Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av s6025t
Tyvärr är det ju det underskrivna avtalet som gäller det gäller att läsa igenom vad man köper det är ju samma sak med det mesta det gäller att ha koll på vad som står i det finstilta avtalet innan man sätter sin namnteckning
Har en kompis som beställde en ny S80 o han skulle ha automat men när väl bilen kom var det manuell växellåda i den men han fick ta bilen för han hade skrivit under köpeavtalet o där står allt uppspecat o när han läste det noga står det manuell växellåda så det gäller att kolla att allt stämmer till 100% på avtalet om man ska få rätt mot säljaren
av SEpaket
s6025t skrev:Tyvärr är det ju det underskrivna avtalet som gäller det gäller att läsa igenom vad man köper det är ju samma sak med det mesta det gäller att ha koll på vad som står i det finstilta avtalet innan man sätter sin namnteckning
Har en kompis som beställde en ny S80 o han skulle ha automat men när väl bilen kom var det manuell växellåda i den men han fick ta bilen för han hade skrivit under köpeavtalet o där står allt uppspecat o när han läste det noga står det manuell växellåda så det gäller att kolla att allt stämmer till 100% på avtalet om man ska få rätt mot säljaren
Juridiskt helt fel. Ett muntligt avtal är precis lika giltigt som ett skriftligt med undantag av fastighetsköp då det finns lagkrav på att det skall vara skriftligt. I all annan konsumenträtt gäller även muntliga avtal om man kan styrka dessa. I det här fallet finns två vittnen mot säljaren, vilket mycket väl kan duga.

Det är alltså inte alls så att ett skrivet papper tar ut allt annat, det är bara lättare att styrka. Om säljaren sedan lovat något annat muntligen så är det också ett avtal, om än svårare att styrka. Jag spelar in alla samtal jag har i köpesituationer, både fysiska samtal och telefonsamtal. Då vet man alltid vem som sagt vad.
Användarvisningsbild
av joel80
Spelar in? Hur går du då till väga rent praktiskt när du är hos handlaren? Lägger du upp mobilen eller nån annan inspelningsmaskin och berättar att du spelar in eller börjar du helt enkelt spela in i fickan innan du går in hos bilhandlaren?

Jag spelade in samtal jag hade med säljaren angående en reklamation.. behövde inte använda det sen.
Använde nån app som spelade in, men som spammade sönder mobilen med reklam. Hur spelar du in samtalen?
av Droopy
Jag tycker det är att gå för långt när man börjar att filma och spel ain varandras konversationer, personligen skulle ha bli vansinning om en bilförsäljare satt och bandade mig. Ni som tycker det är ok att filma och spela in andra, tänk er in i den omvända situationen.
Användarvisningsbild
av joel80
I ett läge då man gör upp affärer som rör några hundratusen kronor tycker jag det inte är konstigt.. däremot skulle jag nog säga till om jag gjorde det på plats.

Att spela in ett telefonsamtal kan ju lika gärna vara för att jag själv ska komma ihåg vad som sas.

Företag har länge praktiserat att spela in kunders samtal för att sen kunna använda som "avtal" om kunderna säger att dom inte beställt eller liknande.. så att kunder börjar spela in själva tycker jag inte är så farligt.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Droopy skrev:Jag tycker det är att gå för långt när man börjar att filma och spel ain varandras konversationer, personligen skulle ha bli vansinning om en bilförsäljare satt och bandade mig.
Varför då?
av SEpaket
Jag använder faktiskt filmkameran i mobilen, den tar upp ljud ganska hyggligt. Jag informerar inte alltid om det. För mig är det en fråga om erfarenhet, jag har jobbat med egna företag och affärsprojekt, suttit med hemliga affärsplaner och förhandlat om riskkapital etc. och då lär man sig ganska snabbt att 90 % av alla människor kommer försöka lura en så fort tillfälle uppstår. Kort sagt, samla in alla bevis du kan. Jag har ingenting emot att bli inspelad när jag är säljare, tvärt om. Jag säger nämligen aldrig något jag inte står för. Samtalen spelas in med en app som jag vill minnas heter "Call recorder".
Användarvisningsbild
av Vojje
Nu blir det ju lite svårt att ha ett muntlig och ett skriftligt avtal gällande samma affär.
Det muntliga försäljarbrödsnacket är inte värt ett skit ifall det inte står på pränt i den skriftliga versionen.
Ljudfiler, eller inte.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]