Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zalmondorro
para skrev:
zalmondorro skrev:Hmm vi kom inte överrens om någonting alls, vi diskuterade aldrig skatten. Däremot så ska jag serva den, det pratade vi om.
Skatten var inte betald när jag köpte den. Köpet blev den 2 Dec och skattemånaden är December.
Enligt reglerna är det såklart säljaren som är betalningsskyldig men jag kan förstå att han inte har lust till det och nog känner sig lurad. Det är ju du som ska använda bilen 363 av de 365 dagar han måste betala för. Visste du om detta innan köpet eller när kom du på det?

När man säljer hus jämkas fastighetsskatten rättvist mellan köpare och säljare beroende på hur lång tid av året man ägt huset, borde vara nått liknande för fordonsskatten.
Visste inte om jag skulle betala skatten eller inte. Läste sen på TS hemsida hur det funkade, och tänkte då att han hade betalat eftersom det var han som skulle betala, men sen visade det sig att det hade han inte och tänkte inte göra heller, så jag får vänta ett tag till och se vad som händer.
men jag behöver bilen senare Saaben som vi har ska säljas. Jag kör inte bara i Dorotea utan en hel del längre turer också så törs ju inte "tjuvköra"
Användarvisningsbild
av zalmondorro
SvenB skrev:
zalmondorro skrev:Hmm vi kom inte överrens om någonting alls, vi diskuterade aldrig skatten. Däremot så ska jag serva den, det pratade vi om.
Skatten var inte betald när jag köpte den. Köpet blev den 2 Dec och skattemånaden är December.
Om ni inte diskuterade skatten, kan jag i viss mån förstå förra ägaren. Han tycker väl inte att det är hans sak att betala skatt på en bil som han inte ägt under någon del av skatteperioden. Jämför med om du köper en bil från bilfirma. De ställer på bilen och du får betala ännu mer i skatt än du får göra nu.

I och för sig kan man tycka så, MEN då skulle han sagt att jag var tvungen att betala skatten också, vilket han INTE gjorde.
tycke mot tycke eller ord mot ord då anser ju jag att även då att lagen gäller............
Användarvisningsbild
av joel80
Ring TS (förvirrande att förkorta Transportstyrelsen med TS på ett forum.. tog lite fundering innan jag förstår att det inte betydde "trådskaparen" den här gången! :) ) och fråga hur det funkar om han inte betalar och får inkassokrav... om du då kan gå in och betala själva skatten, och låta inkassokravet ligga kvar på honom.
Kan ju bli jobbigt om du måste lösa hans inkassokostnader för att få bilen körbar.
Användarvisningsbild
av zalmondorro
joel80 skrev:Ring TS (förvirrande att förkorta Transportstyrelsen med TS på ett forum.. tog lite fundering innan jag förstår att det inte betydde "trådskaparen" den här gången! :) ) och fråga hur det funkar om han inte betalar och får inkassokrav... om du då kan gå in och betala själva skatten, och låta inkassokravet ligga kvar på honom.
Kan ju bli jobbigt om du måste lösa hans inkassokostnader för att få bilen körbar.
Betala kan jag det vet jag, har fått bangiro och OCR och allt
Huruvida hans skuld försvinner eller inte vet jag inte.
Men hans betalningsanmärkning lär väl hänga med i 3 år efter skulden blivit betald som vanligt....
Måste maila Transportstyrelsen igen och kolla det.

B
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
zalmondorro skrev:Jag kör inte bara i Dorotea utan en hel del längre turer också så törs ju inte "tjuvköra"
Fegis. Jag skulle inte ha några problem att tjuvköra.
Det är större chans att vinna på lotto än att bli stoppad av polis.
Och blir man mot förmodan stoppad kollar de promille och körkort, inte om skatten är betald.
Användarvisningsbild
av joel80
Eh.. dom slår väl alltid in regnr i datorn i polisbilen för att se så den inte är lyst eller så.. då borde dom se det också.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Nej, de slår sällan in reg.nr. i datorn när det är blåskontroll. 50/50 att de ens tittar på körkortet,
man får bara blåsa och är det grönt är det tack och hej då.
Användarvisningsbild
av joel80
Min uppfattning och observationer då jag stoppats vid kontroller är att det alltid sitter någon i en bil och slår i datorn. Jag har tyvärr inga poliskompisar att fråga. Var har du fått din information ifrån? Eller är det bara vad du tror?
Användarvisningsbild
av SvenB
zalmondorro skrev:
Men hans betalningsanmärkning lär väl hänga med i 3 år efter skulden blivit betald som vanligt....
Men han få ingen anmärkning om inte skulden hamnat hos Kronofogden. Jag vill inte uppmana dig att svartköra, men om du betalar så är hans skuld bara inkassokostnaden om ens det. Men ring Transportstyrelsen.
Användarvisningsbild
av zalmondorro
SvenB skrev:
zalmondorro skrev:
Men han få ingen anmärkning om inte skulden hamnat hos Kronofogden. Jag vill inte uppmana dig att svartköra, men om du betalar så är hans skuld bara inkassokostnaden om ens det. Men ring Transportstyrelsen.
En påminnelse gick ut från TS den 21/1 nästa inbetalning kommer från Kronokalle såden lär han nog redan ha fått.

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]