- fre 28 nov 2008, 12:11
Ok, mina vänner...som jag utlovade kommer nu det skriftliga svaret ifrån produktionschefen på Bilia Haga Norra (jag citerar exakt inklusive stavfel):
------------------------------
Hej Fred
Jag har undersök möjligheterna om att reklamera din hjullåsnyckel.
1. Bevisligen har bultarna varit åtdragna olika hårt då vänster fram satt hårdare än övriga
bultar. Är momentnyckel använd? Är den rätt kalibrerad?
2: Hjullåsnyckeln var vid tillfället använd tidigare, troligen har detta påverkat nyckeln och
viss försvagning uppstått. Låsmutter går sönder pga att bultar sitter för hårt, vi är tvungna att
använda oss av mer kraft än nödvändigt vid normalt åtskruvad låsbult.
3: Vår fackmannamässiga bedömningen är att hjulbultarna var för hårt dragna.
Enligt kontakt med Volvo så är åtdragningsmomomentet inte samma på hjullås bulten som dem
vanliga bultarna (110-140Nm beroende på bilmodell). Rekommendation från Volvo är att
använda ett fälgkort då detta begränsar Nm.
Reklamation är inte möjlig.
Med vänliga hälsningar
NN
Produktionschef
Bilia Personbilar AB
Frösundaleden 4
16980 Solna
08-734 70 00
------------------------------
Detta är alltså brevet exakt återgivet. Som jag ser det kan man dra följande slutsatser av det produktionschefen skriver:
1. För att låsbultarna inte ska sitta olika hårt måste man använda en rätt kalibrerad momentnyckel vid åtdragning. (Hur många bilägare har en sådan?!)
2. För att få loss låsbultarna måste man använda sig av en splitter ny låsnyckel. Är den använd tidigare så är den försvagad. (Notera att jag endast hade provat att få loss bultarna med en muttermaskin, modell svagare, mycket försiktigt eftersom jag visste om konstruktionens svaghet. Låsnyckeln köptes dagen innan.)
3. På grund av att de är fackmän kan de avgöra att jag ljuger i detta ärende för att få tillbaka 238 kr.
4. Volvo rekommenderar att fälgkors ska skall användas på låsbultarna.
Hur punkt 1 och 4 går ihop fattar jag inte! Jag använde momentskaft när jag drog åt bultarna i somras. Enligt prod.chefens resonemang så måste momentet ändrats i skaftet när jag gick från höger till vänster hjul. Enligt Volvo gjorde jag fel när jag använde momentskaft, jag skulle använt fälgkors...vilket jag tycker verkar helt galet. Det måste väl ändå vara bättre med ett okalibrerat momentskaft än ett fälgkors?!
Har någon kvar förpackningen/bruksanvisningen till låsbultarna? Vad står det där om åtdragningen? Fälgkors, momentnyckel, någonting alls?
Min slutliga slutsats bli detta: Om du ska använda låsbultar på din bil så får du inte montera/montera av dina hjul själv!! Detta måste göras av auktoriserad volvoverkstad! Endast utbildade volvomekaniker har expertisen för att utföra detta mycket komplicerade "space science"-moment! Om bultarna ändå fastnar, vilket de garanterat kommer göra, så kommer volvoverkstaden (Bilia Haga Norra) hävda att du monterat hjulen själv på fel sätt, mao att du ljuger om du hävdar motsatsen.
Volvos låsbultar kommer aldrig sitta på min bil igen!! Och jag kommer aldrig anlita Bilia Haga Norra, varken verkstad eller reservdelsshopen, igen. När produktionschefen behandlar reklamationer på detta sätt så vill jag inte riskera att försöka reklamera något som kanske kostat tusentals kronor.
Fan, nu blev jag arg igen... :evil:...men jag lovade ju att rapportera vad som hänt och jag hoppas verkligen att jag lyckas varna någon av er där ute. Bilia Haga Norra ska man akta sig NOGA för! Om din bil totalhavererar precis vid Frösundaleden 4 kanske du är tvungen att ta in den där men kan du köra bilen, kör någon annanstans!!
Mvh
/Fred
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76