SEpaket skrev:
Detta är ju rent absurt, kollegan din tappar ju alla sina skadefria år på det här. Det kan bli många sköna kronor varje år. Ungefär som mitt älskade bolag som tänker dra alla mina skadefria år före påkörningen bakifrån om jag får ersättning eftersom hon som körde på mig bakifrån (när jag var stillastående i korsning och därmed inte kunde vara vållande alls) smet från platsen. Så jag kan inte "bevisa" att hon körde på mig och inte tvärt om (varför jag nu skulle börja backa i en korsning).
Jag antar att du gjorde en anmälan om smitning? Försäkringsbolaget har ju ingen aning om vem som körde på dig, och om du stod i en korsning eller vad som hände. I normala fall vid en krock finns det ju två parter inblandade samt vittnen. För det mesta är man överens om vad som hände men i andra fall är det ju vanligt att polis kallas tillplatsen för att reda ut vem som bröt mot trafikreglerna. Detta brukar ju väga tungt hos försäkringsbolagen när de sen dömer ut vem som skall bekosta det hela.
Låt oss säga att min bakskärm ser för djävlig ut. Jag kör ut till något industriområde och letar upp en container och backar in i den på ett sätt som en anna bil troligen hade gjort. Gör en anmälan till försäkringsbolaget... förmodligen kommer ju ingenting att hända, den andre parten existerar ju inte, det finns ingen polisanmälan om smitning etc. Hade det fungerat annorlunda hade ju vem som helst med repor/bucklor på sin bil kunnat få den fixad "gratis" av sitt försäkringsbolag, bara att hitta på en historia ju och betala självrisken.
Absolut vanskligt läge när den andra parten avviker från platsen. Men en polisanmälan borde väga tungt hos ditt försäkringsbolag. Vittnen ännu tyngre...
/S