Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jensen
Ampy skrev:JENSEN du är ju en duktig kille och väldigt stöddig bakom datorn kan du knipa igen och låta anndra som berörs av detta skriva va så snäll och tvätta din munn JAG UNDRAR VARFÖR FÅR MAN INTE SAMMA VILLKOR SOM ANNDRA BILAR SOM INTE ÄR KÖPPTA HOS DEN BILTILLVEKAREN OCH JENSEN VI ÄR MŨNGA HÄR SOM INTE HAR KÖPPT BIL HOS EN VOLVO BIL HANDLLAREN P.G.A VI HAR NÅGOT BACKOM PANNAN! VILL INTE FYLLA FICKOR PÅ DEM DÄR VOLVOHANDL.. OCH VA SÅ SNÄLL OCH KNIP IGEN ELLER SÅ KAN DU FÅ MIN ADRESS OCH KOMMA PÅ EN FIKA. VILL SE DEN KAXIGA DATA NÖRDEN! Det bästa vore om du inte kaxar och skriver sånna inlägg inan jag får flipp!
Varför accepterar du inte att du inte får den förlängda Maskinskadan???
Du är så förbannad utan någon vettig orsak, varför skulle Volvia lämna förlängd maskinskada hos varenda liten bilhandlare som finns???
Det finns många som inte köper hos Volvohandlaren, men det finns väldigt många som gör det också, och som då får ta del av fördelarna som du får hos Volvia.

Att jag skulle vilja fika med dig är inte troligt under denna livstid.
av Frigge
Ampy skrev:JENSEN du är ju en duktig kille och väldigt stöddig bakom datorn kan du knipa igen och låta anndra som berörs av detta skriva va så snäll och tvätta din munn JAG UNDRAR VARFÖR FÅR MAN INTE SAMMA VILLKOR SOM ANNDRA BILAR SOM INTE ÄR KÖPPTA HOS DEN BILTILLVEKAREN OCH JENSEN VI ÄR MŨNGA HÄR SOM INTE HAR KÖPPT BIL HOS EN VOLVO BIL HANDLLAREN P.G.A VI HAR NÅGOT BACKOM PANNAN! VILL INTE FYLLA FICKOR PÅ DEM DÄR VOLVOHANDL.. OCH VA SÅ SNÄLL OCH KNIP IGEN ELLER SÅ KAN DU FÅ MIN ADRESS OCH KOMMA PÅ EN FIKA. VILL SE DEN KAXIGA DATA NÖRDEN! Det bästa vore om du inte kaxar och skriver sånna inlägg inan jag får flipp!
Nu börjar faktiskt även jag undra hur det egentligen står till :roll:

Vad är det du inte förstår av alla dessa förklaringar du får :???:

Jensen mfl har gett dig en solklar förklaring om varför du inte får den förmånligare Maskinskadeförsäkringen om du köper av någon annan än en Volvoåterförsäljare
Användarvisningsbild
av Ampy
Men det har väl alla som läst detta fattat men disskutionen lyder varför HAR DEM SÅ DUMMA REGLER TANKE PÅ ANNDRA BIL MÄRKE EX SAAB . WV, BMW , MERCEDES DEM ALLA HAR MÄRKES FÖRSÄKRINGAR MEN ÄNDA KRAVET ÄR VÄL ATT DU ÄGER EN UTAV MÄRKENA OCH SÅ GÄLLER ALLT MEN BARA VOLVO HAR INTE DET!!! det är ju därför man vill höra anndra vad dem tycker om det!
av totfof
Ampy skrev:Men det har väl alla som läst detta fattat men disskutionen lyder varför HAR DEM SÅ DUMMA REGLER TANKE PÅ ANNDRA BIL MÄRKE EX SAAB . WV, BMW , MERCEDES DEM ALLA HAR MÄRKES FÖRSÄKRINGAR MEN ÄNDA KRAVET ÄR VÄL ATT DU ÄGER EN UTAV MÄRKENA OCH SÅ GÄLLER ALLT MEN BARA VOLVO HAR INTE DET!!! det är ju därför man vill höra anndra vad dem tycker om det!
Och det ær ju dessutom redan konstaterat varfør volvia har de regler som de har, eller hur? Førmodligen beror det på att volvia/volvo anser sig ha en såpass stark position på den svenska marknaden att de kan ta sig lite friheter.

Personligen tycker jag att det är inte ett uns förvånande att två bolag som är såpass tätt knutna till varandra arbetar för att ge varandra fördelar.

Klart att man kan ha åsikter på att det är såhär men det får ju finnas nån sorts gräns också. Det har framgått med all önskad tydlighet var du står i frågan ampy.
av Seafront
Re: tracker

Jag grundar det på offerter från flera bolag. Har mejlat i praktiken alla försäkringsbolag och begärt offert på bil samordnad med hem (bostadsrätt +allrisk). Ingen av bolagen har offererat helförsäkring på bildelen under 5700 kr (Volvia 4476 kr). I praktiken alla bolag har högre självrisker på delkasko, inte mycket men iaf mer än Volvia. När jag skriver om sämre villkor så menar jag naturligtvis högre självrisker.

Aktsam är säkert jättebra när det tex gäller bilar som har motorer under 180 hk. Nu var ju mitt svar riktat till Ampy som tänker byta bolag, bilar med bara ett par år på nacken och har en motor som 2.5T passar inte riktigt in i tex Aktsams mallar, man får räkna med att Aktsam inte försäkrar Ampys bil.

Volvia är faktiskt ganska dyr på lite äldre bilar men på nyare med lite större motor är dem nästan alltid billigast.
Användarvisningsbild
av Funk
Det finns flera märken som har liknande villkor, med förbättrade försäkringsvillkor om man handlar och/eller servar inom koncernen, så Volvo/Volvia är inte unika alls att ge dessa fördelar..

/Thomas

PS: Det blir väldigt jobbigt att läsa text med bara versaler...
av ljungström
När min moster och hennes sambo skulle köpa en begagnad Mercedes förra året hade de tänkt betala mellanskillnaden kontant. Dock kunde de, om de finansierade bilen hos Daimler-Chrysler Finans, får förlängd nybilsgaranti. Således lånade de 10 % av bilpriset och bilen nybilsgaranti utsträcktes ett par år extra. En förmån som inte gäller om man betalar kontant, köper av icke auktoriserad handlare eller lånar av en kreditgivare.

Samma sak med Toyotas kvalitetsförsäkring på begagnade bil, den gäller enbart bilar som sålt av Toyotahandlare.

Givetvis vill Volvo och Volvohandlarna att du finansierar hos Volvo Finans, försäkrar i Volvia och köper din bil hos en auktoriserad handlare och därför så erbjuder man dessa förmåner.

Om du nu har gjort ett klipp och köpt bilen hos en annan handlare så borde det väl blir några slantar över till ev reparationer mellan 10000 och 15000 mil?
Användarvisningsbild
av tracker
Seafront skrev:Re: tracker

Jag grundar det på offerter från flera bolag. Har mejlat i praktiken alla försäkringsbolag och begärt offert på bil samordnad med hem (bostadsrätt +allrisk). Ingen av bolagen har offererat helförsäkring på bildelen under 5700 kr (Volvia 4476 kr). I praktiken alla bolag har högre självrisker på delkasko, inte mycket men iaf mer än Volvia. När jag skriver om sämre villkor så menar jag naturligtvis högre självrisker.

Aktsam är säkert jättebra när det tex gäller bilar som har motorer under 180 hk. Nu var ju mitt svar riktat till Ampy som tänker byta bolag, bilar med bara ett par år på nacken och har en motor som 2.5T passar inte riktigt in i tex Aktsams mallar, man får räkna med att Aktsam inte försäkrar Ampys bil.

Volvia är faktiskt ganska dyr på lite äldre bilar men på nyare med lite större motor är dem nästan alltid billigast.
oki !

jag fick ge 4061:- på aktsam medan volvia ville ha en 1000:- mer
detta var i maj så nu är den uppe i 4606:-
Användarvisningsbild
av Ampy
ja men vissa får det billigare på Volvia men det är ju lite synd med sånna regler vet inte om Toyota men kan utala mig om SAAB och HONDA ACCORD type R igen av dem bilar var köppta på Saab eller Honda ÅF men när jag skulle försäkra hondan ex på folksam märke va det ingen frågan vart har du köppt bilen nej det gällde samma villkor även saab på saabforsäkring. Det är därför jag är litte putt gått folk att volvo inte tar sig i kragen och gör som anndra!
Användarvisningsbild
av Ericsson
Nu vet jag inte om Volvia har sådär mycket egentligen med Volvo att göra annat än att dom försäkrar just Volvo-bilar. Jag har för mig att det är If som äger varumärket Volvia. http://www.volvia.se/priv/www.volvia?i_p=99

Volvohandlarna fungerar mer eller mindre som försäkringförsäljare åt Volvia och som en premie (förmodligen en av flera) kan dom då erbjuda sina kunder en förmånligare försäkring vilket således förmodligen är ett argument att köpa en Volvos hos just dem.

Konstigare än så är det väl inte, behöver väl inte blanda in biltillverkaren i det hela.
Fukt i ena strålkastaren

Hej! Jag har problem med att ena min strål[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]

Att bilen har gått 14200 mil förmodat […]

Hög framvagn biltema

Är det inte rätt typiskt Biltema, deras […]