Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Tråkigt med sådant bemötande. Det är dock inte alla verkstadskillar som bester sig så.
Själv hade jag skruvat åt låsbultarna för hårt och fick inte loss vänster fram.
Gick till bilia i GBG och sa som det var.. han tog in den direkt och kollade på problemet (som han också sa var känt).
Han höll på i 55 minuter och svetsade och hade sig.. efter mycket svett och svordomar lossade den tillslut. Endast lite smårepor på fälgen och en trasig hylsa och bult givetvis. Jag frågade vad kalaset skulle gå på men fick till svar att "det bjuder jag på".
Det hann vann var en mkt nöjd kund. :P
av Fred
Det är ju en mek som fattat att det är fel på konstruktionen! Han har inte mage att låta kunden stå för kostnaderna för Volvos miss! Precis så fungerar kundorientering när den är som bäst! :D

Jag har fått svar på mitt krav på reklamation...just nu är jag dock lite för arg för att skriva om det, men det kommer när ilskan pyst ut lite... :evil:

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Tomas88
Fred skrev:
Jag har fått svar på mitt krav på reklamation...just nu är jag dock lite för arg för att skriva om det, men det kommer när ilskan pyst ut lite... :evil:

Mvh
/Fred
Okej. Inte bra svar då alltså? :(
Användarvisningsbild
av poseidon
Enligt min Volvohandlare får man absolut inte dra låsmuttrarna med mutterdragare. Fast det kanske är skillnad mot låsbult?

Köpte nya sommardäck, då användes mutterpicka å en pinbult gick av. Däcksfirman fick bekosta nytt hjulnav eftersom pinbultarna inte säljs separat till V50n.

Nå hur gick det med reklamationen?
av Fred
Ok, mina vänner...som jag utlovade kommer nu det skriftliga svaret ifrån produktionschefen på Bilia Haga Norra (jag citerar exakt inklusive stavfel):

------------------------------

Hej Fred

Jag har undersök möjligheterna om att reklamera din hjullåsnyckel.

1. Bevisligen har bultarna varit åtdragna olika hårt då vänster fram satt hårdare än övriga
bultar. Är momentnyckel använd? Är den rätt kalibrerad?
2: Hjullåsnyckeln var vid tillfället använd tidigare, troligen har detta påverkat nyckeln och
viss försvagning uppstått. Låsmutter går sönder pga att bultar sitter för hårt, vi är tvungna att
använda oss av mer kraft än nödvändigt vid normalt åtskruvad låsbult.
3: Vår fackmannamässiga bedömningen är att hjulbultarna var för hårt dragna.

Enligt kontakt med Volvo så är åtdragningsmomomentet inte samma på hjullås bulten som dem
vanliga bultarna (110-140Nm beroende på bilmodell). Rekommendation från Volvo är att
använda ett fälgkort då detta begränsar Nm.

Reklamation är inte möjlig.

Med vänliga hälsningar

NN
Produktionschef

Bilia Personbilar AB
Frösundaleden 4
16980 Solna

08-734 70 00

------------------------------

Detta är alltså brevet exakt återgivet. Som jag ser det kan man dra följande slutsatser av det produktionschefen skriver:

1. För att låsbultarna inte ska sitta olika hårt måste man använda en rätt kalibrerad momentnyckel vid åtdragning. (Hur många bilägare har en sådan?!)

2. För att få loss låsbultarna måste man använda sig av en splitter ny låsnyckel. Är den använd tidigare så är den försvagad. (Notera att jag endast hade provat att få loss bultarna med en muttermaskin, modell svagare, mycket försiktigt eftersom jag visste om konstruktionens svaghet. Låsnyckeln köptes dagen innan.)

3. På grund av att de är fackmän kan de avgöra att jag ljuger i detta ärende för att få tillbaka 238 kr.

4. Volvo rekommenderar att fälgkors ska skall användas på låsbultarna.

Hur punkt 1 och 4 går ihop fattar jag inte! Jag använde momentskaft när jag drog åt bultarna i somras. Enligt prod.chefens resonemang så måste momentet ändrats i skaftet när jag gick från höger till vänster hjul. Enligt Volvo gjorde jag fel när jag använde momentskaft, jag skulle använt fälgkors...vilket jag tycker verkar helt galet. Det måste väl ändå vara bättre med ett okalibrerat momentskaft än ett fälgkors?!

Har någon kvar förpackningen/bruksanvisningen till låsbultarna? Vad står det där om åtdragningen? Fälgkors, momentnyckel, någonting alls?

Min slutliga slutsats bli detta: Om du ska använda låsbultar på din bil så får du inte montera/montera av dina hjul själv!! Detta måste göras av auktoriserad volvoverkstad! Endast utbildade volvomekaniker har expertisen för att utföra detta mycket komplicerade "space science"-moment! Om bultarna ändå fastnar, vilket de garanterat kommer göra, så kommer volvoverkstaden (Bilia Haga Norra) hävda att du monterat hjulen själv på fel sätt, mao att du ljuger om du hävdar motsatsen.

Volvos låsbultar kommer aldrig sitta på min bil igen!! Och jag kommer aldrig anlita Bilia Haga Norra, varken verkstad eller reservdelsshopen, igen. När produktionschefen behandlar reklamationer på detta sätt så vill jag inte riskera att försöka reklamera något som kanske kostat tusentals kronor.

Fan, nu blev jag arg igen... :evil:...men jag lovade ju att rapportera vad som hänt och jag hoppas verkligen att jag lyckas varna någon av er där ute. Bilia Haga Norra ska man akta sig NOGA för! Om din bil totalhavererar precis vid Frösundaleden 4 kanske du är tvungen att ta in den där men kan du köra bilen, kör någon annanstans!!

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Jensen
Fred:
Varför är du arg på Bilia HN???
Verkstadschefen har gjort en garantiförfrågan till
Volvo och fått avslag, varför skall Bilia ta ansvar för att
produkten inte håller den kvaliten man kan begära utav Volvo??
Detta borde du gå vidare med till Volvo direkt, tyvärr är detta ett jättevanligt
fenomen under denna tid på säsongen.
Bilia HN byter hjul på ganska många bilar, att man skall ta kostnaden
på varenda bil som har detta fel håller tyvärr inte i längden.
Förstår din frustration, men inte dina aggressioner mot Bilia.
av Fred
Jensen:

Då har du nog inte läst vad jag skrivit och inte heller läst trådens rubrik. Jag är förbannad på bemötandet av verkstadschefen på Bilia Haga Norra. Som jag skrev så var hans inställning från första stund att jag ljög, att jag var helt inkompetent när det gäller att skruva med bilar, att det minsann inte var några problem med Volvos låsbultar, att folk på forum som detta är idioter m.m. m.m. För mig är det en helt obegriplig inställning! ALLA känner till att Volvos låsbultsystem är en värdelös konstruktion och att då försöka vältra över problemet på kunden är otroligt fegt och kundovänligt!

Sen är jag också förbannad på Volvo som inte tar sitt ansvar när de bevisligen levererat en produkt som inte håller för normalt användande! Du skriver: "Detta borde du gå vidare med till Volvo direkt, tyvärr är detta ett jättevanligt fenomen under denna tid på säsongen. Bilia HN byter hjul på ganska många bilar, att man skall ta kostnaden på varenda bil som har detta fel håller tyvärr inte i längden."

För det första: I Sverige är det återförsäljarna som ska hantera reklamationer. Många återförsäljare tar sitt ansvar när de vet att de säljer en undermålig produkt, och ersätter kunden oavsett om de själva får ersättning från tillverkaren eller inte.
För det andra: Om detta nu är ett jättevanligt fel kanske det vore på sin plats att varna kunderna?! Om en kund kommer in och ber om en låsnyckel till låsbultarna så kanske man skulle säga att denne får vara beredd på problem och rekommendera kunden att inte använda originalbultarna utan köra med 3:e-partsbultar alt. köra utan låsbultar.
För det tredje: Ingen tvingar Bilia Haga Norra att sälja skräpet eller att ta på sig jobb! De skulle mycket väl kunna ta bort låsbultarna i sortimentet och neka jobb som beror på att Volvo säljer skräpprodukter om inte Volvo vill erkänna det. Om de sagt att "Vi är medvetna om detta problem och eftersom Volvo inte erkänner det så har vi valt att inte ha låsbultarna i vårt sortiment och att inte utföra jobb som har med dessa att göra". De skulle kunna hänvisa till rätt avdelning inom Volvo som kunderna kan kontakta vid problem.

Jag har själv jobbat på ett företag som tvådde sina händer gentemot en stor tillverkare när det gällde en specifik produkt. Kunderna blev förvånade men de kände stor respekt eftersom de kände att företaget tog kundens sida i ärendet.

Volvo och Bilia måste inse att de inte kan skylla på kunderna när det handlar om undermåliga produkter! Det är inte för inte som Volvo står på konkursens rand. De har väldigt mycket att lära från japanerna! Någon som hört att någon av de japanska biltillverkarna har problem i denna lågkonjunktur?! Nä, precis...

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]