Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

absolutjoxs skrev: I mitt drömsamhälle bedrivs all p-övervakning av kommuner och andra myndigheter HELT utan vinstintresse. tyvärr kommer det aldrig hända då våran kära blåa regering inte verkar vilja ha något ansvar och lägger ut allt på privata aktörer.
Så du menar på fullt ansvar att vi hade mindre parkeringsövervakning med den rödgröna regeringen? Totalt strunprat! Regeringen har inte ett dugg med parkeringsövervakning att göra - det har däremot kommunerna.

Ska man gnälla kan det ju vara värt att ha något som helst rätt i sakfrågan.
andreas_lofgren skrev:
absolutjoxs skrev: I mitt drömsamhälle bedrivs all p-övervakning av kommuner och andra myndigheter HELT utan vinstintresse. tyvärr kommer det aldrig hända då våran kära blåa regering inte verkar vilja ha något ansvar och lägger ut allt på privata aktörer.
Så du menar på fullt ansvar att vi hade mindre parkeringsövervakning med den rödgröna regeringen? Totalt strunprat! Regeringen har inte ett dugg med parkeringsövervakning att göra - det har däremot kommunerna.

Ska man gnälla kan det ju vara värt att ha något som helst rätt i sakfrågan.
Absolutjoxs skrev inte att det skulle bli mindre övervakning med en annan regering. Han efterlyser däremot en mer seriös övervakning. Aboslutjoxs och jag är helt eniga i den frågan.

Däremot kan den nuvarande regeringen naturligtvis påverka hur parkeringsövervakning bedrivs.

Parkeringsutredningen (jag vet inte på rak arm vem som initierade den) som lämnades över till den nuvarande regeringen för tre år sedan kom bland annat fram till att de nuvarande parkeringsreglerna där man har olika regler för privat och offentlig mark är för komplicerade. Gemene man står sig slätt i förhållande till regelverket. Jag har pratat med både poliser och privata parkeringsvakter, som inte vet att det finns en skillnad. En vägskylt (t.ex P-skylt) kan ge olika budskap beroende på om den står på offentlig eller privat mark (källa VMF 2007:90).

Parkeringsutredningen föreslog en ändring där parkeringsreglerna och överklagan ska harmoniseras mellan de olika systemen. Dessutom föreslår parkeringsutredningen att man ska kunna överklaga till en instans liknande ARN. På det viset kanske man kan undvika att dagens rättssystem missbrukas av parkeringsbolagen på ett sätt som inte var avsett av lagstiftarna.

En socialdemokratisk riksdagsman skrev ett brev (eller vad det heter på politikerspråk) till nuvarande kommunikationsministern, som naturligtvis är en del av den nuvarande regeringen, och frågade varför regeringen inte följt upp rekommendationerna i parkeringsutredningen.

Svaret från kommunikationsministern blev att de flesta parkeringsbolag är medlemmar i Svenska Parkeringsföreningen och därmed följer Sveparks etiska regler. Detta efter att kommunikationsministern frågat Svepark.

Jag vet att det finns parkeringsbolag som konsekvent bryter mot de flesta av Sveparks etiska regler. Jag har skrivit till Svepark och bifogat bevis för detta. Svepark har över huvud taget inte svarat.

Jag tycker att det verkar rätt uppenbart att den nuvarande regeringen håller de privata parkeringsbolagen om ryggen.
Surkart skrev: Jag tycker att det verkar rätt uppenbart att den nuvarande regeringen håller de privata parkeringsbolagen om ryggen.
Ha bara inga högre förhoppningar om att detta skulle ändras vid ett regeringsskifte...

Sossarna (med det enormt bilfientliga Miljöpartiet i ryggen) har aldrig gjort någonting för att skattebelastningen ska minska på bilismen.
andreas_lofgren skrev:
Surkart skrev: Jag tycker att det verkar rätt uppenbart att den nuvarande regeringen håller de privata parkeringsbolagen om ryggen.
Ha bara inga högre förhoppningar om att detta skulle ändras vid ett regeringsskifte...

Sossarna (med det enormt bilfientliga Miljöpartiet i ryggen) har aldrig gjort någonting för att skattebelastningen ska minska på bilismen.
Mycket möjligt, men nu var ju ämnet i tråden inte skatter utan parkering.
Surkart skrev: Mycket möjligt, men nu var ju ämnet i tråden inte skatter utan parkering.
Och vad gäller parkering var inte den förra regeringen ett dugg bättre. Som jag skrev tidigare så har regeringar överlag extremt lite med parkering att göra.
Goddag folket.. =)

Jag och min flickvän har stått på besökande parkering längre än 24h(ca 28h), och fått en parkeringsbot på det.

Överträdelse 51

Vid infarten(1skylt) och skyltningen för just besökande parkeringen(1 annan skylt) står ingen max tid man får stå. Så jag undrar finns det reglerat i lag hur länge man får stå på en besökande parkering om inget har angets vid infarter eller liknande.

Och en annan fråga, man _kan_ komma in på parkeringen via en annan väg/cykelbana/asfalterad markyta i anslutning till hyreshuset. (den vägen man tar när man ska bära möbler vid flytt osv.. grind finns ett 10 tal meter från "infarten" till parkeringen bakvägen) kan det gillas av tinget att det inte är skyltat på alla infarter eller ?
Nkari skrev:Goddag folket.. =)

Jag och min flickvän har stått på besökande parkering längre än 24h(ca 28h), och fått en parkeringsbot på det.

Överträdelse 51

Vid infarten(1skylt) och skyltningen för just besökande parkeringen(1 annan skylt) står ingen max tid man får stå. Så jag undrar finns det reglerat i lag hur länge man får stå på en besökande parkering om inget har angets vid infarter eller liknande.

Och en annan fråga, man _kan_ komma in på parkeringen via en annan väg/cykelbana/asfalterad markyta i anslutning till hyreshuset. (den vägen man tar när man ska bära möbler vid flytt osv.. grind finns ett 10 tal meter från "infarten" till parkeringen bakvägen) kan det gillas av tinget att det inte är skyltat på alla infarter eller ?
Detta är reglerna:
49 a § På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde för allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.

Med andra ord, på vardagar får du parkera högst 24 timmar i följd. Under lördag, söndag och helgdag finns inte denna tidsbegränsning.

Fundering, hur kan de förresten bevisa att ni inte rört bilen under denna LÅNGA tidsperiod?
Ni köpte inte typ hämtmat och har ett kvitto där ni kan visa att ni "körde iväg" och sedan parkerade på samma plats?
Som det skrivs här så är P = 24timmar, men det finns undantag.
Stockholm är mig veterligen den enda kommunen i Sverige som har förlängt den tiden. På Stockholms (obs) kommunalt ägda gatumark är det generellt 7 dygn som gäller på P samt oreglerade uppställningsplatser, om inget annat anges. Detta till följd av nån miljöpartist som ville att stockholmarna skulle röra bilen mindre och lät dom stå längre än bara ett dygn. Tomtmarken i Stockholm berörs inte av denna regel och P är alltid 24 timmar om inget annan anges. Osäker på att helgdag eller dag före helgdag påverkar tidsbestämmelsen på tomtmark.

Kontrollmetoden av långtidsuppställda fordon är samma metod som fordon på 30minuters parkeringar där p-skiva eller annat inte används. Man gör en ventilkontroll vid första kontrolltillfället och kontrollerar att dessa stämmer överens vid andra kontrolltillfället och vid ev. utfärdande av kontrollavgift/felparkeringsavgift. Med denna metod elimineras risken för felaktiga avgifter då ventilerna byter position om man kört med bilen. Om man ställer sig på samma parkeringsplats eller inte saknar betydelse.

Alla infarter som är rimligt eller troligt att bilar kör in ska skyltas, om det finns risk att man missar skylten med bestämmelser så kan man inte utfärda böter.
MEN:
I detta fall gäller det bevisligen en uppställning på över 24 timmar. alltså, även om du missat skylten säger den generella regeln att du inte får parkera längre än 24 timmar om inget anges.

Är "vägmärken kontrollerade" så har p-vakten gått på P skylten, är dom inte kontrollerade har vakten gått på den generella regeln.
Mao är den ikryssad så anmäkningen/avgiften felaktig.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 85
Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90