. :P )
Har du betalt är det för sent att bestrida. Bestrider gör man för att slippa betala.

Jag kan i och för sig förstå att man kanske inte är villig att lägga ner tillräckligt med jobb för 400 kronor, för jobbigt är det. Det kan jag intyga, även om jag fick rätt i slutänden.

För mig handlade det mer om principen än pengarna.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 85
Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]