Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Protiwa skrev:
absolutjoxs skrev:
andreas_lofgren skrev:Måste bilmärke och färg vara ifyllt på boten?

Fick en igår där det bara är tomt i de fälten. Har läst någonstans att all information måste vara ifylld för att boten ska gälla?
fabrikat MÅSTE alltid vara rätt ifyllt, annars makuleras boten automatiskt vid inmatning då en kontroll av regnummret överensstämmer med bilen.
färgen där emot är inget måste.

Så saknas fabrikatet på boten - köp en triss 8)
Fick en handskriven bot i Solna i torsdags, inget av fabrikatrutorna ikryssade. Däremot står det PB (personbil antar jag) i det långa textfältet. Nu är även detta fel då min bil är registrerad som lätt lastbil.

Nu läste jag på tråden att fabrikatet var ifyllt på "andreas_lofgren"s påminnelse, men hur är det med personbil och lätt lasbil biten?
Nu kan jag vara ute och yra (absolutjoxs kan utan vidare framföra åsikter om detta) men:

Som jag ser det är bilmärket med för att undvika förväxlingar. Om en parkeringsvakt t.ex. råkar skriva fel registreringsnummer av misstag så är ju chansen stor att inte bilmärke och färg stämmer och då tar det ju bort en stor del av trovärdigheten för parkeringsvakten.

Om det i så fall är så att parkeringsvakten i efterhand slår upp bilnumret i bilregistret för att få fram bilmärke och färg är ju bevisvärdet i dessa uppgifter lågt. Han kan ju mycket väl ha skrivit fel registreringsnummer.

Det finns ett exempel på att en traktor (som dessutom bevisligen var trasig) fick en böter eller kontrollavgift mycket långt hemifrån. Jag vill minnas att det gick till domstol men kommer inte ihåg hur det gick.

Hur som helst. Jag vet inte vad som gäller för felparkeringsavgift (offentlig mark) men när det gäller kontrollavgift finns det inga juridiska krav på att anteckna bilmärke och färg. Om det går till domstol är det ju återigen en fråga om trovärdighet. Om parkeringsbolaget har ett fotografi på din bil (som stämmer) så tror jag att du kommer att förlora i domstol även om inte fabrikat (alternativt PB LB) stämmer på blanketten. Om de inte har foto har du antagligen ett övertag i domstol om det är fel ifyllt.
Som jag tidigare skrev måtse antingen fordonsfabrikat (t.ex volvo, saab, audi) eller fordonstyp (pb - personbil, lb - lastbil, mc, buss). Helst ska fabrikatet vara angivet, i extrema fall av hemmabyggen kan fordonstypen anges. Allt detta för att förminska förväxlingen som surkart skrev. Rättsfallet som han nämner känner jag inte till, men kan verkligen tänka mig att det hänt. Där emot vet jag att det finns ett antal fall från stockholms vägtullar/trängselskatt där traktor och snöskoterägare fått betalningspåminnelser från infart i stockholm. :)

Till saken. Saknas det eller är felaktigt farbikat eller fordonstyp ska anmärkningen makuleras. får du ändå en påminnelse får du ringa och snacka med dom. Lastbilsregistrerade personbilar ska anges som lastbil.

From den 1:a juli tog transportstyrelsen bort tjänsten Fordonsuppgifter via sms. Detta gör det mycket klurigare för oss parkeringsvakter i dessa fall. Vi kan omöjligt gissa oss till om en bil är lastbilsregistrerad. Är det ett udda märke på bilen som typ Hudson, Volga eller Acura kan vi normalt inte göra något annat än att gissa oss till fordonstypen.
Det finns andra tjänster som går via wap, så ni går inte säkra länge till ;)
absolutjoxs skrev:Det finns andra tjänster som går via wap, så ni går inte säkra länge till ;)
Jag får inte ihop det här.

Anledningen till att man förutom registreringsnumret antecknar fordonstyp är att undvika förväxlingsrisken.
Om man nu via någon datortjänst tar fram fordonstypen som hör ihop med det antecknade registreringsnumret så finns ju förväxlingsrisken kvar. Har man antecknat fel registreringsnummer kommer ju fordonstypen att stämma mot det felaktiga antecknade registreringsnumret. Hur undviker man då förväxlingar?

När du skrivar att fordonfakrikat (eller liknande) måste finnas med. Står det i lagstiftningen? Om inte vem har bestämt det?

Som jag skrev tiidigare så är jag inte så hemma på felparkeringsavgifter. Min spelplan är kontrollavgifter. Det som i grunden reglerar kontrollavgifter är LKOP och där står ingenting om hur blanketten för kontrollavgift ska utformas eller vad den ska innehålla. Däremot kan man naturligtvis förstärka bevisvärdet genom att lägga in vissa uppgifter. Sedan kan man ju tänka sig att parkeringsbolaget/markägaren har vissa regler för vad som måste finnas med för att de ska gå vidare, men så vitt jag kan se är det upp till parkeringsbolaget/markägaren om de anser sig ha tillräckligt underlag för att gå vidare med inkasso/domstol.

Sedan finns ju parkeringsbolagens egen intresseorganisation SVEPARK som har ett regelverk (bland annat "Etiska regler" som parkeringsbolagen som tillhör organisationen har förbundit sig att följa. Det finns ingenting specifikt om detta där heller. Underförstått kan det ju inkluderas i en del av reglerna såsom att man ska bedriva "Fastlagd övervakningspolicy" som ska vara nedtecknad och tillämpas av personalen. Eftersom t.ex Q-Park (som är mitt favoritämne) ändå bryter mot så gott som samtliga av SVEPARKs etiska regler så antar jag att de inte heller drar sig för att avslå invändningar även om de missat att anteckna fordonstyp.

Slutsats: Jag tror inte att Q-Park skulle avstå från att stämma någon bara för att fordonstyp saknas på blanketten och jag tror dessutom att domstolen skulle gå på deras linje om de har ett fotografi på bilen där registreringsnummer och fordonets typ/färg matchar bilregistrets uppgifter. Jag tror inte ens att jag i det läget skulle försöka bestrida.

EDIT: Även om jag har svårt att tro att det skulle ske i praktiken behöver det inte ens i betalningsuppmaningen stå vad fordonsägaren gjort sig skyldig till. Däremot tror jag att parkeringsbolaget skulle förlora i domstol om de inte uppgivit detta. Å andra sidan kan bilägaren/bilisten skicka in ett blankt bestridande när det gäller kontrollavgifter. Det räcker att skicka in ett brev där man skriver att man bestrider kontrllavgiften utan att uppge varför. Om det däremot gäller felparkeringsavgift måste man enligt regelverket uppge orsak till invändning.
Hej!

Jag var i Malmö en sväng igår och parkerade bilen på en parkering där det stod "Endast besökare till grillen". Efter som "Grillen" var stängd(har aldrig sett den öppen ens) så antog jag att det var helt okay att sätta bilen här?

Tyvärr fick jag 500 kr i böter på detta? Jag misstänker att de har rätt ? men jag kan tycka att det känns konstigt då gillen är garanterat stängd(om den ens finns längre).
snowman skrev:Hej!

Jag var i Malmö en sväng igår och parkerade bilen på en parkering där det stod "Endast besökare till grillen". Efter som "Grillen" var stängd(har aldrig sett den öppen ens) så antog jag att det var helt okay att sätta bilen här?

Tyvärr fick jag 500 kr i böter på detta? Jag misstänker att de har rätt ? men jag kan tycka att det känns konstigt då gillen är garanterat stängd(om den ens finns längre).
Jag gissar att du i själva verket debiterades "Kontrollavgift"? Vilket bolag? Vilken överträdelse?

Det första du ska göra är att kontrollera skyltningen. Var den OK? Fanns det skylt som anger vem som övervakar parkeringen? Fanns parkerings- eller parkeringsförbudsskylt?

Beskriv så noga du kan hur parkeringen såg ut och hur den var skyltad.

Om parkeringen inte är tydligt skyltad är avgiften inte giltig.

Regler om utmärkning enligt LKOP (1984:32)
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1984nr032.pdf
måste följas om man ska få debitera kontrollavgift.
Ja.. som ovanstående..
Skulle påstå att du är ganska torsk i detta fall. Vad stod det i anteckningarna?
Man kan ju tycka att grillen inte borde bry sig om det stod bilar där när verksamheten inte är öppen.

Det finns en överträdelse som är i stil med "parkerat på plats endast för besökande", det är en form av reserverad parkering. Hur kontrollen av denna parkering ska ske är väldigt olika. Det kan röra sig om att man ska skriva upp sig på en lista eller att lapplisan helt enkelt går in i butiken och frågar om fordonsägaren är där. Dessa metoder är väldigt luddiga och svåra att bevisa i rättsliga fall. Du kanske inte hörde att någon fråga om din bil eller så kanske du missade listan du skulle skriva upp dig på. Du var iallafall besökande, alltså är då kontrollavgiften felaktig.
Så är ju tyvärr inte fallet.
Det som måste finnas är en giltig skyltning. (surkart, oftast brukar inte grillar och dyliga mindre anläggningar vara i p-skyltade eller zonade större områden, så jag tar för givet att det inte är så i det här fallet. ) Det ska finns en P-skylt med minst 2 tilläggstavlor. en ska det stå typ "endast för besökare" och den andra ska det stå företaget som skrev kontrollavgiftens namn ex. UK bevakning.

Gör det inte det så har du en fribiljett.. annars skulle jag som sagt tro du är rökt på denna =/
av SnorLars
Hej hej

Ny här. Tänkte kolla om någon kunde bringa klarhet i om den bot på 900 jag fått är korrekt eller inte.

Kan beskriva gatan där jag stod.
Enkelriktad gata. I början av gatan (efter korsning) står en C39 Förbud mot att stanna och parkera fordon på höger sida.
Efter cirka 15 meter på samma sida står en ny skylt - C40 Ändamålsplats dvs lastplats med tilläggsskylt 0-15 meter.
Efter lastplatsen kommer en P-skylt för motorcyklar 0-5 meter med tilläggstavla C39 Förbud mot att stanna och parkera fordon kl. 0-6 torsdagar.

Så ser det ut. :-D

Jag parkerade direkt efter parkeringsrutan för motorcyklar eftersom de närmare föreskrifterna för märke C35 i Vägmärkesförordningen säger att "...angivelsen börjar gälla där märket satts upp och gäller ... till den plats där annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut...".

Jag och många med mig har stått där i veckor utan någon åtgärd från polis eller parkeringsbolag.
Nu i söndags parkerade jag där glad och lycklig.
Idag när jag kom ut hade jag fått en p-bot från polisen på 900 riksdaler och...hör och häpna, vägmärket med MC-parkering var övertäckt med svart sopsäck.
Det var den inte i söndags när jag parkerade där.

Min undran är om jag hade rätt att parkera där från första början? Om så, så blir det överklagan.
Det verkar ju onekligen som parkeringsbolagen som cirkulerar flitigt i området har haft samma inställning som jag.

Två saker kan tilläggas; det byggs en del i området och de byter skyltar frekvent. Jag har även en medtrafikant som råkat ut för samma sak som jag som tänker överklaga.

Tacksam för svar.

Vänligen

Lars
Vad står det för överträdelsenummer/eller i anteckningsfältet?

Tror knappast det är polisen som "lappat" dig. Det kan inte finnas så understimulerade poliser i vårt land, så att dom agerar "lapplisor" när det finns grövre brottslighet att ta tag i. :wink:
av SnorLars
camaro69 skrev:Vad står det för överträdelsenummer/eller i anteckningsfältet?

Tror knappast det är polisen som "lappat" dig. Det kan inte finnas så understimulerade poliser i vårt land, så att dom agerar "lapplisor" när det finns grövre brottslighet att ta tag i. :wink:
Det står:
Parkeringsanmärkning
Stockholms Kommun
Ärende nr: xxxxxxxxxxx
Utfärdat av: 0919

Reg. nr: ABC123
Fabrikat: Fiat

Från: 2009-09-13 15:35:46
Till: 2009-09-13 15:38:58

Plats: Högbergsgatan 30

Belopp: 900 kr

Överträdelse: Stannat eller parkerat på plats med förbud att stanna eller parkera. Lokal trafikföreskrift.
Vägmärken kontrollerade: Ja

Idag har de täckt över alla skyltar på höger sida vilket innebär att man nu kan stå där. Förvirrande.

Anledningen till att jag tror att det är polisen är att på avin står Transportstyrelsen som mottagare och på baksidan av plastfickan för avin står att ansölan om rättelse ska ske hos polismyndigheten.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 85
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]

Hej! Jag har sökt på nätet i timm[…]