Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Har bara betalat en service på bilen så jag vet inte. Men det Martin S skriver låter rimligt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Står det i serviceboken? Ber att få kika på kommande servicar när jag tittar på bilen, förhoppningsvis idag.
Användarvisningsbild
av MartinS
crumpets skrev:Står det i serviceboken?
Nej, i Vida. Men det är ju inga superstora grejer, någon tusing eller två extra på en service. Om den är om tre år är den ju i praktiken försumbar i totalen.

Däckens skick skulle jag nog va mer fundersam kring. Har bilen gått 6000mil nu lär sommardäcken ha tappat ett antal millimetrar om de inte är bytta. Ett bra riktmärke att räkna med är väl att varje förlorad millimeter från nydäck (~8mm) kostar en tusing att ersätta.

/Martin
Användarvisningsbild
av crumpets
Idag fick jag bra svar.

Däck: I princip helt nya sommardäck ingår, de skulle ha gått kring 10-några tiotal mil. Sågott som färska sade han. Vinterdäck som gått 2 vintrar, en del saknade dubb men väldigt bra mönster.

Garanti: 2k mil/2 år INGA självrisker eller sånt tjafs, bara rulla in och få saker fixade.

Det enda som återstår är väl då att det blir en trist smäll när vagnskadegarantin går ut och man får gå upp på helförsäkring igen, den landar kring 900-1200/mån för mig. ~550 för halvförsäkring. Det vore ju trevligt med volvia för den långa maskinskadegarantin när det är volvohandlare, då blir det hyfsat dyrt.
av Lövet
Nog för att du är något yngre än mig men jag betalar 5500kr helår och då bor jag i Stockholm och är inte direkt lastgammal. 1200kr/mån låter oerhört dyrt. Kolla runt ordentligt. Jag har Trygg Hansa.
Användarvisningsbild
av crumpets
Trygghansa ville ha 1200/mån. Volvia 1300... bolag
lf salus volvia trygg folksam if
hel 1040 1537 1327 1262 2046 794
halv 586 719 558 464 980 1000

Sådär ser matrisen ut av de företag jag kollade med. Verkar som jag vänt uppochner på if dock.

Är 25 år gammal och har haft körkortet i ca 4,5 år. Förstår faktiskt inte riktigt varför jag skulle vara en sån extrem riskägare...

Känns egentligen lite surt att det ska kosta som halva värdeminskningen på en kärra bara att försäkra den. Jag undrar vilken ålder/hästkraftsantal brytpunkten går för att det ska bli en hyfsat normal premie.
av Andis
Jag förstår inte heller hur man får dom där riktigt låga premierna.

Har på min 7400 kr helåret helförsäkring med självrisk 14000kr (moderna försäkringar)
Ingen som kommit i närheten av det av dom andra försäkringsbolagen.
På en xc70 tycker den är märkligt högt på en bil som man aldrig ser några rally Harry köra.

Har på en av mina andra bilar ett helt nytt försäkringsbolag för mig (water cirkel)
Fick där ner den från ca 740kr i månaden till 528kr i månaden.

Men en polare fick en helt otrolig försäkring av dom halvförsäkring för ca 2500kr per år det är ju mindre än vad jag fick i trafik på moppen.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av joel80
Självrisk på 14000kr??
av Andis
joel80 skrev:Självrisk på 14000kr??
Ja var det högsta som gick att ta sänkte med ca 2000kr försäkringen.
Användarvisningsbild
av joel80
Men då är det väl nästan meningslöst med helförsäkring...? Blir väl ytterst sällan man kan utnyttja en försäkring med 14000kr i självrisk?
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]