Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Tomas88 skrev:Det där med att man får vad man betalar för förstår jag inte.
Vilket bolag som är billigast varierar ju från förare till förare och från bil till bil.
För mig med den bilen jag har nu så är Folksam billigast. Är de sämst då?
På min förra bil så var Trygg hansa billigast...
Nej, det behöver absolut inte vara så att kvalitet har någonting med priset att göra på försäkringar. Som jag skrev tidigare regleras försäkringar till stor del i lag och villkoren är nästan identiska mellan bolagen.
av Lazy
Jag har alla mina försäkringar hos Folksam, när jag ringde runt till olika bolag var jag skulle lägga min bilförsäkring så var det inget bolag som kunde ge mig lägre pris än Folksam, jag fick så bra rabatt för att jag har alla mina försäkringar där. :)
Senast redigerad av 2 Lazy, redigerad totalt 0 gång.
av 170hk
Har volvia som försäkringsbolag. Fungerar mycket bra. Bra kundservice. Snabb hantering av ärenden.
Blev påkörd, bil till verkstad, hyrbil... på mindre änn 24h. Snacka om bra service! Helnöjd med bolaget.
Tomas88 skrev:Det där med att man får vad man betalar för förstår jag inte.
Vilket bolag som är billigast varierar ju från förare till förare och från bil till bil.
För mig med den bilen jag har nu så är Folksam billigast. Är de sämst då?
På min förra bil så var Trygg hansa billigast...
Har du kollat på Aktsam och tagit bort ev rabatter genom fler försäkringar i samma bolag. Aktsam slår de flesta på fingrarna när det gäller pris. Dock ej när man behöver hjälpen man betalat för=)
Annars så har jag bara positiva erfarenheter av Folksam.
Användarvisningsbild
av MartinS
Observera att nu även Volvia sänker bonusen vid utbetalning från vagnskadeförsäkringen, det var något som mindre nogräknade bolag började med för 5-6 år sedan och nu har volvia följt efter. LF gör det ännu inte har jag kollat upp, hur de andra stora bolagen gör vet jag inte.

/MArtin
Bonus, existerar det fortfarande övht? Har ni erfarenhet av att er premie sjunker successivt för varje skadefritt år?
av Lövet
Bonusen är borttagen sen länge. De flesta bolag använder körkortsår istället.
Användarvisningsbild
av MartinS
Usäkta mig, med bonus menade jag skadefria år. Premien påverkas enligt volvias villkor om du utnyttjat vagnskadan, det gör den ännu inte hos LF.

Förr i tiden påverkades bara skadefria år om trafikförsäkringen hade utnyttjats men numer så börjar fler och fler bolag smyga in dessa ändringar att det ä'ven gäller vid utnyttjande av vagnskadan. Jag gillar det verkligen inte då jag inte anser att min premie skall skall påverkas så länge jag inte är orsak till en olycka. I volvias fall kommer din premie påverkas om du t.ex. får bilen påkörd av någon som smiter eller en polack som kör oförsäkrat, eller att en trädgren ramlar ner på bilen.

/MArtin
MartinS skrev: I volvias fall kommer din premie påverkas om du t.ex. får bilen påkörd av någon som smiter eller en polack som kör oförsäkrat, eller att en trädgren ramlar ner på bilen.
Det låter verkligen inte bra. Gäller att läsa det finstilta nästa gång.
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]