Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Merlin.swe
Fick också ett inbetalningskort idag på 559:-.
Enligt det så avser fakturan skillnaden mellan tidigare och ny skatt. Har tidigare betalat in 3106:-, ny skatt är 3605:-. Jag får skillnaden till 499:- enligt mitt sätt att räkna... :???:
Hoppas det inte är faktura avgift på 60:- de försöker lura mig på då jag vanligtvis har E-Faktura. Har inte bett om att få vare sig en extra faktura eller en på papper dessutom.
Vad säger lagen om retroaktiva skatter... Kap 2 paragraf 10....
av Lövet
Kolla upp att perioden är identisk. Annars håller jag med om att det är konstigt.
av Merlin.swe
Lusläste min gamla faktura och såg att jag på den tidigare betalt 60:- i registreringsavgift (bilen är nyinköpt) så då stämmer mellanskillnaden faktiskt. :oops:
Men jag får fortfarande vara sur över att få betala retroaktivt. Oavsett om man betalar i förskott eller efterskott så har jag betalt min skatt redan på den första fakturan som kom. Så oavsett hur man vänder på det så är detta en retroaktiv skatt. Och om jag fattat följande rätt är det inte OK. Men jag kan erkänna att jag inte riktigt hänger med på vad som står.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true
av Lövet
Skatten avser en viss period men du betalar den preliminärt i förskott. Finns flera andra skatter som funkar på samma sätt, exempelvis inkomstskatten. Ett annat exempel åt andra hållet är bostadsbidrag. Där anger du en viss inkomst för nästa år men om du överstiger den blir du återbetalningsskyldig.
av GeBo
han man betalat in för lite, så har man
det ska vara lika för alla, oberoende vid vilken tidpunkt skatten betalas...
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
torbjorn_75 skrev:
SvenB skrev:Frågan är vad alternativet varit i rådande läge?
Ja, det är en bra fråga.
Decemberöverenskommelsen var nog inte så dum trots allt.
SvenB skrev:Ja, det är väl ingen idé att låta bli att betala. :D
Om han ställer av bilen slipper han betala. Men när det väl kommer till kritan tycker alla snåljåpar att det lätt är värt 245 kronor och mer därtill, och fortsätter glatt att skita ner naturen och förpesta luften som vi andra ska andas. :evil:

Fordonsskatten borde ta mig fan dubbleras. :-(O)
pma mig din adress då så kan ju du betala räkningen åt oss eftersom du gillar högre bil skatt
jo jag är en jävla snåljåp som grinar när jag skiter men hellre det än en sketen miljö partist .
Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]