Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av perhall
Visst har Volvon några grejer som BMW:n inte har, t ex skinn, men BMW:n har också t ex delvis elställbar förarstol, låsbart armstöd, PDC även fram, större multifunktionsskärm och är allmänt mer påkostad, särskilt inredningen.

Sen har ju Volvon en cylinder till men BMW:n är ju snålare (ej enligt EU-mix men enligt tester...) och snabbare.

Automat är lite dyrare till BMW:n (drygt 20 istället för 17) men det är en bättre 8-stegs ZF-automat. GPS:en är mycket dyrare och mycket bättre. Takluckan är panorama och kostar 18, och alla andra grejer är dyrare till BMW:n utom kanske stereon där man får en riktigt bra för 10 vilket är mindre än Volvos PS.

PH
Användarvisningsbild
av Bosa
Även begpriserna börjar se attraktiva ut, man får en 11:as 320D xdrive med under 5k mil på mätaren för 230-250k. Visserligen lite mer än en V50 D4 av årsmodell 11 eller 12 men inga våldsamma skillnader.
Har hela tiden varit inställd på Volvo igen vid nästa bilbyte, som förhoppningsvis sker i sommar/höst, men ska försöka komma åt och provköra en 320D.
av perhall
Bosa skrev:Även begpriserna börjar se attraktiva ut, man får en 11:as 320D xdrive med under 5k mil på mätaren för 230-250k. Visserligen lite mer än en V50 D4 av årsmodell 11 eller 12 men inga våldsamma skillnader.
Har hela tiden varit inställd på Volvo igen vid nästa bilbyte, som förhoppningsvis sker i sommar/höst, men ska försöka komma åt och provköra en 320D.
Jag ska inte byta Volvon (snart 3000 mil) än på ett tag men om detta håller i sig så blir det nog inte en Volvo nästa gång. Fast Volvo lär ju kämpa hårt för sina marknadsandelar så det kanske blir desperata utspel även där snart.../PH
läs tyska auto, motor & sport
se US crashtest och
njut av Volvos säkerhetskunnande,
samt läs vad de tyska tillverkarna
och läsarna skriver
Min familj väljer Volvon framför "större nav. skärm"
:idea:
Användarvisningsbild
av Bosa
Tror inte det är några större problem vad gäller säkerheten för de flesta etablerade europeiska tillverkarna, t ex så fick 3-serien bra betyg i Euro Ncap, till och med högre betyg än V70II. Vet iofs inte om olika storlekar är jämförbara rakt av men det ändrar inte att 3-serien fick bra betyg.

Större skärm är väl för övrigt tillval i Volvon också, upp till 7" kan väljas om jag inte minns fel. :)
av mattish
Just nu får man tokmkt bil för pengarna när man väljer 320d. Det visar iaf i vårt program för tjänstebilar på jobbet. Volvon blir piskad ordentligt, men samtidigt är det ju ganska bra rabatter på dom bilarna.
av SEpaket
Kan man leva med att bilen saknar allt "lull-lull" är BMW säkert billigare eller ungefär likadant. Men i mitt fall jämförde jag BMW 316d med S60 D2. Jag valde Summum på Volvon och sedan valde jag motsvarande val på BMWn, inklusive automatlåda, alltså en bil jag kan tänka mig att köpa. Listpriser:
Volvo: 340 800
BMW: 393 400
Diff: 52 600

BMW 116d 5 dörrar jämfört med Volvo V40 D2, båda bilar enligt samma spec som ovan:
Volvo: 309 200
BMW: 334 000
Diff: 24 800

Då har jag varit generös mot BMW ändå och valt till elmanövrerad passagerarstol i Volvon (vilket jag inte gjort vid beställning) eftersom BMW bara levererar båda stolarna elmanövrerade, inte en och en. Ändå lyckas jag inte klå Volvos priser.

För mig personligen är valet ännu enklare. Jag tycker inte om BMWs image, min nacke tycker inte om BMWs stolar och jag har 12 % rabatt hos Volvo.

Så nej, BMW är inte billigare än Volvo "i praktiken", alltså när man lagt på tillvalen. Förövrigt är BMW förbannat snåla som inte ens har med larm, mittarmstöd bak eller fällbart baksäte som standard. Mittarmstöd och fällbart säte är dessutom inte kombineringsbart.
Användarvisningsbild
av ThomasT
SEpaket skrev:Kan man leva med att bilen saknar allt "lull-lull" är BMW säkert billigare eller ungefär likadant. Men i mitt fall jämförde jag BMW 316d med S60 D2. Jag valde Summum på Volvon och sedan valde jag motsvarande val på BMWn, inklusive automatlåda, alltså en bil jag kan tänka mig att köpa. Listpriser:

BMW 116d 5 dörrar jämfört med Volvo V40 D2, båda bilar enligt samma spec som ovan:
Glöm inte att räkna med att BMW har fri service de tre första åren. En kostnad på ca 14000kr för Volvon(V40 T3) om man hinner med de 8000mil som ingår hos BMW.

.
av SEpaket
ThomasT skrev:
SEpaket skrev:Kan man leva med att bilen saknar allt "lull-lull" är BMW säkert billigare eller ungefär likadant. Men i mitt fall jämförde jag BMW 316d med S60 D2. Jag valde Summum på Volvon och sedan valde jag motsvarande val på BMWn, inklusive automatlåda, alltså en bil jag kan tänka mig att köpa. Listpriser:

Glöm inte att räkna med att BMW har fri service de tre första åren. En kostnad på ca 14000kr för Volvon(V40 T3) om man hinner med de 8000mil som ingår hos BMW.

.
För mig som kör 1 000 till kanske max 2 000 mil per år så blir det inte riktigt så dyrt. Sedan kan jag ju vara mindre generös mot BMW och räkna ned Volvons pris med kostnad för elmanövrerad passagerarstol, till exempel. I vilket fall som helst så blir BMW även med ditt tillägg fortfarande dyrare än Volvon. (Att BMW-verkstaden för min del ligger till så jag måste ha hyrbil när den är på service, men kan gå till närmaste Volvoverkstad känns oväsentligt att räkna med då läget ju enbart gäller mig personligen).

Och det var ju fortfarande målet med allting, att visa på att en BMW inte är billigare, inte ens lite billigare, än en Volvo.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]