Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag är ny här, men hittar inget sätt att skapa en ny tråd. Är det hemligt?

I alla fall har jag en fråga.

Måste parkeringsbolaget prestera ett bildbevis på att min skiva varit inställd som vakten påstår?
HOJAB vägrar att lämna ut något bildbevis - jag är störtsäker på att jag ställt min skiva på 16.30 men vakten har skrivit 17.00
Dessutom anser de sig nu (efter andra brevet) ha makt att avsluta kommunikationen och gå till tinget trots att de inte svarat på någon av mina frågor.

Vad säger lagen.? Måste det finnas ett bildbevis för att jag ska fällas i Tinget?

Eller är man rästtslös? Vakterna kan "hitta på" vad som helst utan att behöva bevisa det?
Vidrigt med tanke på att de har provision...

Tacksam för synpunkter.
Varga
Varga

Lagen säger ingenting om bildbevis.

Om det går till tinget så är det avgörande vem tingsrätten sätter störst tilltro till, och tingsrätten har en tendens att tro mer på parkeringsbolaget än på bilisten. Utgångspunkten verkar vara att parkeringsbolaget inte har något att vinna på att ljuga. Det är ju märkligt med tanke på att parkeringsbolagets enda inkomstkälla i många fall är kontrollavgifterna. Parkeringsbolaget har med andra ord allt att vinna på att bluffa.

Ja - i praktiken är du antagligen rättslös. För några år sedan lämnades en utredning till regeringen (parkeringsutredningen) och den pekar bland annat ut hur rättslös bilisten är i förhållande till parkeringsbolagen. Regeringen har valt att inte åtgärda parkeringsutredningens rekommendationer. Huvudsakliga motiveringen från vår kommunikationsminister är att parkeringsbolagen som tillhör Svepark (parkeringsbolagens intrresseförening vars högsta prioritet är att tillvarata parkeringsbolagens intressen) arbetar enligt Sveparks etiska regler. Det enda parkeringsbolag som jag har praktiska erfarenheter av är Q-Park och jag har bevis för att de bryter mot nästan alla Sveparks etiska regler.

Min egen erfarenhet av Q-Park är att de inte drar sig ett ögonblick för att ljuga för tingsrätten. Den stämningsansökan de lämnade in mot mig var full av lögner. Min enda räddning var att jag hade solklara bevis för att de ljög. Jag har ingen erfarenhet av andra parkeringsbolag i modern tid.

Antagligen har parkeringsbolaget markerat att det finns fotobevis på kontrollavgiften men det har faktiskt hänt att parkeringsbolag förfalskat fotobevis (photoshoppat) så att det passar deras ändamål. Tingsrätten har vid ett tillfälle upptäckt detta.

Vilken överträdelse har parkeringsbolaget angett på kontrollavgiften?
Hett tips fota din p-skiva så att du får med lite av vad du står och sen vad det står på skivan. Personligen så ser jag ALLTID till att ta egna Bildbevis när jag sätter biljett eller skiva.
cybermunk skrev:Hett tips fota din p-skiva så att du får med lite av vad du står och sen vad det står på skivan. Personligen så ser jag ALLTID till att ta egna Bildbevis när jag sätter biljett eller skiva.
Kan nog vara bra om man orkar.

Om man nu gör det tror jag att det kan vara bra att få med de bilar som står i närheten av egna bilen. I mitt fall hade jag fotobevis somn visade samma bilar intill min som fanns på Q-Parks fotobevis. Skillnaden mellan min bild och Q-Parks var att den visade alla fakta medan Q-Parks bara viisade de delar som passade deras lögner. Jag visade inte heller mitt bildbevis för Q-Park innan de skickat in sitt bildbevis till tingsräten för att de inte skulle kunna fotoshoppa fram förfalskade bildbevis som passade deras lögner. De kunde ju t.ex. lätt ha sett till att skära bort bilarna som stod bredvid min bil och på det sättet kunna påstå att min bild var tagen vid ett annat tillfälle.

Jag gissar att en del av orsaken till att HOJAB vägrar visa bildbevis före stämningsansökan till tingsrätten är att de vid behov vill kunna anpassa bevisen så att de motsäger bilistens påståenden. Därför kommer jag aldrig att visa mina bevis före stämningsansökan. De får ju mycket svårt att föralska sina bevis när de väl skickats till tingsrätten.

Nästa gång jag råkar ut för en kontrollavgift där jag vet att jag har rätt kommer jag att direkt göra ett blankt bestridande. Jag kommer alltså över huvud taget inte att argumentera för min sak, bara bestrida. Observera att detta bara kan göras för kontrollavgift på privat mark, inte för felparkeringsvagift på offentlig mark, där måste orsak till bestridandet ges.

EDIT: Efter parkeringstillfället men innan dom föll har Q-Park målat en parkeringsruta där jag stod samt ändrat skyltningen på platsen. Det verkar som om de velat städa undan bevisen för sina felgrepp. Jag har flygbilder både före och efter parkeringstillfället som visar skillnaderna.
Surkart skrev:Varga
.......
Vilken överträdelse har parkeringsbolaget angett på kontrollavgiften?
Förläggandet grundar sig på anklagelse om överträdelse enligt kod 51, vilken avser:
”Uppställt utöver längsta tillåtna uppställningstid”

Här mitt första bestridande-brev

Förläggandet grundar sig på anklagelse om överträdelse enligt kod 51, vilken avser:
Detta är helt fel eftersom fordonet var uppställt 090924 mellan 16.16 och 17.03, vilket är 47 min och definitivt inom längsta tillåtna uppställningstid.

Jag ber er avskriva detta ärende eller inkomma med bevis på att fordonet angivet datum varit uppställt utöver längsta tillåtna uppställningstid, dvs mer än 2 timmar, på samma parkeringsplats.

Jag parkerade bilen kl 16.16 och ställde P-skivan på 16:30, möjligen kan snurran ha kommit mot vindrutan vid uppställning så att inställningen rubbats förbi halvsträcket mot 17. Parkeringsvakten som befann sig 1/2 meter från min bil när jag parkerade den, vände sig tydligen genast till min bil så snart jag vänt ryggen till och bara 1 minut senare skriver han en betalningsförläggande!

Anklagelsen bygger alltså på ett antagande att bilen kan ha varit uppställd redan strax före 5 på morgonen eller rent utav före 17 dygnet innan, eller egentligen från vilket okänd tidpunkt som helst i det förgångna.
Ni bygger således er anklagelse på ett antagande att fordonet var uppställt minst 2 timmar innan parkeringsvakten kom.

I Sverige är det medborgarens rätt att bedömdas oskyldig tills motsatsen har bevisats. Och ett antagande är inget bevis.
Därför har jag ingen skyldighet att bevisa att min bil inte var uppställd flera timmar innan parkeringsvakten kom. Det är upp till er att bevisa detta.

För att styrka min sak däremot kan jag uppvisa kvitto från kassan på Lidl kl 16:10, som styrker att jag inte kan ha parkerat bilen i Bålsta Centrum före 16:10.

kvittot bifogade jag min bestridan.

mvh Varga
Varga skrev:Förläggandet grundar sig på anklagelse om överträdelse enligt kod 51, vilken avser:
Om det är så att parkeringsvakten sett dig parkera så ljuger han/hon. Han/hon vet ju antagligen ungefär hur länge du stått där. Tyvärr är det ju svårt att bevisa.

Egentligen borde väl kontrollavgiften ha angett "P-skiva felinställd" eller liknande i det här fallet.
Varga skrev:I Sverige är det medborgarens rätt att bedömdas oskyldig tills motsatsen har bevisats. Och ett antagande är inget bevis.
Därför har jag ingen skyldighet att bevisa att min bil inte var uppställd flera timmar innan parkeringsvakten kom. Det är upp till er att bevisa detta.
Jag är visserligen inte jurist men jag tror att du har fel här. Det här kan gälla brottmål men om ett parkeringsärende kommer upp i tingsrätten är det som tvistemål och där gäller inte att skuld måste bevisas utom rimligt tvivel. En felparkering är inte ett brott i Sverige. I ett tvistemål vinner den som tingsrätten TROR har rätt.

Jag tolkar inte heller ditt brev som ett bestridande utan som ett överklagande. Det kan förefalla vara hårklyverier men rent juridiskt är det stor skillnad.

Dú kan i och för sig hålla på och överklaga i det oändliga så länge du har något nytt att tillföra till diskussionen men om inte parkeringsbolaget ger med sig så måste du till slut välja mellan att betala eller bestrida.

Om du verkligen vill bestrida så måste det stå i brevet att du "bestrider kontrollavgiften". Du måste i så fall vara beredd att svara inför tingsrätten och det kräver antagligen att du sätter dig in lite bättre i vad som gäller. Alternativt anlitar du advokat men jag skulle inte rekommendera det. Om du anlitar advokat får du betala merparten av advokatens arvode ur egen ficka, även om du vinner i tingsrätten. Det blir antagligen en mycket dålig affär.

Om ärendet går till tingsrättten och parkeringsbolaget på kontrollavgiften angett att de har fotobevis så lär de nog i praktiken bli tvungna att presentera dessa fotobevis inför tingsrätten. Det är visserligen inget lagkrav men jag antar att det skulle vara illa för trovärdigheten om de inte vill visa dessa för tingsrätten. Rent teoretiskt kan de ju skylla på tekniska problem eller att de tappat bort dem men jag tror återigen att trovärdigheten sjunker något. I dessa fotobevis måste rimligen P-skivan finnas med, annars är det ju inget fotobevis. I stämningsansökan måste de ange syftet med varje insänt bevis. (Den regeln följde inte HOJAB när de stämde mig. De bara skickade in några fotografier utan någon soom helst kommentar. En bild visade att jag stod utanför markerad plats medan det var ytterligare två fullständigt meningslösa bilder där man bara såg framrutan samt inredningen i bilen. På den ena av dessa två bilder kunde man ana att det låg en P-skiva på instrumentbrädan men den syntes bara som en ljus rektangel. Det gick inte ens att säkert avgöra att det rörde sig om en P-skiva. Jag har ingen aning om varför de sände in dessa bilder, ärendet hade inte ett dugg med P-skivan att göra.)

Jag tycker också att du i ditt svar till tingsrätten ska skriva att det är troligt att parkeringsvakten sett hur länge du parkerat. Parkeringsvakten kan ju visserligen ljuga men det är inte ofarligt att ljuga inför tingsrätten. Om det skulle gå till muntlig förhandling och parkeringsvakten ljuger under ed så är det ett mycket allvarligt brott som kan leda till fängelse. Detsamma gäller naturligtvis för dig.

Det är alltså rimligt att tro att HOJAB skickar in en bild av P-skivan till tingsrätten (om det finns en bild). Om det är som du skriver så borde det alltså framgå av bilden att du har rätt. Men det är inte otroligt att de stämmer dig även om de vet att de har fel. Så var det i mitt ärende.

Om ärendet går till tingsrätten kommer HOJAB att (utöver kontrollavgiften) kräva ersättning för sina kostnader. I praktiken kan de bara kräva ersättning för den avgift de betalar till tingsrätten. I mitt fall krävde de 450 kronor (plus 300 för kontrollavgiften). Det finns en hovrättsdom på att de inte har rätt att kräva ersättning för juridisk hjälp. Det troliga är att det här ärendet stannar vid pappersexcercis. Antagligen går det inte till muntlig förhandling.

Om du bestämmer dig för att verkligen bestrida kan det vara bra att veta att de inte får lämna ärendet till inkasso innan ärendet bedömts av domstol (det här är inte lag men alla seriösa företag följer denna praxis). Skulle de lämna ärendet till inkasso trots att du bestridit så ska du skriva till inkasso-bolaget och skicka med kopia av brevet där du bestidit kontrollavgiften. Dessutom kan det vara lämpligt att lämna en anmälan till datainspektionen.

Förlorar du i domstol och betalar riskerar du heller ingen betalningsanmärkning.
Tack Surkart - du borde heta Gokart i stället :wink:
Surkart skrev:.
Egentligen borde väl kontrollavgiften ha angett "P-skiva felinställd" eller liknande i det här fallet.
Det tänkte jag också - men har förstås inte serverat dom med den möjligheten att ändra sig...

Jag har försökt underhålla dom med brev - de svarade på mitt första brev med vändande post, det var avslag förstås och de krävde betalning inom 10 dagar från brevets utskriftsdatum (1 okt). Den 5 okt skickade jag skriftligt svar till dom med ytterligare frågor, men har inte fått något brev från dom (idag den 11 okt), alltså har kontrollavgiften enligt deras brev från 1 okt redan förfallit.

(nyfiken och orolig (kanske dum?) ringde jag till kundservice för att kolla om de fått mitt brev - och killen som svarade påstod att de hade skickat ett svar till mig den 6 okt - och att det var avslag ingen...och att jag fått ytterligare 10 dagar (till den 16 okt) .. men inget brev har kommit.
Jag antar att de är skyldiga att svara mig skriftligt innan de skickar till inkasso...
Om de inte spelar in alla samtal på kundservice så kan jag ju bara hävda att jag inte fått något svar (själva kräver de alltid skriftlit).

Har idag skrivit en bestridan (där jag även tar upp att parkeringsvakten borde sett mig) som jag lägger på en låda som töms i morron måndag 12.

Jag tänker driva det så långt det går, men troligtvis inte till tinget - jag är lite för feg för det.

Varga
Varga

Jag vet ju inte vilket parkeringsbolag det rör sig om men t.ex. Q-Parks postgång gör verkligen skäl för namnet snigelpost. Jag tror att det ingår i deras strategi. De låter postgången vara så långsam som möjligt och lämnar på det viset så kort tid som möjligt till bilisten att agera på. Eftersom Q-Park äger inkassobolaget (HOJAB) så ger det extra klirr i kassan om bilisten missar att agera i tid.

Jag vet att de flesta parkeringsbolag kräver skriftliga invändningar men det har de inte rätt att göra. Enligt Datainspektionen som ger tillstånd att föra dataregister ska det räcka med invändning per telefon.

Personligen tycker jag ändå att det är bättre med skriftlig kommunikation när man tvistar med företag. Då behöver det inte uppstå diskussioner i efterhand om eventuella missförstånd.

Jag kan förstå om du inte vill låta det gå till tinget. Man ska mycket is i magen om man ska våga låta det gå så långt. Själv var så gott som bergsäker på att Q-Park skulle förlora i tinget men sov ändå dåligt. Jag visste bergsäkert att jag hade rätt men låg ändå och grubblade över om jag hade glömt att täta något hål i min argumentation. Det är egentligen den här delen som stör mig mest. Parkeringsbolagen kan förstöra rätt mycket för folk. Det gäller i regel inte bara pengarna. Det är egentligen ett rätt stort ingrepp i folks liv när de gör fel. Och förmodligen kan man inte alltid bevisa att de har fel, vilket jag kunde. Många gånger utgår bilister från att de har lappat rätt trots att de inte har det. Q-Parks överträdelse 36 http://www.q-park.se/Kontrollavgift/Öve ... fault.aspx låter väldigt övertygande "Ej parkerad inom markerad plats". Enligt deras hemsida är det bara tillåtet att stå parkerad inom markerad plats om infartsskylten är en P-skylt. Det låter vederhäftigt men är rent nonsens. Någon sådan parkeringsregel finns helt enkelt inte. Det hade varit skillnad om det var "parkeringsförbud område" vid infarten. Då är det bara tillåtet att stå inom markerad plats.

Om jag var dig skulle jag börja ställa en del besvärande frågor (i brev):
- Hur ser avtalet med markägaren ut? Tar parkeringsbolaget hand om merparten av kontrollavgiften?
- Jag skulle kräva att parkeringsbolaget skickar ett skrifligt från intyg från markägaren som visar att parkeringsbolaget har avtal om övertagande av markägarens rätt att ta ut kontrollavgift. Det finns en hovrättsdom som säger att man rätt att kräva det. När HOJAB lämnade in stämningsansökan mot mig hävdade de bara att Q-Park hade avtal med markägaren om parkeringsövervakning. Om inte annat sägs i avtal är det markägaren som äger rätt itll kontrollavgiften.
- Fråga vilken utbildning parkeringsvakten har. Det står i LKOP (Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering) att den som övervakar parkeringen ska ha "för ändamålet lämplig utbildning". Om inte alla punkter i LKOP är uppfyllda saknar kontrollavgiften stöd i lagen. Jag tycker att det är rimligt att man kan ställa fråga om det.

Om parkeringsbolaget inte vill svara på de här frågorna kan man ju fråga sig varför...

Kontrollera också alla skyltar på parkeringen. Om skyltningen inte är tydlig är inte kontrollavgiften giltig. Man brukar normalt utgå från att skyltningen ska vara utförd enligt vägmärkesförordningen. Min dotter invände mot en kontrollavgift (hon hade glömt P-skivan helt och hållet) med motiveringen att skyltningen var felaktig och kunde missförstås. Hennes första invändning (som egentligen var ett bestridande i ordets rätta bemärkelse) studsade men bestridande nummer två resulterade i att Q-Park avskrev ärendet.

Om du har tid kan det eventuellt också löna sig att studera fastighetskartor. Med lite tur kan en del av parkeringen vara kommunal mark. Jag har noterat att Q-Park i vår kommun satte kontrolavgifter på en del av parkeringen som tillhörde kommunen. På kommunal mark får bara felparkeringsvagift användas, och det kräver dels att vakten genomgått tillräcklig utbildning (det här kan absolutjoxs betydligt mer om) samt att parkeringsbolaget har avtal med kommunen. I dag har kommunen dragit gångväg över den marken så där kan inte Q-Park längre lappa.
Tack
Surkart skrev:Varga

Jag vet ju inte vilket parkeringsbolag det rör sig om men t.ex.
Det är EUROPARK (meber of APOCA Group), fast man ska bestrida direkt till HOJAB, vilket jag gjort.

Tack för tipsen - ska definitivt ställa de besvärliga frågorna.

Varga
Plötsligt kom minnet tillbaka till mig.

När det gäller avtal med markägaren har det faktiskt hänt att Carpark debiterade kontrollavgifter utan att ha avtal med markägaren.

Carpark hade avtal med markägaren men marken såldes och Carpark fortsatte att debitera kontrollavgifter utan att ha avtal med nya markägaren. När det hela uppdagades vägrade Carpark betala tillbaka kontrollavgifter som betalats in med hänvisning till att bilisterna godkänt debiteringen.

Det finns med andra ord fog för att kräva intyg om avtal med markägaren.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 85
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic