Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Håller med.. för att få extra hjälp får man vara trevlig men aningen mer krävande och "krånglig" än den vanlige.
av SEpaket
Det första misstaget var att inte ringa dit polisen direkt, så hade anmälan aldrig ens sett insidan av bolagets väggar.

Här gäller det att sätta hårt emot hårt. Vad är det för bil kollegan kör? En modern bil klarar inte någonting i påkörning på grund av deformationszoner och allting. Stötfångarplasten är så tunn att den spricker direkt om man lyckas göra en stor buckla på någons bil. Fungerar dock inte om det är en gammal 850, 740, 240 eller liknande, dessa bilar är byggda i en annan tid och stötfångarna skall klara uppåt 15 km/h utan att gå sönder. Fanns det personer på plats i närheten som kan intyga vad som hände? Någon annan kollega som passerade?

Jag hade anmält fanskapet direkt. Grejen är ju det att om kollegan vägrat skriva på skadeanmälan kan den andra parten i teorin anmäla för smitning också.

Detta är ju rent absurt, kollegan din tappar ju alla sina skadefria år på det här. Det kan bli många sköna kronor varje år. Ungefär som mitt älskade bolag som tänker dra alla mina skadefria år före påkörningen bakifrån om jag får ersättning eftersom hon som körde på mig bakifrån (när jag var stillastående i korsning och därmed inte kunde vara vållande alls) smet från platsen. Så jag kan inte "bevisa" att hon körde på mig och inte tvärt om (varför jag nu skulle börja backa i en korsning).
av MrNorth
Ja i detta fallet har hanteringen av ärendet uppenbarligen gått fel. Det är ju uppenbart att ord står mot ord vilket inte är helt ovanligt i dylika fall. Dock bör man ju kunna anse att då vittnen saknas göra en nogrannare undersökning av båda parters bilar. En slumpmässig buckla på någons bil ska inte under några omständigheter kunna generera skadeståndskrav mot annan part.

Tänk er själva hur detta hade sett ut, jag får en buckla på min bil, letar upp någon ont anande person på en parkering, börjar gorma och gapa om påbackning, skriver en skadeanmälan utan att båda ingående parter underteckar och härmed godkänner händelseförloppet. Skickar in en icke underskriven anmälan till försäkringsbolaget, dessa dömer utan att kontakta den andre parten och skickar helt sonika ut ett inbetalningskort? Möjligtvis ett fall för dolda kameran, men i verkligheten, inte en chans!

Ta kontakt med

1) Polisen - smitnnig, bedrägeri
2) Ansvarig på Länsförsäkringar, de har inte hanterat ärendet korrekt.
3) Bestrid kravet, skriftligen. Bifoga polisanmälan om bedrägeriet (som polisen är skyldig att ta emot).
4) Förmodligen kommer anmälan att läggas ner pga att ord står mot ord, men antagligen kommer polisanmälan i sin tur leda till att kravet mot dig läggs ner och personen som försökte sig på en rövare blir anmäld av försäkringsbolaget för försäkringsbdrägeri.

5) Gå till lokaltidningarna/PLUS etc...

Lycka till!
av MrNorth
SEpaket skrev: Detta är ju rent absurt, kollegan din tappar ju alla sina skadefria år på det här. Det kan bli många sköna kronor varje år. Ungefär som mitt älskade bolag som tänker dra alla mina skadefria år före påkörningen bakifrån om jag får ersättning eftersom hon som körde på mig bakifrån (när jag var stillastående i korsning och därmed inte kunde vara vållande alls) smet från platsen. Så jag kan inte "bevisa" att hon körde på mig och inte tvärt om (varför jag nu skulle börja backa i en korsning).
Jag antar att du gjorde en anmälan om smitning? Försäkringsbolaget har ju ingen aning om vem som körde på dig, och om du stod i en korsning eller vad som hände. I normala fall vid en krock finns det ju två parter inblandade samt vittnen. För det mesta är man överens om vad som hände men i andra fall är det ju vanligt att polis kallas tillplatsen för att reda ut vem som bröt mot trafikreglerna. Detta brukar ju väga tungt hos försäkringsbolagen när de sen dömer ut vem som skall bekosta det hela.

Låt oss säga att min bakskärm ser för djävlig ut. Jag kör ut till något industriområde och letar upp en container och backar in i den på ett sätt som en anna bil troligen hade gjort. Gör en anmälan till försäkringsbolaget... förmodligen kommer ju ingenting att hända, den andre parten existerar ju inte, det finns ingen polisanmälan om smitning etc. Hade det fungerat annorlunda hade ju vem som helst med repor/bucklor på sin bil kunnat få den fixad "gratis" av sitt försäkringsbolag, bara att hitta på en historia ju och betala självrisken.

Absolut vanskligt läge när den andra parten avviker från platsen. Men en polisanmälan borde väga tungt hos ditt försäkringsbolag. Vittnen ännu tyngre...

/S
av LarsBd
MrNorth skrev: 1) Polisen - smitnnig, bedrägeri
Om rådet gällde ursprungsfrågan så ska man inte nämna ordet smitning alls eftersom ingen olycka skett, endast bedrägeri eller liknande kan det vara frågan om.
av davveh
Har bilen verkligen en buckla som är exakt i den höjd som det skulle bli om hon körde på den? Trodde skadereglerare var proffsigare än så här...
av llesrof
Näe, smitning är det ju inte frågan om. Hennes bil är en silverfärgad Saab 9-5. Motparten har en svart Mitsubishi ASX. Det borde blivit märken i hennes bil. Jag har de bilder motparten visat försäkringsbolaget och som anses bevisa att hon är skyldig. Kan ladda upp dem senare idag. Jag ar fått OK från henne att göra det.
av andy78
Gör så ladda upp bilderna så vi kan kika, ska bli intressant att kolla vinkel, höjd skrapmärken etc.
Det kan omöjligen bli skrapmmärken på bara en bil.
Och som någon sa det en modern bil nästan omöjligt att skapa en buckla utan skrapmärken.

Det vore väldigt intressant att veta motpartens försäkringsbolag kanske det också är länsförsäkringar?
Användarvisningsbild
av Danne855
Böt bort Länsförsäkringar för dom är det krångligaste försäkringsbolag som jag haft å göra med tyvärr och då hade jag inte ens en skadeanmälan.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]