Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
Står det ord mot ord och ingen annan bevisning så faller det.
Hade du haft opartiska vittnen som sett själva påkörningen hade det gått.
Eller om man har övervakningsfilm där man ser händelsen.

I övriga fall är det trafikförsäkringsföreningen alt den egna vagnskadeförsäkringen som ersätter skadan.

När det gäller min bil är jag ganska långsint och det hade säkert slutat med olagligheter som färgborrtagningsmedel på länkarmsfästen vintertid...
Jasså, fick du underkänt på besiktningen pga rost? Vad tråkigt....

Men det där ser ju ut som slipsvamp over hela vindrutan, vad irriterande när det blir så....

Är rutan randig av aquapel? Det putsar du nog bort med fönsterputs...
Användarvisningsbild
av Hanzon
Min förra V70 blev påkörd på parkeringen och idioten som gjorde det kontaktade så klart inte mig. Eftersom jag inte hade vittne som kunde bekräfta att bilen var oskadad när jag parkerade så fick det inte godkänt som parkeringskada av försäkringsbolaget, jag fick stå för självrisken på 7000kr då jag hade vagnskadegaranti, jag kunde haft roligare för de pengarna.
Det jag lärt mig om det skulle inträffa igen är att alltid ha vittne som kan bekräfta att bilen är hel när jag parkerar den.
Förstår dig helt och hållet att du vill sälja din bil, jag övervägde samma sak då min bil enbart var drygt ett år när det inträffade.
Nu blev reperationen riktigt bra, gick inte se att stora delar av vänstersidan var omlackad.
Min bedömning är att det är solklart att det är XC60 på bilden som orsakat skadan på din bil, man blir mörkrädd hur vissa bara kan neka till saker som är väldigt uppenbara.
Senast redigerad av 1 Hanzon, redigerad totalt 0 gånger.
Har varit med om ungefär samma sak för ca 10 år sedan,hade en v70 -00 och grannen en likadan.Hade vart iväg och tvättat bilen och parkerade när han inte var hemma dvs tomt brevid. Kommer till bilen pga att jag glömt torkduken i bilen,då ser jag att jag fått ett rejält dörruppslag i bakdörren.Kontaktar grannen som äger bilen och han tvärnekar trots att jag lyckas få med honom till bilen och matcha hans dörr mot min skada..... Anmäler till bolaget som vill att jag tar det på vagnskada (Är inte kund där längre och kommer aldrig att bli igen) Utav någon outgrundlig så byter grannen plats efter ett tag och jag hyrde även den brevid,undra varför han bytte plats?? :roll:
Användarvisningsbild
av MartinS
Råkade ut för en liknande sak för 10 år sedan. Försäkringsbolaget var inga problem, de gick på bilderna jag tagit och fällde motparten, så det inte kostade mig något. Jag hade vittne som kunde bekräfta att bilen var hel innan parkeringen och påkörd efteråt, det är viktigt!

Jag anmälde det också till polisen för smitning, med bilderna, mitt vittnesmål och ytterligare ett vittne. Det blev ingen fällande dom trots detta. Mannen nekade, då han inte märkt något. Tingsrätten tyckte att det nog kunde det varit mannen som gjort det, men eftersom han inte märkt något kunde han inte fällas för smitning.

Det jobbiga här är ju att det är fasta platser....och personer...
av Johnson82
Det spelar egentligen ingen roll även om skadans höjd och utseende matchar skadan på den andra bilen. Om det inte finns något vittne att ta hänsyn till och att motparten blånekar då är det kört. Det måste finnas ett styrkt vållande för att kräva ersättning från någon annans trafikförsäkring.

Därför kräver även Trafikförsäkringsföreningen att man ska ha vittnen vid en parkeringsskada då enbart skadans utseende sällan styrker att den egna bilen stått parkerad.

Jag jobbar med detta dagligen och vet vilket j-vla problem dessa skador är för att folk inte tar sitt ansvar och att bilägaren allt som oftast haren nyare bil med självrisker på att mellan 6-12.000 kr...
Användarvisningsbild
av Mabuse
Saken blir ju inte bättre av att polisen inte vill göra sitt jobb utan lägger ner (eller inte ens tar emot anmälan) utredningen. Då är det fan inte konstigt om folk börjar ta saken i egna händer.
Nu får man ju inte lossa på skruvar till spindelleden på höger fram på andras bilar utan att säga till, men visst blir det frestande?
av sparwen
Johnson82 skrev:Det spelar egentligen ingen roll även om skadans höjd och utseende matchar skadan på den andra bilen. Om det inte finns något vittne att ta hänsyn till och att motparten blånekar då är det kört. Det måste finnas ett styrkt vållande för att kräva ersättning från någon annans trafikförsäkring.

Därför kräver även Trafikförsäkringsföreningen att man ska ha vittnen vid en parkeringsskada då enbart skadans utseende sällan styrker att den egna bilen stått parkerad.

Jag jobbar med detta dagligen och vet vilket j-vla problem dessa skador är för att folk inte tar sitt ansvar och att bilägaren allt som oftast haren nyare bil med självrisker på att mellan 6-12.000 kr...
Intressant det skulle vara om det gällde alla form av brott. Bevis finns men inget vittne, då är det kört.
av Lövet
Problemet är att "beviset" inte är entydigt. Visst skulle man kunna göra lackprover och likn. men där är vi helt enkelt inte för denna typ av brott.
av Mjölby
Vändning i fallet

Motparten tar på sig skadorna som uppkommit på min bil. Jag behöver inte betala något alls förutom 1/3 av km kostnaden för ev hyrbil + bränsle.

Har varit lite oroligt ett tag nu innan det löste sig. Men inatt har jag sovit gått igen.

Hoppas nu att reparationen blir bra gjort.

Återkommer när bilen är klar.

Tack för alla synpunkter och tips på vad man ska tänka på och hur man ska göra. Mycket jobb har det varit med många telefonsamtal till försäkringsbolaget, polisen samt ansvarig för aktuellt garage. Men nu ser jag ljuset i tunneln.

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]