Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Håller med. Med det kanske är en "äldre" person med många mil i baken. :) Jag är en "äldre" person som har många mil i baken. Jag har dessutom drivit ett taxiåkeri i 35 år. Jag har fått en bil inlöst. ??:-/
Det handlar ju även om vilka bilar man håller sig till, kör man enbart med äldre bilar är det ju lättare att få bilen inlöst än om man har nyare och dyrare bil även om det egentligen handlar om mindre skador.
Så det behöver ju inte enbart handla om bristande körkunskaper;)
Man kan också låta bli att krocka. Vissa har väldigt mycket "otur" i trafiken många gånger i rad. Försäkringsbolagen har rätt bra koll på vilka efter ett tag.

Angående värderingen så skadar det ingenting att försöka. Dock känns uppfattningen om värdet väldigt hög så jag skulle nog inte hoppas på allt för mycket. Om allt man kan förlora är att betala värderingskostnaden tycker jag ändå det är värt det.
Man behöver ju inte vara vållande alla gånger, så det finns fler alternativ än att bara vara en dålig förare.

Tycker inte man ska dra in en oberoende i detta fallet, man riskerar att förlora för mycket.
Man får ett bud på 14 000:- av FB.
Värderingsmannen anser att den är värd 12 000:-
Då i bästa fall står budet på 14k kvar, minus kostnaden för värderingen (2-3000:-!?).
Och sen minus självrisk 3-5000:- om man själv är vållande.
Det är liksom för lite pengar att spela på anser jag.
Tjena igen.. Nu är ärendet snart klart.

Jag och värderingsmannen från Volvia har haft en konversation på mail nu ett tag för att försöka komma överens. Jag vart lite sne på personen från Volvia då det var han som styrde hela samtalet/värderingen.. Sa att du ska få 12k för den men en opartisk värderingsman kostar 2-3k så du får 14k för den. Svarade att jag inte kommer gå med på detta, efter att ha granskat marknaden själv både firmor och privat så tycker jag att den borde va lite högre värderad.
Så jag drog i ganska hårt till han och avslutade mitt mail med "Så du säger 14k, jag säger 25k.. Kan du ge mig ett nytt bud så kan vi väl försöka göra en bra affär där jag blir nöjd men även du.. " i hopp om att få några tusenlappar till så jag känner att jag påverkat på något sätt.
Får sedan mail att han vill ha lite underlag på reperationer och underhåll som jag lagt ner på bilen sedan jag vart ägare samt "Jag misstänker att du köpt bilen för max 3000kr, därav står mitt bud kvar på 14000kr eller opartisk."
När jag läste det var jag förvånad och jävigt förbannad, så skrev tillbaka bla. "Vad du misstänker, skiter jag i. Vart har du fått 3000 kr ifrån? Hitta någon v70 -97 som kostar 3k, länka mig det eller håll käften!" då jag faktiskt betala 3000kr för bilen, men då var den avställd och obessad samt bromsarna var ur funktion. Så visste att det var en hel del saker som skall göras och att det är känslan man får gå efter, dock så var det bara 2 privata ägare innan mig så den var i fint skick i övrigt.
Men sen skriver han tillbaka att "3.000:- var begärt pris på din bil från en blocketannons, antar att det var den du köpte den från?" Så skrev tillbaka "Men vad du anser och inte hör väl ändå inte hit, det är marknadspriserna och det är fakta!" Hur fick du reda på den informationen? Och om du nu vet vad jag köpte bilen för, varför skrev du då att du "gissar" på vad jag köpt bilen för. Var det därför du vill att jag skall skicka in underlag på vad "JAG" lagt ut på bilen.

Så tog en värderingsman för jag vart så jävla sne på hur han skötte ärendet, tycker han borde ringt mig direkt och sagt "Jag såg att du köpte bilen här för några månader sedan för 3k, men jag ser även att den var obessad, körförbud & oskattad, så jag förstår att du lagt ner en både tid och pengar för detta, så efter att granskat marknaden så tycker jag att den är värderad till 14k efter din utrustning & miltal. Kolla gärna in marknaden under dagen/kvällen så återkommer jag till dig imorgon, såvida du inte vill att jag sätter in 14k in på ditt konto direkt?" Skulle vart mycket skönare, och chansen är då stor att jag skulle gått med på 14k direkt.

Hahhaha, men tror det vart bara lite över 800kr mer jag fick från värderingsmannen så det vart ju ingen markant skillnad. Dock skulle han avvakta några dagar då värderingen gjordes under januari månad, och många säljer sina bilar under marknadspriset för att ha råd med januari månaden.

Hur som helst, det var min uppdatering. Sry för ett rörligt inlägg men orkar inte granska igenom allt..
crumpets skrev:Imponerande att vara inne på sin tredje inlösta bil :shock:
Mycket vilt där jag bor.. Men sen får man ju ta hänsyn till att bilarna inte har något större värde.. Skulle de vara en nyare bil så är ju sannolikheten stor att de skulle laga bilen.
SvenB skrev:Håller med. Med det kanske är en "äldre" person med många mil i baken. :) Jag är en "äldre" person som har många mil i baken. Jag har dessutom drivit ett taxiåkeri i 35 år. Jag har fått en bil inlöst. ??:-/
22 år, körkort sen 18 men vart av med det 1 månad efter för fortkörning :cry: men tog om det efter spärrtiden gick ut. Men jag kör väldigt mycket då jag bor i glesbygden där det också är mycket vilt.
Lövet skrev:Man kan också låta bli att krocka. Vissa har väldigt mycket "otur" i trafiken många gånger i rad. Försäkringsbolagen har rätt bra koll på vilka efter ett tag.

Angående värderingen så skadar det ingenting att försöka. Dock känns uppfattningen om värdet väldigt hög så jag skulle nog inte hoppas på allt för mycket. Om allt man kan förlora är att betala värderingskostnaden tycker jag ändå det är värt det.
Jo det är ju självklart. Första gången så hade jag inte en chans, de var en "sjuk" krock, rådjuret träffade grillen, vänster lykta men rumpan åkte in i hjulet, och när den gjorde det så slungades den in i förardörren.. Asså detta är så jävla sjuk krock att det är ofattbart. Bajs och inälvor låg på bilen och marken, sen var det hår runt hjulet som fastnade..

Denna gång så försökte jag vejja, fick sladd ner i diket, och det small till undertill, sedan sladd upp igen på vägbanan och såg att det börja rinna olja längs med vägen. Alla olyckor har skett i vinterväglag. Och ja, jag anpassar hastigheten till väglagret.
Hilmer skrev:Man behöver ju inte vara vållande alla gånger, så det finns fler alternativ än att bara vara en dålig förare.

Tycker inte man ska dra in en oberoende i detta fallet, man riskerar att förlora för mycket.
Då i bästa fall står budet på 14k kvar, minus kostnaden för värderingen (2-3000:-!?).
Asså när jag skrev värderingsmannen menade jag killen på inlösen Volvia, han sa först 12k men med tanke på att en opartisk värderingsman kostar 2-3k så får du 14k för din.
Budet blir alltid det som värderingsmannen kommer fram till, om du tar en värderingsman försvinner försäkringsbolagets bud.
Har ingen självrisk på viltolyckor.
Sen är det ju givetvis försäkringsbolaget som står för kostnaden av värderingsmannen förordnad av Svenska Handelskammaren.

Så i mitt fall skulle jag enbart förlora om värderingsmannen värderar under 14k. Allt över är "vinst"..
Amandus skrev:
Hilmer skrev:Man behöver ju inte vara vållande alla gånger, så det finns fler alternativ än att bara vara en dålig förare.

Asså när jag skrev värderingsmannen menade jag killen på inlösen Volvia, han sa först 12k men med tanke på att en opartisk värderingsman kostar 2-3k så får du 14k för din.
Budet blir alltid det som värderingsmannen kommer fram till, om du tar en värderingsman försvinner försäkringsbolagets bud.
Har ingen självrisk på viltolyckor.
Sen är det ju givetvis försäkringsbolaget som står för kostnaden av värderingsmannen förordnad av Svenska Handelskammaren.

Så i mitt fall skulle jag enbart förlora om värderingsmannen värderar under 14k. Allt över är "vinst"..
Det är ju det jag skrev, att risken finns att du förlorar på det om du drar in en oberoende besiktning.
SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gö[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]