Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Andis
joel80 skrev:Men då är det väl nästan meningslöst med helförsäkring...? Blir väl ytterst sällan man kan utnyttja en försäkring med 14000kr i självrisk?
Ja förhoppningen är ju att inte behöva använda den alls.
Ser försäkringen av bilen som ett sista nödsnöre.

Tycker bil försäkringar är helt ologiska.
Min andra bil som jag nu fått ner till 528kr i månaden har jag haft sen 2005 och inte ens använd glasförsäkringen för att byta ruta på den. Ändå bara höjde dom försäkringen varje år.

Tycker det är väldigt konstigt sätt att premiera en problemfri kund. Dessutom blir bilen mindre och mindre värd och dyrare och dyrare att försäkra. Hur räknar dom ut den ekvationen?

Tänker man sedan på värdet kontra vissa andra försäkringar blir det ännu mer ologiskt skulle man ha samma valuta värde på en hus försäkring skulle väll ingen försäkra sitt hus eller bostad.

Skulle vara kul att se vad det blir över i slut änden varje år. Känns som en liten guld gruva att försäkra bilar.

Hade en bil i början 2000 talet som jag sålde för 16000kr och försäkrade för 12000kr per år med 129hk visserligen extremt dyr bil att försäkra men ändå. Ja som sagt ni ser varför jag sålde den i alla fall. Har för mig att tog man bort helförsäkringen vart det typ 10000kr om året. Tänk om man fick samma hemförsäkring (ja vi ser att ditt hus är värt 3 miljoner ska vi säga 2,4 miljoner per år i premie.)
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev:Men då är det väl nästan meningslöst med helförsäkring...? Blir väl ytterst sällan man kan utnyttja en försäkring med 14000kr i självrisk?
Hellre 14k än att köpa en ny bil för flera hundra tusen vid en totalsmäll, eller hur menar du? Fast för att bara spara 2kkr om året hade jag nog inte tagit den risken med den i sammanhanget extrema självrisken, det tar ju rätt många års skadefritt körande för att det skall löna sig om något skulle hända.

Jag förespråkar dock höga självrisker. Jag har 6k i självrisk på vagnskadan på båda mina bilar (det högsta mitt försäkringsbolag har som alternativ), det istället för 3k har sänkt årspremien med 1,5+2k per år, per bil. När jag hade kört skadefritt ett år med båda bilarna hade det lönat sig om något skulle hända med någon av dom.

Vi tenderar att överförsäkra oss i dessa tider, det bästa är ju om man är "sitt eget försäkringsbolag". Jag har t.ex. aldrig köpt någon tilläggsförsäkring för hemelektronik etc. och jag har bara saknat det en enda gång de senaste 20 åren, då kostade det mig 700kr att laga en frys som gick sönder efter dryga 3 år. Hade jag köpt alla tilläggsförsäkringar de senaste 20 åren hade det säkert kostat 50-100kkr.

/Martin
av Andis
MartinS skrev:
Hellre 14k än att köpa en ny bil för flera hundra tusen vid en totalsmäll, eller hur menar du? Fast för att bara spara 2kkr om året hade jag nog inte tagit den risken med den i sammanhanget extrema självrisken, det tar ju rätt många års skadefritt körande för att det skall löna sig om något skulle hända.

Jag förespråkar dock höga självrisker. Jag har 6k i självrisk på vagnskadan på båda mina bilar (det högsta mitt försäkringsbolag har som alternativ), det istället för 3k har sänkt årspremien med 1,5+2k per år, per bil. När jag hade kört skadefritt ett år med båda bilarna hade det lönat sig om något skulle hända med någon av dom.

Vi tenderar att överförsäkra oss i dessa tider, det bästa är ju om man är "sitt eget försäkringsbolag". Jag har t.ex. aldrig köpt någon tilläggsförsäkring för hemelektronik etc. och jag har bara saknat det en enda gång de senaste 20 åren, då kostade det mig 700kr att laga en frys som gick sönder efter dryga 3 år. Hade jag köpt alla tilläggsförsäkringar de senaste 20 åren hade det säkert kostat 50-100kkr.

/Martin
Jo jag kan säga att dom var lite förvånade när jag tog det valet. Verkade inte vara många som gjorde det.

Trots det har dom varit inne och smyghöjt lite men bara 300kr upp på 3 år.
Ovanligt lågt höjning kanske beror på självrisken.
Användarvisningsbild
av joel80
Själv är jag isåfall "överförsäkrad"... Men jag lusläser ofta försäkringarna för att se vad de gäller för.. och utnyttjar dem.
Många glömmer bort att försäkringarna (inte bara bil) gäller för alla möjliga saker.

Sist nu fick jag ersättning när sambon knölat till sidan på bilen i en stolpe på väg ut ur garaget. Självrisken på 3000kr hade jag en extraförsäkring som tog (ca 280kr/år) och p.g.a att jag hade hemförsäkring i samma bolag fick jag även ersättning för skadan på stolpen som behövde fixas med en ny list och lite färg... (jag sa att det kostade kanske max 500kr i material och fick då 1500kr för att jag gjorde det själv och inte tog in någon.) Så i slutändan gick jag plus dryga 1000kr på det hela.. tack vare att jag var bra försäkrad.

Nu kommer den tusenlappen ätas upp lite då jag kommer få höjd premie på nån femhundring nästa år då jag droppar en bonusnivå...

Att försäkringarna blivit så mycket dyrare på bilar är rätt sjukt.. samtidigt läser man att bilstölderna minskat med typ 70% p.g.a bättre stöldskydd! Det borde väl synas på försäkringarna?! Går alla dom pengarna direkt ner i ägarnas fick nu? Rätt illa... :evil:
av Lövet
Priser på bilförsäkringar har betydligt mindre med bilarna i sig att göra än man i allmänhet tror. Det som kostar är när en 18-åring hamnar i rullstol och ska försörjas hela livet plus komplett assistans i kanske 60 år. Allt annat är småpotatis.

Folk trodde exempelvis att de skulle få högre premier på grund av bilbränderna i upploppen i Stockholmsförorterna för nån månad sedan. När man (som jag råkar göra) vet hur stor del av försäkringskostnaderna som utgörs av bilbränder så kan jag lova att det kan eldas rätt friskt där ute utan att det kommer märkas på bra länge :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Om inte försäkringsbolagen tar tillfället i akt och höjer premien och skyller på bilbränderna... ;)
Då är det ju inte deras fel att det höjs... hm... :)
av Lövet
Försäkringar är en lågmarginalprodukt som man prissätter bara precis över kostnaderna. Gör man inte det går kunderna till ett annat bolag. Produkterna som säljs är väldigt standardiserade och lätta att jämföra - då kan du inte vara dyrare än någon annan i pricnip.
(Att det skiljer väldigt mycket ändå ibland beror på olika statistikunderlag och beräkningsgrunder)
Användarvisningsbild
av joel80
IF själva skriver såhär om 2012:
Helåret 2012

Det tekniska resultatet för 2012 blev 4 877 MSEK jämfört med 4 129 MSEK året innan.
Totalkostnadsprocenten var 89,3 procent (92,0 procent) för helåret.
Resultatet före skatt var 7 456 MSEK (5 572 MSEK) för 2012.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... -if-836506

Jag vet inte om jag skulle kalla nära 5 miljarder efter skatt och en marginal på över 10% för lågmarginalprodukt.. Inte med den omsättningen.
av Lövet
Det finns olika typer av försäkringar i det beståndet. Det finns betydligt lönsammare produkter än bil...
Användarvisningsbild
av joel80
Försökte få fram siffror för bil.. fick bara fram nån gammal artikel från 2003 där det stod att vinsterna ökat väldigt mycket hos många bolag.. det kändes som lite gamla siffror.

Det ovan gällde kanske bara sakförsäkringar..? som väl typ är hemförsäkring och sånt.
Du skrev "Försäkringar" och jag ville väl typ visa att det finns bra med vinster i försäkringsbranchen.. och varför skulle det fungera annorlunda med bilförsäkringar?

Vore dock intressant att se siffrorna för just bilförsäkringar.. nån som är duktig på att läsa bokslut? :)
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]