Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
MartinS skrev:
sony skrev: 20 000 ränta
3 000 drift
1 000 tel,tv,mob
1 200 dagis
4 000 mat
4 000 bil,bilförsäkring,bränsle(vid behov)
2 000 övrigt
35 000
Som jag skrev innan, vi får mellan 35- 38 000 i månaden så det kan till och med sparas några 1000 lappar då och då under krisen
Det där ser helt vansinnigt tight ut. Barnen är aldrig sjuka så ni behöver vabba? Bilen behöver aldrig servas eller går sönder för den delen? 2000 för övrigt känns vääääldigt lite om man har barn med fritidsaktiveteter eller som behöver en ny cykel, vinterkläder eller liknande? Hur är det med semester?

Driftkostnad på 3000 kanske kan gå, men det går alltid mer än man kanske tror.

Har ni inga mer för försäkringar än på bilen?
Hur är det med amorteringar?

Det är tight men nu snackar vi kris, inte vardagar. Jag skulle inte vilja bo så här hela tiden, jag gjorde en snabb kalkyl i fal om krisen kommer.
Som sagt det finns alltid nåt man kan göra, sälja bilen på riktigt,bli av med allt man kan leva utan, spara mindre,ta pengar från sparkonto.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om en av er blir av med jobbet eller av någon anledning blir långtidsjukskriven, skall ni sälja huset då?

Jag vill inte vara negativ men det känns som en lite väl tuff sits ni ger er in i, att gambla med sina barns vardag känns sådär tycker jag. Det är ingen mänsklig rättighet att köpa hus i en närförort till en storstad, bara för att "alla andra gör det".

/Martin
av qwerty
Hur är det med huset ni räknat på, hur värms det, byggår, när byttes tak, dränerades det?
Hur mycket kan ni få komma att göra de närmaste åren?

Tittar jag på det ni räknat i er budget skulle även jag neka er lån, du säger själv att du inte kan spara mer än då och då, banken vill ha ett fast sparande varje månad som skall vara buffert och endast röras i nödfall. Oftast kräver dom mellan 2000-5000kr/mån. Oförutsedda mindre poster som kyl och frys ska inte komma från sparkontot, det tar man i övrigtposten som i ert fall är väldigt liten.
Sen skriver du ränta, amorteringen då? hur mycket per månad är den på?

Swedbank t.ex var före krisen -08 frikostiga i sitt utlånande, de krävde t.ex inte mer sparande än 400kr/mån. Men så såg man att de var riktigt nära att konka oxå. De räknade drömkalkyler utan dess like för att kunna låna ut, hur många hamnade inte på pottkanten med ett bryskt uppvaknande då de insåg att man faktiskt var tvungen att amortera ett lån oxå, inte bara låna och ränta av.
Användarvisningsbild
av sony
qwerty skrev:Hur är det med huset ni räknat på, hur värms det, byggår, när byttes tak, dränerades det?

Tittar jag på det ni räknat i er budget skulle även jag neka er lån, du säger själv att du inte kan spara mer än då och då, banken vill ha ett fast sparande varje månad som skall vara buffert och endast röras i nödfall. Oftast kräver dom mellan 2000-5000kr/mån. Oförutsedda mindre poster som kyl och frys ska inte komma från sparkontot, det tar man i övrigtposten som i ert fall är väldigt liten.

Swedbank t.ex var före krisen -08 frikostiga i sitt utlånande, de krävde t.ex inte mer sparande än 400kr/mån. Men så såg man att de var riktigt nära att konka oxå. De räknade drömkalkyler utan dess like för att kunna låna ut, hur många hamnade inte på pottkanten med ett bryskt uppvaknande då de insåg att man faktiskt var tvungen att amortera ett lån oxå, inte bara låna och ränta av.
Om du läser en gång till kommer du se att det var inte det jag skrev. Då och då handlade om KRISEN.Jag sparar varge månad plus sparar på barnets konto med.
Användarvisningsbild
av sony
MartinS skrev:Om en av er blir av med jobbet eller av någon anledning blir långtidsjukskriven, skall ni sälja huset då?

Jag vill inte vara negativ men det känns som en lite väl tuff sits ni ger er in i, att gambla med sina barns vardag känns sådär tycker jag. Det är ingen mänsklig rättighet att köpa hus i en närförort till en storstad, bara för att "alla andra gör det".

/Martin

Vad mmenar du??? Mina barn får mat på bordet går i skola,har kläder dem behöver,åker på semmester varje år,åker i V60 d5 :lol: och har pengar på sitt konto trots att dem är 6 år gammla. Det här gör jag för deras framtid inte min.
av qwerty
sony skrev:
qwerty skrev:Hur är det med huset ni räknat på, hur värms det, byggår, när byttes tak, dränerades det?

Om du läser en gång till kommer du se att det var inte det jag skrev. Då och då handlade om KRISEN.Jag sparar varge månad plus sparar på barnets konto med.
Finanskrisen var 08-09 och så smått framåt men det har gått bra för sverige. Du startade denna tråd 4/5-12, vilket får mig att tro att detta med bankens kalkyler och dina inlägg gäller nutid, alltså i år och inte 3-4 år bak i tiden.
Men frågan kvarstår, vad menar du med ränta i ditt inlägg? du ger beloppet 20000kr som ränta, hur mycket skulle en ev amortering vara på per månad? eller är den biten med i det du kallar ränta?
av Herkulez
Räntekostander på 20k/mån, det absolut västa senariot. Att räntan skule sticka till 8% eller mer de närmsta 4-5 åren tror jaf inte på. Men visst ska man räkna på det. Att ränteavdragen avskaffas, tja det kan ju ske, har också hört något. Små marginaler eller inte, men har man det skulle jag i dag binda på max tid. 4.5% på 8 år och 3 mille lån och runt 11k/mån i räntekostnader. Om du dessutom kontantar 5-600k kan det väl inte vara dödsnödvändigt att amortera :roll: belånar huset till 80-85%? Fast det är klart, idag kanske man bara får belåna 75%?
sony skrev:
MartinS skrev:Om en av er blir av med jobbet eller av någon anledning blir långtidsjukskriven, skall ni sälja huset då?

/Martin

Vad mmenar du??? Mina barn får mat på bordet går i skola,har kläder dem behöver,åker på semmester varje år,åker i V60 d5 :lol: och har pengar på sitt konto trots att dem är 6 år gammla. Det här gör jag för deras framtid inte min.
Ta inte illa upp. Alla här ger råd i bästa välmening.

När jag tänker kring frågor om ekonomi och satsningar på ökad livskvalitet räknar jag alltid in den eventuella oro för ekonomi som kan följa. Den bästa huvudkudden är generösa ekonomiska marginaler. Det är "min" lyx.
Användarvisningsbild
av sony
qwerty skrev:
sony skrev:

Finanskrisen var 08-09 och så smått framåt men det har gått bra för sverige. Du startade denna tråd 4/5-12, vilket får mig att tro att detta med bankens kalkyler och dina inlägg gäller nutid, alltså i år och inte 3-4 år bak i tiden.
Men frågan kvarstår, vad menar du med ränta i ditt inlägg? du ger beloppet 20000kr som ränta, hur mycket skulle en ev amortering vara på per månad? eller är den biten med i det du kallar ränta?
Det gäller nutid, det var som ovansående skrev värsta scenario.Skulle bara visa att vi klarar det då också.
Användarvisningsbild
av sony
StringerBell skrev:
sony skrev:

/Martin

Ta inte illa upp. Alla här ger råd i bästa välmening.

När jag tänker kring frågor om ekonomi och satsningar på ökad livskvalitet räknar jag alltid in den eventuella oro för ekonomi som kan följa. Den bästa huvudkudden är generösa ekonomiska marginaler. Det är "min" lyx.

Det gör jag inte utan vill bara förklara hur det ligger till så att folk inte tror att jag är en idiot. Allt det här gör jag för mina barn och deras framtid.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Bildelsbasen.se har faktiskt lite stötfå[…]

Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?